هشدار ، مراقب تله اینترنت ارزان باشید

به گزارش وبلاگ عکس، کلاهبرداران از روش های مختلفی برای راهنمایی کاربران به صفحه های فیشینگ استفاده می نمایند و یکی از این روش ها، ترغیب کاربران به خرید بسته های اینترنت ارزان قیمت است.

هشدار ، مراقب تله اینترنت ارزان باشید

به گزارش، یکی از اقدامات کلاهبرداران این است که با راه اندازی سایت های جعلی که شبیه به سایت های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده های اقتصادی اقدام می نمایند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، به وسیله اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب های بانکی قربانیان خالی می گردد.

فیشینگ، سایت ها و صفحه های اینترنتی جعلی هستند که سعی می نمایند به وسیله فریب کاربران اطلاعات مربوط به نام کاربری، گذرواژه یا اطلاعات کارت بانکی را به دست آورند. از این طریق کاربرانی که دارای سواد دیجیتالی کمتر هستند، یا ابزار های به روزنشده استفاده می نمایند، بیش تر در معرض خطر هستند و اطلاعات آنان مورد سوءاستفاده قرار می گیرند.

به همین دلیل و طبق اعلام رئیس سازمان فناوری اطلاعات در شش ماهه نخست امسال 857 سایت فیشینگ شناسایی و مسدودسازی شده اند، یعنی روزانه بیش از پنج صفحه جعلی توسط کلاهبرداران ایجاد می گردد.

اگرچه ماموریت سازمان فناوری اطلاعات به صورت مستقیم شناسایی و مسدودسازی این صفحات نیست و این امر در حیطه وظایف پلیس فتا و بانک ها است؛ اما امیر ناظمی اعلام نموده که بیشترین شناسایی و مسدودسازی را این سازمان در مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخداد های رایانه ای) انجام داده است.

از طرفی روش های مختلفی برای این کار وجود دارد؛ موضوعاتی که عمدتا کاربران را به درگاه های بانکی جعلی راهنمایی می نمایند، شامل مواردی از جمله خرید شارژ، اینترنت هدیه، سایت های شرط بندی و پیش بینی، یارانه، کارت سوخت، فروشگاه های اینترنتی، فروش فالوئر، باشگاه مشتریان، دریافت و فعال کردن رمز دوم یک بار مصرف می گردد. یکی از این راه ها، ترغیب کاربران به فعال کردن بسته های اینترنتی ارزان قیمت است که کاربران را به صفحه های فیشینگ راهنمایی می نماید و موجب خالی شدن حساب بانکی آن ها می گردد.

به همین دلیل، پلیس فتا بار ها درباره بسته های اینترنت ارزان قیمت هشدار داده است که افراد سودجو با ایجاد تبلیغات گسترده در فضای مجازی کاربران را ترغیب به خرید بسته های اینترنت ارزان قیمت نموده و از این طریق به درگاه پرداخت جعلی راهنمایی می نمایند.

ضروری است کاربران به هیچ عنوان به این گونه تبلیغات اعتماد ننمایند و در صورت اقدام به خرید اینترنتی بسته اینترنتی تلفن همراه حتماً از هویت فروشگاه و گرداننده آن اطمینان حاصل نمایند.

شهروندان در صورت مواجهه با سایت های مشکوک به فیشینگ، ابتدا آدرس اینترنتی این سایت را آنالیز نمایند که با آدرس اینترنتی اعلامی از مراجع رسمی مغایرت نداشته و درگاه های بانکی متصل به این پایگاه ها با استفاده از پروتکل https و گواهینامه ssl امن شده باشند.

از طرفی ضروری است کاربران نسبت به سایت های فیشینگ که از HTTPS سوء استفاده می نمایند، محتاط باشند، زیرا اگرچه HTTPS به معنی یک اتصال امن و رمزگذاری شده با یک سرور است تا با رمزگذاری ترافیک بین وب سایت و مرورگر، از حریم خصوصی افراد حفاظت کند، اما مجرمان سایبری از این سردرگمی کاربران در خصوص HTTPS مطلع هستند و این خود دلیلی بر افزایش سوء استفاده از افراد به وسیله کلاهبرداری به روش فیشینگ است، به همین دلیل ضروری است کاربران علاوه بر توجه به پروتکل امن HTTPS در ابتدای ادرس سایت، حتما به نشانه صحیح آدرس سایت نیز توجه نمایند.

در این راستا، چندی پیش افزونه ضدفیشینگ درگاه بانکی، توسط مرکز آپا دانشگاه سمنان با حمایت مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخداد های رایانه ای)، با هدف شناسایی و مطلع ساختن سرویس گیرنده وب از درگاه های جعلی پرداخت اینترنتی ساخته شده است. با فعال بودن این افزونه و هنگام راهنمایی کاربر به صفحات پرداخت اینترنتی در یک سایت، به صورت اتوماتیک اصل بودن یا فیشینگ بودن آن صفحه تشخیص داده شده و پیغام مناسبی به کاربر نمایش داده می گردد.

منبع:ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "هشدار ، مراقب تله اینترنت ارزان باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار ، مراقب تله اینترنت ارزان باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید