مرمت پل های صفوی و خسرو بیستون در حال اجرا است
به گزارش وبلاگ عکس، مدیر پایگاه جهانی بیستون گفت: مرمت و بهسازی پل های تاریخی صفوی و خسرو بیستون با اعتباری بالغ بر 950میلیون تومان در حال اجرا است.

به گزارش وبلاگ عکس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، صامت اجرایی مدیر پایگاه جهانی بیستون، امروز شنبه 10 آذرماه گفت: پس از انجام کاوش های باستان شناختی، در سال های اخیر پایگاه میراث جهانی بیستون اقدام به عملیات ساماندهی و مرمت بخش هایی از پل های بیستون موسوم به پل صفوی و خسرو بر روی رودخانه دینورآب با اعتبار 950 میلیون تومان کرد.
به گفته این مسئول، اقدامات مرمتی پل بیستون شامل لایروبی و جمع آوری زباله ها و علف های خودرو در قسمت های بالادست و پایین دست رودخانه، جمع آوری بلوک های سنگی فروریخته در اطراف پل، جانمایی و مرمت بخش هایی از بلوک های سنگی پایه های پل و مرمت بخش هایی از سنگفرش بستر رودخانه حد فاصل دهانه های پل با مصالح همگون است.
اجرایی توضیح داد: در فاز جدید مرمت تکمیل سنگفرش بستر رودخانه در دهانه اول از قسمت شرقی و دهانه اول در قسمت غربی با سنگهای قلوه و مرمت و بازسازی بدنه پل نیز در دستور کار است.
او خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این پل در دورهای مختلف تاریخی مرمت شده، حدود 5 نوع آجر متفاوت در آن وجود دارد که در مرمت آن سعی شده با آجرهایی مشابه از لحاظ ابعاد و رنگ با دوره های مختلف به کاررفته همگونی داشته و از طرفی بخشهای مرمتی جدید نیز متمایز از بخشهای تاریخی باشد.
مدیر پایگاه جهانی بیستون در ادامه گفت: احیای جان پناه با توجه به اسناد تاریخی اجرا شده و بندکشی بدنه آجری در قسمتهای تاریخی و مرمت سنگفرش عرشه پل با سنگهای قلوه نیز در حال اجرا است.
اجرایی در ادامه با اشاره به اینکه پل ساسانی بیستون موسوم به پل خسرو نیز یکی دیگر از پلهای واقع در حریم ملی پایگاه جهانی بیستون می باشد، توضیح داد: با توجه به اینکه سنگفرش بستر رودخانه در حد فاصل یکی از دهانه ها به طور کامل نشست کرده بود و باعث نفوذ آب رودخانه به زیر پایه های پل می شد، بازسازی آن انجام شد.
پل تاریخی بیستون موسوم به پل صفوی با شماره 765 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این پل که بر روی رودخانه دینور آب ایجاد شده است، براساس بخش های باقی مانده، طول آن 144 متر و عرض آن7/60 متر می باشد که در جهت شرقی- غربی ساخته شده است. براساس نتایج حاصله از کاوش های باستان شناختی به نظر می رسد پایه های پل مربوط به اواخر دوره ساسانی است و ساخت آن در حین عملیات متوقف شده است. پس از دوره ساسانی کردهای حسنویه اقدام به تکمیل پایه های سنگی و طاق های پل کرده اند. مدارک باستان شناختی به خوبی نشان می دهد که در دوره ایلخانی، صفوی و دوره اول پهلوی اقدامات مرمتی در پل مذکور اجرا شده است.
پل در وضع موجود دارای چهار دهانه است که طی کاوش های باستان شناختی اجرا شده در پل مذکور دو دهانه دیگر در قسمت شرقی پل شناسایی شد.
منبع: میراث آریا