شفق های قطبی؛ زاییده نور خورشید در آسمان شب قطب

به گزارش وبلاگ عکس، پدیده های زیادی وجود دارند که کنجکاوی انسان را برمی انگیزند، شفق های قطبی هم موضوعی است که خیلی از افراد را در دنیا کنجکاو دانستن نموده است.

شفق های قطبی؛ زاییده نور خورشید در آسمان شب قطب

پدیده های کمی هستند که با اطمینان می توان گفت که به مقدار شفق شمالی می توانند فکر انسان ها را درگیر نمایند؛ نیم کره جنوبی هم پدیده ای مشابه شفق شمالی دارد که شفق جنوبی نامیده می گردد؛ آن ها پرتوهایی از نورهای رنگی هستند که آسمان شب را روشن می نمایند. آیا می دانید دقیقا چه عاملی باعث شکل گیری این پدیده می گردد؟

از خورشید تا زمین

تاج خورشید، لایه ای از جو خورشید است که در زماه خورشید گرفتگی از زمین قابل مشاهده است. دمای تاج خورشید در حدود 3٬500٬000 درجه فارنهایت (3 میلیون و 500 هزار) است. این دما به مقدار ای داغ است که بدن انسان را در یک لحظه ذوب می نماید، اما در مقایسه با دمای هسته خورشید خیلی ناچیز است. دمای هسته خورشید متجاوز از 27٬000٬000 درجه فارنهایت (27 میلیون) است.

هنگامی که ذرات هسته به وسیله لایه های اتمسفر خورشید وارد تاج می شوند، واکنش های شدیدی را طی نوسانات حرارتی از خود بروز می دهند که موجب کاهش انرژی تاج و تابش اشعه می گردد. این ذرات به همه جا می فرایند، اما چرخش خورشید بعضی از ذرات آزاد شده را به سوی زمین می فرستد. این باد خورشیدی وارد اتمسفر زمین ما می گردد. وقتی که باد خورشیدی به اتم های اتمسفر برخورد می نماید، الکترون ها با انرژی بیشتری حرکت می نمایند. هنگامی که الکترون ها دوباره به شرایط کم انرژی برمی گردند، فوتون هایی را از خود منتشر می نمایند که نور ایجاد می نمایند. این رویداد باعث شکل گیری شفق شمالی و شفق جنوبی می گردد.

وقتی که باد خورشیدی با اکسیژن برخورد می نماید، نورهایی به رنگ قرمز و سبز فراوری می نماید. برخورد با نیتروژن هم باعث فراوری نورهایی به رنگ آبی یا قرمز می گردد.

برترین مکان برای تماشا شفق ها

مشاهده شفق های قطبی شمالی یکی از کارهایی است که حتما باید قبل از مرگ انجام داد و البته، تماشا آن ها هم کار آسانی است. به علاوه، برای این کار مجبور نیستید که حتما به پارک ملی دنالی آلاسکا بروید. اگر می خواهید همچنان فاصله خود را با تمدن حفظ کنید، می توانید برای تماشا آن ها به شهر فربنکس (Fairbanks) در مرکز آلاسکا بروید. اگر استان هایی غیر از آلاسکا را می پسندید، می توانید به جنگل ملی پنهندل در آیداهو (Idaho Panhandle National Forest)؛ پناهگاه ملی حیات وحش اروستوک (Aroostook National Wildlife Refuge) در استان مین؛ شهرستان کوک (Cook County) در شمال شرق مینه سوتا در نزدیکی سواحل دریاچه سوپریر (Lake Superior) (که نورها در آب های آن انعکاس می یابند)؛ بخش شمالی استان میشیگان (Michigans Upper Peninsula) در ایالات متحده آمریکا یا یکی از کشورهای دانمارک، اسکاتلند، گرینلند و، البته، کانادا بروید.

برای شکار چشم انداز های بهتر از شفق های قطبی جنوبی، لازم نیست که انتظار بهتر شدن هوا را بکشید، چرا که برای این کار فقط باید در زمستان به قطب جنوب بروید. بعلاوه، می توانید سری به جزیره استان جورجیای جنوبی در ایالات متحده آمریکا؛ جزیره استوارت در نیوزیلند؛ جزایر فالکلند در ساحل آرژانتین؛ اوسوایا (Ushuaia) در آرژانتین؛ و البته به قطب جنوب سر بزنید. نکته مهمی که باید بدانید این است که زمستان قطب جنوب از مارس آغاز می گردد و تا سپتامبر ادامه می یابد و آوریل تا اوت هم تاریک ترین ماه های سال در این منطقه ها هستند که می توانید برترین منظره ها را مشاهده کرد.

منبع: کجارو / curiosity.com

به "شفق های قطبی؛ زاییده نور خورشید در آسمان شب قطب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفق های قطبی؛ زاییده نور خورشید در آسمان شب قطب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید