رابطه مهمان نوازی با احساس امنیت گردشگران

به گزارش وبلاگ عکس، عضو پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تقویت حس مهمان نوازی می تواند در ایجاد احساس امنیت در میان گردشگران تاثیرگذار باشد. باید گفت که ایجاد حس نوع دوستی و برقراری ارتباط های مناسب فرهنگی می تواند عامل بسیار مهمی برای نزدیکی میان جامعه میزبان و مهمان در مقصدها نیز باشد و اجازه ندهد که احساس امنیت به خطر بیافتد.

رابطه مهمان نوازی با احساس امنیت گردشگران

به گزارش وبلاگ عکس، حمدالله سجاسی قیداری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: امنیت یکی از مهم ترین فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در توسعه توریستی برای هر مقصدی بوده که در دنیا دارای اهمیت بسیار زیادی در مطالعات توریستی است. در حال حاضر با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و همه ما در آن زندگی می کنیم، می توان گفت که ایران یکی از کشورهای امن به شمار می آید و خوشبختانه به لحاظ امنیت در شرایط خوبی به سر می بریم که این امر برای توریستان نیز دارای مجذوب نمایندهیت است.

وی افزود: بعلاوه جنبه های مختلفی که در چند سال اخیر در کشورمان شاهد بودیم این است که اتفاق های امنیتی بسیار کم و جزئی برای توریستان به ویژه توریستان بین المللی در کشور اتفاق افتاده که از دلایل اصلی این مسئله، وجود فرهنگ مهمان نوازی در میان عامه مردم در کشور است.

مشهد به عنوان یک شهر مذهبی و زیارتی امنیت خوبی برای توریستان فراهم نموده است

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان نمود: ما نسبت به بسیاری از کشورهایی که در حوزه خاورمیانه و اطراف وجود دارند از امنیت نسبی خوبی برخوردار هستیم که می تواند برای بسیاری از توریستهای داخلی و خارجی مجذوب نماینده باشد. مشهد نیز به عنوان یک شهر مذهبی و زیارتی از امنیت خوبی برای توریستان برخوردار است و سالانه هزاران و حتی میلیون ها نفر زائر و توریست از شهرها و کشورهای مختلف ایران و دنیا از جمله کشورهای همسایه که شیعه هستند، حضور پیدا می نمایند.

وی ادامه داد: طی مطالعاتی که در این زمینه اجرا شده است، شاهد این هستیم که توریستان برای چندمین بار به یک مقصد توریستی سفر می نمایند که نشان می دهد امنیت در مقصد توریستی و زیارتی مانند مشهد به صورت کامل برقرار است که می تواند یک مزیت رقابتی برای مقصدی مانند مشهد باشد.

مردم باید تامین نماینده و ایجاد نماینده امنیت منطقه خود باشند

سجاسی قیداری اظهار داشت: برای اینکه امنیت بیشتر میان توریستان احساس گردد باید عوامل و نهادهای مختلفی دست به دست هم داده تا اتفاقات خوبی رخ دهد. خوشبختانه در کشور ما این شرایط خوب است. به نظر من مردم بسیار تاثیرگذار هستند و اساس امنیت یک منطقه، مقصد و شهر وابسته به خواست و نقش مردم عامه و میزبان است، زیرا مردم نیز باید تامین نماینده و ایجادنماینده حس امنیت باشند.

وی افزود: برای ایجاد امنیت علاوه بر همکاری های مردمی، نهادهای متولی مانند نیروی انتظامی و سایر نهادهای مرتبط وظایف خود را در این راستا انجام می دهند. در مکان های توریستی و زیارتی وجود پلیس توریستی می تواند تاثیر بسیار زیادی روی تامین امنیت توریستان و احساس امنیت آن ها نیز داشته باشد.

رسیدگی به مسائل توریستان جلب رضایت آن ها را در پی دارد

عضو پژوهشکده زیارت و توریستی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه برای اطمینان خاطر توریستان لازم است پایگاه های ویژه مراجعه توریستان به لحاظ مسائل و نکات امنیتی وجود داشته باشد، گفت: باید رسیدگی های ویژه ای به مسائل توریستان در مقصدها صورت گیرد، حتی تلفن های خاص در رابطه با زائران و توریستان در یک مقصد باید وجود داشته باشد تا در صورت رخ داد اتفاقی، توریستان در بروکراسی های اداری قرار نگیرند و به مسائلشان به سرعت رسیدگی گردد که این امر می تواند جلب رضایت توریست را افزایش دهد.

وی مطرح نمود: برای تحقق احساس امنیت در توریستان عوامل زیادی تاثیرگذار هستند که لازم است مد نظر برنامه ریزان حوزه امنیت قرار گیرد. بعلاوه توجه به قانون و قانون مداری در مقصدها از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قوانین مربوط به نظم اجتماعی و امنیتی به خوبی اجرا گردد، می تواند بسیاری از مسائل امنیتی در مقصدها را برای توریستان از بین ببرد، بنابراین توجه و اجرای قانون برای توریست و عامه مردمی که در آن منطقه زندگی می نمایند به لحاظ امنیتی مفید است.

سجاسی قیداری در مورد فرهنگ سازی در رابطه با امنیت مطرح نمود: باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که مردم محلی ساکن در یک منطقه که از مهمانان و توریستان میزبانی می نمایند باید از هرگونه توهین، تحقیر و تخریب اجتناب نمایند، چرا که در بلندمدت می تواند به ضرر مقصد نیز باشد. تقویت حس مهمان نوازی می تواند در ایجاد احساس امنیت در میان توریستان تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: ایجاد حس نوع دوستی و برقراری ارتباط های مناسب فرهنگی می تواند عامل بسیار مهمی برای نزدیکی میان جامعه میزبان و مهمان در مقصدها نیز باشد و اجازه ندهد که احساس امنیت به خطر بیافتد. بنابراین اگر این نوع دوستی وجود نداشته باشد به عنوان یک چالش بزرگ مسائل زیادی را برای مقصدها به وجود می آورد.

استقرار مناسب پاسگاه های پلیس در مسیرهای توریستی

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: استقرار مناسب پاسگاه های پلیس در مکان ها و مسیرهای توریستی و بعلاوه دسترسی آسان به این فضاها به وسیله توریستان می تواند نکته بسیار مهم در احساس امنیت نیز باشد و هر چقدر این موارد کمتر باشد، معمولا چالش های امنیتی برای یک مقصد توریستی افزایش پیدا می نماید.

وی بیان نمود: خوشبختانه در کشور ما امنیت داخلی بسیار خوبی برقرار است و این امر می تواند روی توریستی تاثیر مثبت داشته باشد. بنابراین جذب توریست باعث می گردد مسئله ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی که به وسیله رسانه های غربی و یا حتی کشورهای رقیب اتفاق می افتد، کمتر گردد. کشورهای رقیب به دلایل مختلف، فضای نامناسب و ناامنی را از ایران در رسانه های مختلف به نمایش می گذارند که می تواند روی سفر افراد به ایران تاثیر گذارد.

معرفی تصویر واقعی کشور و وجود امنیت بسیار لازم است

سجاسی قیداری اظهار کرد: بنابراین فعالیت های رسانه ای خصوصا رسانه های بین المللی برای معرفی تصویر واقعی کشور از جنبه های برخورداری از فرهنگ مهمان نوازی و وجود امنیت بسیار لازم است. بنابراین رسانه های داخلی و نهادهای مختلف باید در این زمینه کوشش های بسیار زیادی انجام دهند.

عضو پژوهشکده زیارت و توریستی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بنابراین در صورتی که به این مساله توجه نگردد رسانه های خارجی می توانند به عنوان یکی از عوامل مخدوش نماینده تصویر مقصد، مانعی برای جذب توریست باشند.

منبع: دنیای سفر

به "رابطه مهمان نوازی با احساس امنیت گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه مهمان نوازی با احساس امنیت گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید