انواع روش های کلاهبرداری در استخدام و نحوه پیشگیری از آن ها را بشناسید

به گزارش وبلاگ عکس، کلاهبرداری در استخدام عواقب و دردسرهای زیادی را برای کارجوها در پی دارد. ممکن است اطلاعات کاملاً شخصی شما را بخواهند، بیعانه طلب کنند، برای ارسال آموزش و جزوات درخواست پول داشته باشند، یا بخواهند که به صورت آزمایشی، مدت زمان بیشتری کار کنید یا پروژه ای را به طور کامل انجام دهید. روش های کلاهبرداری در استخدام، هر روز جدیدتر می شود، اما با آگاهی از حق و حقوق خود و دانستن راه های تشخیص این موارد، می توانید از کلاهبرداری در امان باشید. در این مقاله، موضوع کلاه برداری در استخدام را بررسی می کنیم؛ با ما همراه باشید.

انواع روش های کلاهبرداری در استخدام و نحوه پیشگیری از آن ها را بشناسید

دلایل افتادن در دام کلاهبرداران در زمان استخدام

اینکه برخی سودجویان، استخدام را زمینه مناسبی برای سوءاستفاده و کلاهبرداری دیده اند، دلایل گوناگون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گاه روانشناختی دارد. یک قدم به عقب برداریم؛ نداشتن شغل، فشار روانی زیادی به فرد وارد می کند. حتی گفته می شود که استرس و ناراحتی آن بیشتر از مرگ عزیزان است؛ به همین دلیل ممکن است که فرد جویای کار تمام جوانب را نسنجد و برای به دست آوردن شغل، تن به خواسته های نامعقول بدهد. در اینجاست که کلاه برداران فرصت را مناسب می بینند. از سوی دیگر، نبود امنیت شغلی و شرایط نابسامان اقتصادی کشور، افراد را در زمان انتخاب شغل آسیب پذیرتر می کند.

انواع روش های کلاهبرداری در استخدام

کلاه بردارانی که استخدام را زمینه مناسبی برای سوء استفاده می بینند، با وعده درآمدهای بالا در ازای دورکاری، انجام پروژه های مختلف تحت عنوان نمونه کار، انجام کار رایگان برای شروع، کوچک بودن کسب و کار و نوید رشد و پول در آینده، کارجوها را فریب می دهند. همچنین در مواردی هم با قول استخدام در سازمان های دولتی، شرکت های معتبر و بزرگ و معرفی کردن خود به عنوان کننده شرکت های معروف، از کارجوها کلاه برداری می کنند.

برخی از این روش ها در ادامه بررسی شده اند:

  • درخواست پول

درخواست پول از کارجو به بهانه های مختلفی انجام می شود؛ گاهی کلاهبرداران در ازای فیلم یا جزوات آموزشی از کارجوها می خواهند که مبلغی را واریز کنند؛ گاهی برای اینکه افراد مشکوک نشوند، تنها هزینه ارسال جزوات، مواد اولیه و تجهیزات کار در منزل را درخواست می کنند، در حالی که اساساً شغلی وجود ندارد. در روشی دیگر هم هزینه هایی برای فرم های استخدام دریافت می کنند. درخواست پول برای استخدام در یک موقعیت شغلی خاص هم از روش های مرسوم کلاهبرداری در استخدام است.

  • درخواست اطلاعات شخصی و بانکی

در برخی موارد، افراد متقلب در قالب شرکت های معتبر اطلاعات حساس افراد را درخواست می کنند و این اطلاعات را می فروشند یا به شیوه های دیگر از آن ها استفاده می کنند. همچنین با داشتن اطلاعات بانکی می توانند حساب آن ها را خالی کنند؛ اطلاعاتی مثل کد ملی، شماره شناسنامه، رمز یک بار مصرف، Cvv2 و تاریخ انقضای کارت بانکی و رمز اپلیکیش های موبایل و کامپیوتر از جمله اطلاعاتی هستند که نباید در اختیار فرد دیگری قرار داد.

  • پرداخت پول در ازای دورکاری

مشاغل دورکاری هم مستعد کلاهبرداری در استخدام هستند. افراد سودجو با وعده کار در حوزه بسته بندی و فروش کالا، مبالغی درخواست می کنند که از وجه کالا بیشتر است یا زحمت زیادی برای بسته بندی و فروش آن نیاز است. همچنین با پیشنهاد کارهایی مثل ادمین وب سایت یا صفحات شبکه های اجتماعی، تایپ و تولید محتوا به صورت دورکاری، افراد را برای کار تشویق می کنند. در پایان نیز کلاهبرداران با ادعای اینکه کیفیت کار پایین است، یا پولی پرداخت نمی کنند و یا بخش زیادی از آن را کسر می کنند.

  • انجام پروژه به عنوان نمونه کار

این روش هم بسیار متداول است. کلاه برداران با ادعای آسان کردن راستا استخدام، از افراد می خواهند که یک پروژه را به رایگان انجام دهند. پس از اتمام پروژه و ارسال آن از سوی کارجو، دیگر خبری از پیشنهاددهنده کار نمی شود یا به بهانه های واهی فرد را رد می کند.

  • دریافت پول برای شرکت در مصاحبه یا ارائه آگهی

در این روش از متقاضی مبلغی برای تسهیل کارها، برگزاری مصاحبه و آزمون، هزینه انتشار آگهی استخدام و مواردی از این دست درخواست می شود. با وجود اینکه ممکن است این مبلغ ناچیز باشد، اما به منزله کلاه برداری است و کارجو نباید هیچ مبلغی پرداخت کند. وبلاگ عکس به عنوان یکی از منتشرکنندگان آگهی های کاریابی در ایران، اقدامات زیادی را برای جلوگیری از چنین سوءاستفاده هایی انجام داده است.

  • سواستفاده از مدارک کارجو

در این نوع کلاهبرداری در استخدام مدارک مفصلی از افراد درخواست می کنند. کارجویان هم با امید به اینکه ارائه مدارک کامل به معنای استخدام یا حداقل افزایش شانس آنها برای پیدا کردن کار است، آنچه را که کلاه برداران می خواهند در اختیارشان قرار می دهند. از این مدارک سوءاستفاده های گوناگونی می شود و در نهایت کسانی که متضرر خواهند شد، کارجوها هستند.

برای آسیب ندیدن از کلاه برداران در استخدام به چه نکاتی توجه کنیم؟

با وجود اینکه نمی توان برای همیشه جلوی کلاه برداران را گرفت، اما با آگاهی از شرایط و قوانین و انجام اقداماتی می توان از اتفاقات مصون بود. اما به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • آگهی های شغلی عالی با شرایط خیلی آسان:

    یک ضرب المثل انگلیسی می گوید:

    Its too good to be true یعنی برای واقعی بودن، زیادی خوب است. آگهی هایی که شغلی خوب با حقوق بالا، مسئولیت کم و بدون نیاز به دانش و تجربه و سابقه کاری زیاد پیشنهاد می دهند، مشخصاً واقعی نیستند و قصد کلاه برداری یا سوءاستفاده دارند.
  • جستجو کردن:

    بخش استخدام وبلاگ عکس، حجم قابل توجهی از آگهی های وبلاگ عکس را تشکیل می دهد و روزانه کاربران زیادی برای پیدا کردن شغل، به آن مراجعه می کنند. یکی از نکات مهمی که کارجویان باید به آن توجه کنند، چک کردن اطلاعاتی است که در آگهی قرار داده شده است. با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان وب سایت، آدرس، شماره تلفن و رزومه شرکت آگهی دهنده را به دست آورد؛ حتی می توان پی برد که آیا این شرکت اصلا وجود خارجی دارد یا نه؟ اگر دستیابی به اطلاعات شرکت آگهی دهنده سخت بود یا اطلاعاتی وجود نداشت، این شرکت به احتمال زیاد غیرقابل اطمینان است. در کنار آگهی های استخدامی که برای افراد ارسال می شوند، باید اطلاعاتی از قبیل آدرس، شماره تلفن یا وب سایت معتبر داشته باشند. اگر آگهی ها واجد هیچکدام از این شرایط نبودند، یا ابهامات زیادی داشتند، به احتمال خیلی زیاد، کلاه برداری هستند و نباید به آن ها اعتماد کرد.

  • همه شرکت ها معتبر نیستند:

    ممکن است آگهی استخدام از سوی شرکتی باشد که ثبت شده است یا آدرس و شماره تلفن و سایر اطلاعات را هم دارد، اما این موارد تضمین کننده بی مشکل بودن آن مجموعه نیستند. ممکن است یک مجموعه بدسابقه باشد، به این دلیل که برخلاف ادعایش در آگهی، در زمان مقرر حقوق پرداخت نکند، به بهانه های مختلف حقوق کمتری بدهد یا در تعهدات خود در مورد بیمه و سایر مزایا کوتاهی کند.

    بررسی سابقه شرکت ها در پلتفرم هایی مثل لینکدین، پرس وجو کردن از افرادی که سابقه کار در این شرکت ها را دارند، بررسی پروفایل شرکت ها در وب سایت های کاریابی معتبر و همچنین بررسی کیفیت محصول یا خدمت این شرکت ها و بازخورد افرادی که از آنها استفاده می کنند، می تواند شناخت بیشتری از این شرکت ها به دست دهد.
  • به ادعاها نباید اعتماد کرد:

    ممکن است افرادی با ادعای اینکه کننده شرکت معتبری هستند، آگهی استخدام منتشر کنند یا درخواست وجه یا انجام رایگان پروژه برای راحت تر کردن فرایند استخدام داشته باشند. در این گونه موارد، باید اطلاعات فرد آگهی دهنده، شماره تلفن یا آدرس ایمیلی که آگهی را ارسال کرده، به دقت مورد بررسی قرار داد یا به کل چنین آگهی هایی را نادیده گرفت.

  • اطلاعات هر فرد، دارایی اوست:

    هرگز نباید به واسطه یک آگهی استخدام یا پیشنهاد از سوی یک فرد که ادعا می کند کننده یا کارمند شرکتی معتبر است، اطلاعات هویتی یا بانکی خود را افشا کرد. چنین درخواست هایی نشانه کلاهبرداری در استخدام یا در بهترین شرایط، عدم حرفه ای گری است.

وبلاگ عکس چه اقداماتی برای جلوگیری از کلاهبرداری در استخدام انجام داده است؟

وبلاگ عکس به عنوان یکی از منتشرکنندگان آگهی های کاریابی در ایران، اقدامات زیادی را برای جلوگیری از کلاهبرداری در استخدام انجام داده است؛ مثلاً ممنوعیت دریافت وجه برای استخدام را می توان یکی از این اقدامات دانست. همچنین تیم وبلاگ عکس گزارش های کاربران در هر موضوعی، به خصوص گزارش های کاربران در مورد آگهی های مشکوک به کلاه برداری یا حتی کلاه برداری های اجرا شده را به صورت جدی پیگیری می کند. همچنین این پلتفرم، مطالبی برای آگاهی بخشی مخاطبان در این زمینه منتشر کرده است.

با این حال، مهم ترین سد در برابر کلاهبرداری ها به خصوص کلاه برداری در زمینه استخدام و کاریابی، هوشیاری کاربران و اعتماد نکردن به آگهی های و پیشنهاداتی است که بیش از حد خوب به نظر می رسند.

شما چه تجربه ای در این زمینه دارید؟ آیا توصیه یا پیشنهادی، به جز موارد ذکرشده به نظرتان می رسد؟ دیدگاه های خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "انواع روش های کلاهبرداری در استخدام و نحوه پیشگیری از آن ها را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع روش های کلاهبرداری در استخدام و نحوه پیشگیری از آن ها را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید