بازاریابی در نمایشگاه های گردشگری در ایران متولی فعالی ندارد

به گزارش وبلاگ عکس، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، بازاریابی در نمایشگاه های گردشگری در ایران متولی فعالی ندارد.

بازاریابی در نمایشگاه های گردشگری در ایران متولی فعالی ندارد

نمایشگاه های مختلف جهانگردی در جهان همواره روشی کارآمد برای بازاریابی به شمار می آمدند. اکنون نیز به رغم پیشرفت در بازاریابی های رسانه ای و فناوری اینترنتی همچنان نمایشگاه ها به دلایل زیادی سودمند هستند و حذف آنها از دستور کار موجب از دست رفتن فرصتهای بزرگی برای رشد می گردد.

در این نمایشگاه ها ممکن است بر روی مخاطبان یا تجارت به مشتری تمرکز گردد، اما معمولاً هدفشان جذب عموم مردم است. رویدادهای ترکیبی هم وجود دارد که هم بازدید نمایندگان تجاری و هم مصرف نمایندگان را در روزهای جداگانه طبق برنامه ریزی سازمان داده شده، شرکت می دهند.

در این نمایشگاه هاست که میتوان شاهد آخرین پیشرفت ها در آن صنعتی بود که برایش نمایشگاه برگزار نموده اند. به علت اهمیت برگزاری نمایشگاه ها، فعالان صنعت جهانگردی نیز نمایشگاه های متعددی را برگزار می نمایند.

این رویدادهای سفر و جهانگردی تقریباً در بیشتر کشورهای جهان وجود دارد منتها باید از بین آنها نمایشگاه مناسب را انتخاب و در آن شرکت کرد.

یکی از مهمترین عوامل تعیین نماینده انتخاب نمایشگاه های بین المللی جهانگردی حضور برندهای مطرح، اطلاعات بازدید نمایندگان قبلی، شرکتهای حاضر و زمان و تعداد افراد محتمل بازدید نماینده در هر نمایشگاه است.

خیلی از دولتمردان بودجه ای را برای برپایی غرفه کشورشان در نمایشگاه های جهانگردی اختصاص می دهند. این بودجه خرج هزینه زمین غرفه یا صفر تا صد حضور بخش خصوصی در نمایشگاه می گردد تا کمکی به فعالان جهانگردی برای حضور پررنگ تر آنها باشد.

وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و جهانگردی نیز به عنوان متولی صنعت جهانگردی دولتی در ایران فهرست بعضی از نمایشگاه های جهانگردی که در جهان برگزار می گردد را در اختیار فعالان جهانگردی بخش خصوصی قرار می دهد تا آنها بتوانند برای شرکت در این نمایشگاه ها برنامه ریزی نمایند.

تقویم نمایشگاه های بین المللی جهانگردی در سال 1402 نیز اعلام شده و در آن فهرستی از تنها 21 نمایشگاه برای حضور ایران تعیین شده است که از آن جمله میتوان به نمایشگاه های فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلستان، چین، ارمنستان، قطر، آلمان، هند، اتریش، مسکو، عمان، امارات، آذربایجان و غیره اشاره نمود.

در این نمایشگاه ها بعضی از فعالان جهانگردی قرار است به تنهایی شرکت نمایند، چون وزارت میراث فرهنگی به عنوان نماینده رسمی در آن حضور نخواهد داشت و اعلام این فهرست به معنی این نیست که باید در همه آنها وزارت میراث فرهنگی حضور داشته باشد یا ایران پشتیبانی نماینده آن گردد.

در معاونت جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، دفتر بازاریابی و توسعه جهانگردی خارجی مسئولیت پرداختن به این موضوع را دارد اما منفعل عمل می نماید و تنها اقدامش فهرست کردن فهرست نمایشگاه هاست و برنامه ای برای بازاریابی های گسترده و حضور فعالانه در این عرصه ندارد.

اکبر روحی از فعالان جهانگردان ورودی به ایران است که پیرامون اینکه بازاریابی در نمایشگاه های جهانگردی در ایران متولی فعالی ندارد، گفت: از سالها پیش برای حمایت از همکارانم در نمایشگاه های جهانگردی فعالیت دارم. متأسفانه اگر بخش خصوصی نباشد که برای صنعت جهانگردی ایران تبلیغ کند، دولت این اقدام را انجام نمی دهد. محدود به این دولت و دولتهای قبل هم نیست. گویا این طور در کشورمان جا افتاده که برای تبلیغ جهانگردی ایران باید بخش خصوصی وارد گردد، نه دولت.

وی گفت: ما برای ایران تبلیغ می کنیم و در آخر وزارت میراث فرهنگی از ما تشکر هم نمی نماید. ما همین را هم نمی خواهیم اما چرا دفتر بازاریابی و تبلیغات جهانگردی نمی تواند یک مذاکره کند که حداقل به ایران در یک نمایشگاه غرفه مناسب بدهند. این کار دفتر بازاریابی جهانگردی است اما هیچ اقدامی انجام نمی دهند مگر اینکه یک آشنایی در کشوری داشته باشید که بتواند زمینه حضور شما را در نمایشگاه فراهم کند.

سارا اجتهادی از فعالان جهانگردی به نمایشگاه اکسپوی دبی اشاره نمود و گفت: اکسپو هم یک ظرفیت خیلی مهم بود اما در این نمایشگاه چه کار کردیم که بخواهیم برای نمایشگاه های دیگر خودی نشان دهیم. ایران میتوانست برترین سرمایه گذاری ها را در نمایشگاه ها برای تبلیغ خودش انجام دهد اما نه بخش خصوصی توان هزینه کرد دارد و نه دولت می خواهد این سرمایه گذاری بلند مدت را انجام دهد. چون شاید فکر می نمایند بازده ندارد.

وی گفت: کشورهای دیگر چنان تبلیغ می نمایند که انگار همه چیز در کشورشان آماده است برای اینکه جهانگرد برود و خوش بگذرد ولی ما در ایران امنیت و آسایش هم داریم اما نمی توانیم آن را به زبان بیاوریم. شاید چون حتی یک ویدئوی خارجی خوب از جاذبه هایمان از مردم و کوچه بازارهایمان نداریم که در نمایشگاه ها نشان دهیم.

در توجیه منفعل بودن بخش بازاریابی جهانگردی خارجی، علی اصغر شالبافیان معاون جهانگردی وزارت میراث فرهنگی درباره حضور ایران در نمایشگاه های جهانگردی گفت: یکی از موارد برای توسعه روابط، حضور بخش خصوصی است، چون بخش خصوصی کار آوردن تور و جهانگرد را به کشور انجام می دهد. پس هر میزان برنامه های معرفی ظرفیت های جهانگردی کشور بیشتر دنبال گردد؛ مذاکرات ما با کشورها برای تسهیل ورود جهانگرد نیز نتیجه موثرتری خواهد داشت. به همین جهت موضوع نمایشگاه ها فرصتی است که هم ظرفیت های کشور معرفی گردد و هم بخش خصوصی با شرکای تجاری خودشان در کشورهای دیگر آشنا شوند و مذاکراتشان را انجام دهند.

وی گفت: تسهیل حضور بخش خصوصی در نمایشگاه ها از وظایف ماست. ما پاویون ایران در نمایشگاه جهانگردی مسکو را با حمایت حداکثری برگزار کردیم. در نمایشگاه جهانگردی فیتور اسپانیا نیز همین طور. اما در نمایشگاه ای تی ام دبی به علت اینکه فضای کوچکی در اختیارمان بود ترجیح دادیم حضور نداشته باشیم اما فعالان بخش خصوصی جهانگردی غرفه های مجزا گرفته بودند.

به نظر می رسد فرصت برای حضور ایران در نمایشگاه ها وجود دارد، از طرفی فعالانی هم هستند که حاضرند از سرمایه های خودشان برای معرفی ایران هزینه نمایند اما چرا این اتفاق نمی افتد که حضور ایران پررنگ تر باشد؟ شاید علتش را نداشتن استراتژی و برنامه برای چند سال آینده صنعت جهانگردی دانست. اگر بدانیم قرار است در این صنعت چه کاری ویژه ای را پیش ببریم تبلیغاتش را هم هر کسی در حوزه دولتی و خصوصی می تواند انجام دهد. مهم این است که به زبان خارجی ها بتوانیم حرف بزنیم و ایران را آنطور که آنها برای کشورشان تبلیغ می نمایند، معرفی کنیم.

منبع: همگردی

به "بازاریابی در نمایشگاه های گردشگری در ایران متولی فعالی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازاریابی در نمایشگاه های گردشگری در ایران متولی فعالی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید