سوغات تهران چیست؟

به گزارش وبلاگ عکس، سوغات تهران چیست؟ این سوال در نگاه اول، شاید کمی عجیب به نظر برسد! احتمالا هیچ کسی از تهران، مرکز شلوغ و سرشار از دود و دم و ترافیک، انتظار سوغات چندانی ندارد. شاید تهران علی رغم تمام هنرنمایی هایش در عرصه گردشگری، در بخش معرفی سوغات سهل انگاری کرده و آنطور که باید و شاید، خوب عمل نکرده است. همین غفلت و بی توجهی هم باعث شده است بیشتر افراد، تهران را فقط با برج میلاد و پل طبیعت آن بشناسند.

سوغات تهران چیست؟

در این مطلب از مجله جهانگردی فلای تودی، قصد داریم با پاسخ به سوال سوغات تهران چیست، برای همیشه این تصویر خام و اشتباه را از فکر افراد پاک کنیم. شما نیز اگر فکر می کنید در بازارهای بزرگ تهران، چیزی را به عنوان سوغات این شهر پیدا نمی کنید، همراه ما باشید؛ قطعا بعد از خواندن این مطلب، نظرتان عوض خواهد شد!

سوغاتی های خوراکی تهران

در سفر به مرکز علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی تهران و خرید سوغاتی نیز از سرگرمی های مجذوب کننده است. در خرید سوغات هر شهری، بحث شکم گردی همیشه در اولویت بوده است. پس اجازه دهید ما هم در معرفی سوغات تهران از بخش مجذوب کننده و شیرین آن، یعنی معرفی خوراکی ها آغاز کنیم. تهران سوغاتی های خوشمزه بسکمک دارد که طعم و مزه آن ها، تا همیشه در فکرتان باقی خواهد ماند. اگر بگوییم نظیر این طعم و مزه را در هیچ کجا نمی توانید پیدا کنید، اغراق نکرده ایم!

سیب دماوند

بدون شک یکی از بهترین سوغات تهران، سیب دماوند است. سیب را در هر جایی از ایران می توانید خریداری کنید. اما طعم و عطر سیب دماوند را فقط در خود دماوند می توانید بیابید. دماوند از شهرهای شمال شرقی مرکز است که محصولات کشاورزی آن به دلیل آب وهوای بسیار دلپذیر و خاک حاصلخیزی که دارد، زبانزد عام و خاص است؛ در این میان، سیب شیرین و ترد دماوند را باید به عنوان بهترین محصول این شهر دانست. زمانی که طعم خوش سیب دماوند را بچشید، متوجه تمام تفاوت های ظریف آن با سایر سیب ها خواهید شد.

بهترین سیب دماوند را در فصل تابستان می توانید خریداری کنید. سیب این فصل در میان محلی ها با نام های سیب عایق الماسی، سیب گلاب، سیب قندک، سیب کهنز و سیب شفیع آبادی شناخته می شود. جالب است بدانید که دماوند در فصل پاییز هم دست شما را در خرید سیب خالی نمی گذارد. سیب گلشاهی، سیب عباسی مشهد، سیب شمیرانی، سیب اخلمد خراسان و سیب دریان از بهترین گونه های سیب دماوند در فصل پاییز هستند. یادتان باشد دماوند غیر از سیب، محصولات دیگری همچون گردو و عسل هم دارد.

کشمش شهریار

یکی از ویژگی های برجسته مرکز، این است که در هر شهر آن، می توانید یک نوع خوراکی با کیفیت و مرغوب را بیابید. شهریار یکی از همین شهرهاست که با داشتن تاکستان های پربارش، شما را حسابی غافلگیر می کند. بنابراین، کشمش شهریار را می توان یکی دیگر از سوغات تهران دانست. اگر قصد خرید کشمش شهریار را داشتید، یادتان باشد تنها جایی که نوع اعلای آن را می توانید خریداری کنید، خشکبارهای خود شهریار هستند.

دوغ آبعلی

یکی از بهترین سوغات تهران دوغ آبعلی است. آبعلی از توابع شهرستان دماوند در فاصله 10 کیلومتری رودهن است که غالبا با پیست اسکی و کبابی های معروفش شناخته می شود. دوغ آبعلی زمانی شناخته شد که یک فرد خوش فکر، هوس درست کردن دوغ از آب چشمه های آب معدنی آبعلی به سرش زد. این ایده در سال 1317 تبدیل شد به بزرگ ترین کارخانه دوغ آبعلی که تا به امروز در هیچ کجا رقیب نداشته است!

جالب است بدانید از سرگرمیات لذت بخش تهرانی ها، نوشیدن دوغ آبعلی در کنار جاده هراز است. شما نیز می توانید با سفر به شهرهای شمالی، این لذت وصف نشدنی را تجربه کنید. یادتان باشد با نوشیدن دوغ آبعلی، دنیایی دیگر از طعم و مزه دوغ را تجربه خواهید کرد.

نان گلاج فیروزکوه

نان گلاج فیروزکوه یکی دیگر از سوغات تهران است که تنها یک نسخه از آن وجود دارد؛ آن هم فقط در میان عشایر فیروزکوه یافت می شود. نان گلاج، نانی محلی است که مواد اولیه آن از غلات و دام عشایری تهیه می شود. به همین دلیل طعمی بسیار خوشمزه دارد و در عین حال، از فواید بسیار زیادی هم برخوردار است. شیر و آرد تازه، تخم مرغ محلی، دارچین و خمیرمایه از مواد اصلی تشکیل دهنده خمیر این نان هستند. زنان عشایر برای درست کردن این نان، ابتدا خمیر را خوب ورز می دهند تا شکلی یکدست به خود بگیرد. سپس آن را در روغن حیوانی سرخ می کنند.

این نان خوشمزه، خود به تنهایی یک وعده غذایی کامل به حساب می آید! بنابراین اگر در ایام عید، گذرتان به فیروزکوه افتاد، از خرید این نان خوشمزه و مقوی غافل نشوید. خوب است بدانید که فیروزکوه غیر از این نان محلی، انواع بی شماری از بهترین غلات و میوه ها را هم در خود جای داده است.

آلوچه و لواشک های دربند

دربند از بهترین پاتوق های همیشگی مرکز نشینان است که زیبایی های بسکمک برای عرضه کردن دارد؛ از آب وهوای معتدل و طبیعت سرسبز آن گرفته تا رستوران های همیشه شلوغش که نشان دهنده غذاهای خوشمزه و باکیفیت آنجا هستند. در این میان، آنچه بیشتر موجب محبوبیت دربند شده است، آلوچه ها و لواشک های وسوسه کننده ای هستند که در حاشیه مسیر جهانگردان به چشم می خورند. پیشنهاد می کنیم اگر به تهران سفر کردید، جایی هم برای گشت وگذار در دربند خالی بگذارید. این منطقه خوش آب وهوا هم بهترین سوغات تهران را دارد و هم از فضایی بکر و زیبا برای عکاسی برخوردار است.

سوهان تهران

اگر سیب دماوند، کشمش شهریار یا آلوچه دربند، آنطور که باید، انتظار شما را از سوغاتی تهران برآورده نکرده اند، قطعا سوهان ری تهران، رضایتتان را جلب می کند! همه سوهان را سوغاتی شهر قم می دانند؛ اما باید بگوییم شهر ری تهران نیز در تولید سوهان حرف های بسکمک برای گفتن دارد. کافی است به زیارت شاه عبدالعظیم بروید تا از نزدیک، شاهد عطر و طعم بی نظیر سوهان های داغ و تازه موجود در فروشگاه های کنار حرم باشید.

سبزی کوهی

ارتفاعات بسیار بلند و کوهستانی فیروزکوه، برای پرورش گونه های گیاهی مختلف مناسب است. از همین رو هم سبزی کوهی این منطقه، جزو بهترین سوغات تهران است که نباید از کنار آن ساده گذشت.

فصل بهار که می رسد، مردم محلی این منطقه راهی کوه های بلند می شوند تا بهترین گونه های گیاهی را برداشت کنند. اغلب محلی های فیروزکوه از گیاهان این منطقه به عنوان یک نوع چاشنی برای غذاهای خود استفاده می کنند. برخی از آن ها نیز با هدف کسب درآمد به برداشت این گیاهان مشغول می شوند.

قهوه تهران

تا اینجای مطلب معرفی سوغات تهران، رونمایی از یک محصول ناب در یکی از شهرستان های این استان بود. حالا نوبت به خود شهر تهران رسیده است تا از بهترین سوغات آن صحبت کنیم. قهوه تهران یکی از بهترین و معروف ترین سوغات این شهر است که قدر و ارزش آن را تنها قهوه خورهای حرفه ای می دانند.

بهترین محله تهران که در فروش قهوه، معروفیتی دنیای پیدا کرده، محله مروی است. اگر می خواهید طعم اصیل و واقعی قهوه را بچشید، حتما سری به این محله بزنید. در این منطقه در کنار قهوه، شکلات های بسیار خوش طعمی را هم می توانید پیدا کنید که خوردن آن ها با قهوه خالص مروی، لذت دیگری دارد. طعم قهوه های مرکز را می توانید در کافه های تهران تجربه کنید.

سوغات صنایع دستی تهران

تهران شهری با قدمت چندین هزارساله است که تقریبا هیچ زمانی، خالی از سکنه نبوده است. شهری با چنین قدمت و تاریخچه ای، قطعا هنرهای دستی بسکمک را برای عرضه کردن دارد. یادتان باشد در میان سوغات تهران، این صنایع دستی هستند که همیشه یاد و خاطره شما را در فکر عزیزانتان زنده نگه می دارند. بنابراین، توصیه می کنیم خوردنی های خوشمزه این شهر را برای خود و صنایع دستی آن را برای هدیه به عزیزانتان انتخاب کنید.

قالی

از گذشته، هنر قالی بافی در ایران مورد توجه و استقبال تمامی فرهنگ ها و تمدن ها بوده است. قالی پازیریک نخستین اثر از هنرنمایی مردمان ایران در امر قالی بافی است که می توان بازی طرح و رنگ را در نقش های برجسته آن به خوبی مشاهده کرد. تهران نیز به دلیل وسعت بسیار زیادی که دارد، از شهرهایی همچون یزد، کاشان و تبریز در حرفه قالی بافی عقب نمانده است. فقط با این تفاوت که قالی بافی در تهران، بیشتر روی نقش زدن چهره و طبیعت تمرکز دارد.

از جمله شهرهای مهم تهران که در بافتن تابلوفرش های ابریشمی نفیس، پیشرفت بسکمک کرده اند، می توان به شمیرانات، کرج و دماوند اشاره کرد. پیشنهاد می کنیم در برنامه جهانگردی خود، یک بعدازظهر را به گشت وگذار در چهارراه ولیعصر تهران اختصاص دهید. راسته تابلوفرش ها در این خیابان، بهترین مکان برای خرید خاص ترین سوغات تهران است.

جاجیم

یکی دیگر از ماندگارترین سوغات تهران، جاجیم فیروزکوه است. جاجیم ها فرش هایی بافته شده از پارچه های پشمی هستند که از نظر ظاهری، شباهت زیادی به پلاس دارند. با این تفاوت که در مقایسه با پلاس، ضخامت کمتری دارند. در بازار امروز تهران، جاجیم ها از نخ های کاملا مصنوعی تهیه می شوند. به همین دلیل هم کیفیت و اصالت جاجیم های قدیم را ندارند. اما اهالی هنرمند فیروزکوه، هنوز که هنوز است، جاجیم را از نخ های پشمی گوسفندان دامی خود می بافند. پس اگر به دنبال جاجیم اصل و باکیفیت هستید، باید به فیروزکوه سفر کنید.

چرم های نقاشی شده

ارزنده ترین سوغاتی تهران که آن را می توان یادگاری به جامانده از دوران پادشاهی قاجار دانست، محصولات چرمی است. اگر به تاریخچه چرم دوزی نگاهی بیندازید، می بینید که دوره غارنشینی، نخستین تاریخ ثبت شده در استفاده از چرم است. به همین دلیل هم محصولات چرمی، یکی از قدیمی ترین صنایع دستی در تمامی شهرهای ایران هستند.

آنچه موجب تمایز چرم تهران با سایر محصولات چرمی در شهرهای دیگر می شود، تزیینات نقاشی شده روی آن است. به عبارتی، تهران نه با کیف و کفش چرمی که با محصولات چرمی نقاشی شده اش شناخته می شود. تزیینات نقاشی شده روی چرم، ابتدا تصویری از نمادها و علائم قبیله ای روزگاران قدیم بودند. بعدها با گذشت زمان، این علائم جای خود را به تصاویری از طبیعت به ویژه گل ها دادند.

محصولات حاصل از چاپ باتیک

یکی از هنرهای بسیار زیبای ایرانیان که ابتدا در اسکو و تبریز انجام می شد و بعد از تهران سردرآورد، هنر باتیک است. باتیک لغتی خارجی از فرهنگ واژگان جاوه، جزیره ای در کشور اندونزی است. طبق فرهنگ لغت این جزیره، باتیک به معنی چاپ مقاوم است. به عبارتی در هنر باتیک، نقش ونگارهای مختلفی را روی قسمت هایی از پارچه که به نفوذ رنگ مقاوم هستند، ایجاد می کنند. این نقش ونگارها از طریق قالب های خاصی انجام می شوند.

غالبا هنرمندان این صنعت، برای ایجاد نقش روی پارچه از رنگ های کاملا طبیعی نظیر زردچوبه، اسپرک و انار استفاده می کنند. اگر از قدمت این هنر اصیل بخواهید بدانید، باید بگوییم تاریخچه ای بسیار قدیمی به عمر 2000 سال پیش دارد! از همین رو هم هنری بسیار کمیاب و البته گران است. یادتان باشد اگر در تهران، محصولات حاصل از این هنر قدیمی و گرانبها را یافتید، بدون هیچ معطلی آن را به عنوان سوغات تهران برای خود یا عزیزانتان خریداری کنید.

محصولات شیشه گری

یکی دیگر از گران ترین سوغات تهران، ظروفی هستند که در نتیجه تراش شیشه، شکل وشمایل بسیار زیبا و خاصی پیدا کرده اند. معدن اصلی این هنر بااصالت اصفهان است؛ اما در بازارهای تهران نیز می توان محصولات این هنر زیبا و چشم نواز را مشاهده کرد.

شیشه گری برخلاف اسمش که راحت به زبان می آید، کاری به مراتب سخت، زمان بر و نفس گیر است. تصور کنید روی شیشه ای که با یک انگشت اشاره ممکن است متلاشی شود، زیر دست هنرمندان شیشه گر، نقش و نگارهایی زده می شود. به میزانی که نقش ونگارهای حک شده روی ظروف شیشه ای ظریف تر باشند، ارزش و قیمت نیز بیشتر می شود.

سفال

از قدیمی ترین هنرهای دنیا که هنوز هم در برخی خانه ها به عنوان نمادی ارزشمند از تاریخ استفاده می شود، هنر سفال گری است. این هنر در تهران هم جایگاه خاص خودش را دارد. دلیل آن هم خاک رس بسیار مرغوبی است که موجب شده تا اشیای سفالی، بدون هیچ گونه جلا و لعابی بسیار شفاف و زیبا به نظر برسند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به تزیین کردن دکوراسیون منزل با اشیای قدیمی هستند، در خرید سوغات تهران، سفال های خوش طرح آن را از قلم نیاندازید.

محصولات رودوزی

یکی از رنگین ترین سوغات تهران که این روزها از طریق افراد زیادی مورد غفلت واقع شده، هنر رودوزی است. این هنر ترکیبی از نخ، سوزن و پارچه است که محصول آن، طرح های بسیار اصیل ایرانی روی پارچه های ساده می شود. هنر رودوزی در ایران، 5 سبک مختلف دارد. سبک اول این هنر رودوزی با نخ های کاملا رنگی است که غالبا با نام های ابریشم دوزی، نقش دوزی، برودری دوزی و قلاب دوزی شناخته می شود. سبک دوم شامل رودوزی با زمینه می شود که سوزن دوزی بلوچ، بخارادوزی و پته دوزی از اشکال معروف آن هستند.

رودوزی با حذف تاروپود نیز سبک دیگری از این هنر است که شامل انواع مختلفی از سکه دوزی، چشمه دوزی و شبکه یا ژوردوزی می شود. رودوزی با افزونه های تزیینی نیز شکل دیگر این هنر قدیمی است که آن را می توان در نقده دوزی، گلابتون دوزی، ملیله دوزی و ده یک دوزی مشاهده کرد. در نهایت آخرین سبک رودوزی، سبک های تلفیقی هستند که سکه دوزی، خرس دوزی و ابریشم دوزی معروف ترین آن هاست.

محصولات ورنی بافی

پرونده سوغات تهران را با معرفی یکی از ارزشمندترین و منحصربه فردترین سوغات این شهر، یعنی محصولات ورنی بافی می بندیم. محصول ورنی بافی که به گلیم سوزی هم معروفیت دارد، تلفیقی از فرش و گلیم است که تنها در منطقه ها تاریخی نظیر ارسباران بافته می شود. بااین حال در مرکز نیز می توانید با سرزدن به مغازه های صنایع دستی در خیابان مولوی، شاهد محصولات این هنر زیبا باشید.

جالب است بدانید که عشایر در بافت ورنی یا همان گلیم سوزی از هیچ نقشه ای استفاده نمی کنند. بلکه در زدن نقش ونگار بر گلیم ها از قدرت تخیل و الهام خود کمک می گیرند! همین بداهه پردازی در هنر هم باعث شده است تا ورنی بافی، هنری بسیار گرانبها و ارزشمند به حساب آید.

از کجا سوغات تهران را بخریم؟

اگر فکر می کنید در تهران بزرگ، پرترافیک و شلوغ، می توانید با پرس وجوکردن به راحتی به مراکز خرید سوغاتی این شهر دست پیدا کنید، باید بگوییم که آنقدرها هم آسان نیست. ما راهکار هوشمندانه تری را برای شما داریم؛ آن هم شناخت بهترین مراکز خرید سوغاتی تهران است که شما را بدون هیچ دردسر و اتلاف وقتی، به مقصودتان می رساند. پس همراه ما باشید تا فهرست کامل این مراکز را در اختیارتان قرار دهیم.

بازار تجریش

بازار تجریش تهران نیاز به معرفی ندارد! تقریبا معروفیت این بازار که در تاریخی ترین محله تهران واقع شده، به گوش همه رسیده است. بازار تجریش که دارای 400 باب حجره یا مغازه است، بهترین مرکز خرید سوغات تهران به شمار می رود. شما حتی اگر قصد خرید سوغات را هم نداشته باشید، از گشت وگذار در این بازار، لذت کامل را خواهید برد. با قدم زدن در راسته این بازار، هم می توانید از بهترین مانتوهای سنتی این شهر دیدن کنید و هم لذت دیدنی لوازم دکوری مسی و نقره ای را به خود هدیه دهید. در نهایت هم با خرید سوهان ری تهران، خاطره ای خوش از گشت وگذار در بازار تجریش را برای خود رقم بزنید.

  • آدرس: تهران، واقع در قسمت جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه مترو، بازار تجریش.

چهارراه استانبول

یکی دیگر از بهترین مراکز خرید سوغاتی تهران، چهارراه استانبول یا همان پاساژ پروانه است. جمعه بازار پارکینگ پروانه، آخر هفته که پر از بساط دست فروشان می شود، بسیار دیدنی ست. طبقه اول این پارکینگ به دست فروشانی تعلق دارد که در بساط خود، چیزی جز عتیقه و اجناس قدیمی ندارند. شما می توانید در همان طبقه اول با جست وجو در بساط دست فروشان عتیقه فروش، اشیایی قدیمی با حس کاملا نوستالژیک را پیدا کنید. در طبقه دوم این پارکینگ، می توان شاهد حضور دست فروشانی بود که به فروش صنایع دستی تهران نظیر محصولات چرمی، فرش های دستی یا فیروزه کوبی مشغول هستند. در نهایت طبقه سوم این فروشگاه به فروشندگان زیورآلات و لوازم دکوری خانه اختصاص دارد.

جالب است بدانید که در فروشگاه پروانه، همه چیز برای رفاه حال مشتریان مهیا شده است؛ از اورژانس گرفته تا رستوران ها و غرفه هایی که می توانید در آن ها، طعم سمبوسه های خوش طعم و فلافل های تندوتیز را امتحان کنید!

  • آدرس: تهران، اراضی عباس آباد، باغ هنر.

بازار بزرگ تهران

یکی دیگر از بهترین و کامل ترین مراکز خرید سوغات، بازار بزرگ تهران است که از آن به عنوان قلب تپنده اقتصاد مرکز یاد می شود. روایت ها در باب تاسیس این بازار مختلف است. برخی بر این باورند که ابتدا این ناصرالدین شاه بود که حکم تاسیس بازار بزرگ تهران را داد. برخی هم معتقدند موسس بازار بزرگ تهران، شاه طهماسب صفوی است. در هر حال، همگی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که بازار بزرگ تهران با وسعتی حدود 105 هکتار، مهم ترین مرکز تاریخی و مالی در قلب مرکز ایران به حساب می آید.

این بازار مجموعه ای کامل از عمده فروش ها، خرده فروش ها و کارگاه های تولیدی را در خود جای داده است. بنابراین، هر نوع کالایی که فکرش را بکنید، با بهترین قیمت و بهترین کیفیت، می توانید در بازار بزرگ تهران بیابید. به عبارتی، بازار بزرگ تهران مرکز اصلی توزیع و پخش کالا به سراسر کشور است. قطعا خرید سوغات تهران از چنین مرکزی، امری بسیار لذت بخش و در عین حال، هوشمندانه خواهد بود.

  • آدرس: تهران، واقع در میدان پانزده خرداد.

خیابان ویلا

عنوان هنری ترین مرکز خرید سوغات تهران هم به خیابان ویلا یا همان خیابان معروف استاد نجات الهی تعلق می گیرد. این خیابان، بهترین مرکز برای خرید صنایع دستی ایران به شمار میرود. گلیم، جاجیم، فرش دستباف، سفال و محصولات میناکاری، خاتم کاری و قلم زنی از جمله کالاهای فروشی در خیابان ویلا هستند. در تاریخچه پیدایش این بازار، باید بگوییم در روزگاران قدیم، ساختمان اتاق بازرگانی در این خیابان قرار داشت. تجار ایرانی به رسم یادبود، هدایایی از صنایع دستی ایران را به بازرگانان خارجی پیشکش می کردند. از آنجایی که این خیابان، همیشه سرشار از تجار باذوق ایرانی بود، خیابان ویلا به اصلی ترین مرکز فروش صنایع دستی تبدیل شد.

  • آدرس: تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان استاد نجات الهی.

مراکز عتیقه فروشی منوچهری تهران

اگر شیفته خرید عتیقه جات هستید، بهتر است به مرکز عتیقه فروشی تهران، یعنی خیابان منوچهری بروید. در مغازه های این خیابان، هر نوع عتیقه ای که فکرش را بکنید، پیدا می شود؛ از تابلوهای قدیمی گرفته تا سکه و لباس و نقاشی های مربوط به زمان قاجار که هر کدام از آن ها، طرفداران خاص خودش را دارد. در این خیابان، دست فروش هایی هم حضور دارند که روی سنگ فرش خیابان، بساط فروش اشیای قدیمی و عتیقه را پهن کرده اند.

  • آدرس: تهران، خیابان منوچهری.

سوغات تهران | جلوه ای زیبا از هنر و ذوق ایرانی

لذت جهانگردی در هر شهری، با خرید سوغات آن شهر کامل می شود. سوغات بسیار متنوع و ارزنده تهران نیز، قطعا برای تمام جهانگردان و جهانگرد ها، مجذوب کننده خواهند بود. کافی است در بازارهای بزرگ این شهر، قدم بگذارید تا شاهد طیف وسیعی از صنایع دستی و هنری ارزشمندش باشید. خوب است بدانید که آثار هنری، تنها بخشی از سوغات تهران هستند. بخش دیگر سوغات این شهر را خوردنی های خوشمزه و وسوسه کننده تشکیل می دهند.

ما در این مطلب از فلای تودی، تلاش کردیم فهرستی کامل از بهترین سوغاتی های تهران را با شما به اشتراک بگذاریم. شما از سوغات تهران چه می دانید؟ موردی وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره نشد؟ نظر و تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سوغات تهران

ارزان ترین و گران ترین سوغات تهران کدامند؟

از ارزان ترین سوغات تهران می توان به نان محلی، لواشک و سیب دماوند آن اشاره کرد. گران ترین سوغات این شهر، تابلوفرش های ابریشمی نفیس هستند.

بهترین مرکز خرید سوغاتی تهران کدام است؟

بازار بزرگ تهران، پاساژ پروانه و خیابان ویلا از بهترین مراکز خرید سوغات تهران هستند.

اصیل ترین سوغاتی تهران کدام است؟

جاجیم فیروزکوه، چرم های نقاشی شده و محصولات حاصل از چاپ باتیک از اصیل ترین سوغات این شهر هستند.

بهترین فروشگاه تهران برای خرید عتیقه کدام است؟

برای خرید عتیقه در تهران، مراکز خرید متعددی وجود دارند که بهترین آن ها خیابان منوچهری و پاساژ پروانه است.

منبع: فلای تودی

به "سوغات تهران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات تهران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید