80 میلیون دلار ارز با محصول دانش بنیان ایرانی حفظ شد

به گزارش وبلاگ عکس به نقل از معاونت علمی و فناوری، یک شرکت دانش بنیان که در زمینه فراوری چند دارو نوترکیب فعالیت دارد توانسته است با بکارگیری 80 نیروی تحصیل نموده و متخصص به یکی شرکت های بزرگ کشور در زمینه فراوری داروهای نوترکیب تبدیل گردد که علاوه بر تامین احتیاج بازار داخل کشور ، توانایی صادرات به بازارهای مختلف جهان را نیز دارد.

80 میلیون دلار ارز با محصول دانش بنیان ایرانی حفظ شد

مجید شهبازی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: در جهان استانداردهای تعریف شده ای در حوزه داروهای نوترکیب وجود دارد و فراوری داروهای نوترکیب در کشورمان نیز براساس همین استانداردهای جهانی صورت می گیرد. به عبارتی دیگر تفاوتی بین یک داروی نوترکیب خاص که در این شرکت فراوری شده است با داروی نو ترکیبی که توسط یک شرکت خارجی در کشورهای اروپایی و یا آمریکایی و غیره فراوری شده باشد وجود ندارد.

شهبازی درباره محصولات فراوریی این شرکت گفت: این شرکت در زمینه فراوری داروهای نوترکیب در حوزه انکولوژی مشغول به فعالیت است، در راستای توسعه این شرکت در حال کار آزمایی و فراوری آزمایشی چندین داروی بیوتکنولوژی است که همگی توسط جوانان و محققین این شرکت به دانش فنی دست یافته اند.

وی درباره صادرات محصولات شرکت گفت:هم اکنون بعضی از داروهای فراوری شده به کشور سوریه صادر می گردد و اخیرا نیز اقدامات در راستای صادرات به کشور آفریقای جنوبی اجرا شده است؛ قراردادهای اولیه امضا و بازدیدهای اولیه اجرا شده است که امیدواریم همکاری تجاری با این کشور در آینده بسیار نزدیک صورت بگیرد.

وی اضافه نمود: در ملاقات با سفیر اوکراین در ایران و چند شرکت خصوصی اوکراینی، قراردادهای همکاری اولیه با این شرکت ها به امضا رسیده و پیگیر نهایی کردن این قراردادها و فاز اجرایی شدن آن هستیم.

این فعال صنعت دارو به ارزآوری که از این قراردادها بدست خواهد آمد پرداخت و بیان نمود: بازار آفریقای جنوبی بزرگ و متنوع است که پیش بینی می گردد فقط از صادرات یک قلم دارو بتوانیم 7 تا 8 میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم. همچنین پیش بینی که از بازار کشور اوکراین اجرا شده این است که بتوانیم چیزی در حدود یک میلیون دلار ارز عائد کشور کنیم.

شهبازی گفت: متاسفانه بعضی از داروهای مشابه فراوری داخل در سال های گذشته وارد کشورمی شد که با کوشش فراوان و مکاتباتی که با مسئولین کشور صورت گرفت قرار بر این شد که از ورود این داروها به داخل کشور جلوگیری به عمل آید.

به گفته شهبازی، این شرکت بیش از احتیاج مصرف داخل کشور داروها را فراوری می نماید و علاوه بر توانایی تامین کامل احتیاج کشور توانایی صادرات بیش از 5 برابر احتیاج کشور را نیز دار

وی به اختلاف قیمت محصولات فراوریی ایران با نمونه های مشابه خارجی اشاره نمود و گفت: داروی آمریکایی با 4 برابر و داروی ساخت کشور سوئیس با 3 برابر قیمت داروی مشابه فراوری داخل به کشور وارد می شد. متاسفانه بعضی شرکت های خارجی برای پایمال کردن زحمات این شرکت های دانش بنیان پیشنهادات وسوسه انگیز با هدف دمپینگ و توقف فراوری داروهایی که در کشور دانش اش بومی شده است می پردازند که ضروری است مسئولین بویژه وزارت بهداشت در این خصوص فراوری ملی را مدنظر بگیرند.

به گفته این فراوریکننده دارو، رقمی در حدود 80 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در فراوری دارو توسط این شرکت اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "80 میلیون دلار ارز با محصول دانش بنیان ایرانی حفظ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 میلیون دلار ارز با محصول دانش بنیان ایرانی حفظ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید