سلام یک میلیون و 173 هزار دانش آموز به مدرسه

به گزارش وبلاگ عکس، بوی ماه مهر هم مثل همواره با یک ساعت تاخیر آمد. آغاز فصل مدرسه و ترافیک دوچندان صبحگاهی در 3 استان فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد مانند سراسر کشور یک روز قبل از اول مهر و در روز ورود کلاس اولی ها به مدرسه که به جشن شکوفه ها معروف است، همراه بود. آمارها نشان می دهد نسبت کلاس اولی های استان فارس نسبت به 2 استان دیگر بیشتر است.

سلام یک میلیون و 173 هزار دانش آموز به مدرسه
  • فارس
  • شناسایی و جذب 800 دانش آموز بازمانده از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس اظهار داشت نزدیک به 85 هزار کلاس اولی 31 شهریور همزمان با روز شکوفه ها وارد مدارس استان شدند. به گزارش وبلاگ عکس، محمد فیاض پور با بیان این که در پایه اول ابتدایی با کمبود معلم روبرو نیستند اظهار کرد: با اجرای طرح و برنامه های خاص، کمبود معلم در دیگر پایه های مقطع ابتدایی را مدیریت نموده ایم. وی همچنین اعلام نمود که در سال تحصیلی 98-99 با رشد جمعیت دانش آموزی استان فارس در پایه اول ابتدایی روبرو هستیم. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در سال تحصیلی جدید، بیش از 480 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در استان به مدرسه می روند که 85 هزار نفر آنها کلاس اولی هستند. فیاض پور همچنین از شناسایی و جذب 800 دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان اطلاع داد و گفت: این دانش آموزان که اکثر آنها در مقطع اول و دوم ابتدایی هستند، از مهرماه امسال وارد مدرسه می شوند. او مطرح نمود: برای این تعداد دانش آموز که همه آنها ایرانی هستند، علاوه بر مساعدت هزینه های تحصیلی، بسته رایگان لوازم التحریر نیز پیش بینی و توزیع شده است.

  • تمهیداتی برای بازگشایی مدارس

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با حضور در دبستان شهیدان اتحادی ناحیه 3 شیراز، زنگ غنچه ها و شکوفه ها را همزمان با سراسر کشور به صدا درآورد. علی عسکر نجفی در این آیین مطرح نمود: هر سال در روز 31 شهریورماه و یک روز زودتراز بازگشایی مدارس، دانش آموزان کلاس اولی در مدارس حضور پیدا می نمایند تا بیشتر با محیط مدرسه آشنا شوند و تعامل بیشتری بین خانواده و مدرسه برقرار گردد. وی افزود: در این روز با برنامه هایی که مدارس طراحی می نمایند خاطره ای دل انگیز برای دانش آموزان رقم می خورد. به گفته نجفی، تمام تمهیدات برای بازگشایی مطلوب مدارس اندیشیده شده است و مدارس در روز اول مهر آمادگی کامل برای استقبال از دانش آموزان استان را دارند. به گفته نجفی امسال 895 هزار دانش آموز در استان فارس راهی کلاس درس می شوند.

  • بوشهر
  • تقویت زیرساخت های آموزشی

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر گفت: با حمایت های اجرا شده در زمان حاضر 597 کلاس درس با پیشرفت بین 10 تا 80 درصد در استان بوشهر در دست اجراست. به گزارش مهر، حسین مرادی افزود: این کلاس ها در قالب 118 پروژه آموزشی با 282 میلیارد تومان اعتبار و 113 هزار متر مربع زیربنا در دست اجراست و با بهره برداری از این کلاس ها مسائل فضای آموزشی در این استان کاهش می یابد. وی توضیح داد: 16 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر اسفندماه سال گذشته هیات دولت به استان بوشهر برای تأمین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مدرسه های این استان اختصاص یافت. مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر گفت: مناقصه خرید وسایل سرمایشی در استان انجام شده است و امیدواریم در هفته نخست مهرماه امسال این وسایل در اختیار مدرسه ها قرار گیرد و بخشی از مسائل در این خصوص رفع گردد.

  • کلاسی بدون وسیله سرمایشی وجود ندارد

مرادی افزود: در زمان حاضر، هیچ کلاس درس بدون وسیله سرمایشی در استان بوشهر وجود ندارد، اما به دلیل فرسودگی بخشی از این وسایل قابل استفاده نیست و کوشش می گردد با تأمین اعتبار و خرید وسایل سرمایشی مورد احتیاج محیط مناسبی برای تحصیل دانش آموزان فراهم گردد.

  • مشکل لرزه خیزی 738کلاس درس

وی با بیان این که کوشش شده پروژه های آموزشی در قالب برنامه مدون کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با هدف رفع کردن احتیاج استان در بخش فضاهای آموزشی احصا و اولویت بندی گردد افزود: در استان بوشهر 738 کلاس درس وجود دارد که از لحاظ لرزه خیزی دچار مشکل هستند و باید فضاهای استاندارد جایگزین آنها گردد.

  • فضاهای غیراستاندارد آموزشی

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر گفت: فضاهای آموزشی غیراستاندارد در استان بوشهر 9 درصد است. این در حالی است که این آمار در کشور 30 درصد است و با بهره برداری از فضاهای در دست احداث این آمار به 6 درصد می رسد و تا 4 سال آینده کوشش می گردد فضاهای غیراستاندارد از لحاظ لرزه نگاری در استان رفع گردد. مرادی اعلام نمود: باهمت مسئولان استان بوشهر و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس امسال 124 کلاس درس در قالب 22 پروژه آموزشی با 6800 متر مربع زیربنا و 22 میلیارد تومان اعتبار همزمان با اول مهرماه در این استان تحویل آموزش و پرورش می گردد.

  • هیچ کلاسی در بوشهر بدون معلم نمی ماند

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به تحصیل 241 هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید گفت: کوشش شده که مهرماه هیچ کلاس درسی بدون معلم نباشد. غلامحسین حسینی افزود: کوشش های گسترده ای با همکاری سایر مسئولان استان برای آماده سازی مدارس استان بوشهر در آستانه شروع سال تحصیلی جدید اجرا شده است. وی با تاکید بر همکاری معلمان، دانش آموزان، مدرسه و اولیا اعلام نمود: اتحاد و همکاری و مشارکت این اضلاع می تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت تعلیم و تربیت داشته باشد. سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر از افزایش 11 هزار نفر به جمعیت دانش آموزی استان بوشهر در امسال اطلاع داد و افزود: در سال تحصیلی جدید 241 هزار دانش آموز در 8287 کلاس درس استان بوشهر تحصیل خواهند کرد.

وی کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش های اساسی آموزش و پرورش مطرح نمود و ادامه داد: کوشش شده که این کمبودها با استفاده از شیوه های جایگزین جبران گردد تا در ابتدای مهر شاهد کمبود نیروی انسانی نباشیم. حسینی توضیح داد: برای جبران کمبود نیروی انسانی از بازنشستگان، نیروهای خرید خدمات آموزشی، معلمان تمام وقت و همچنین معلمان حق التدریس استفاده خواهد شد تا کلاسی بدون معلم نماند. وی از تامین وسایل سرمایشی مدارس استان اطلاع داد و افزود: آموزش و پرورش استان بوشهر در ثبت نام دانش آموزان از استان های برتر بوده و حدود 95 درصد ثبت نام ها در مدارس اجرا شده است.

  • کهگیلویه و بویراحمد
  • 15 هزار شکوفه

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: 15 هزار دانش آموز پایه اول ابتدایی در این استان 31 شهریور روانه کلاس های درس شدند. هادی زارع پور افزود: 11 هزار پیش دبستانی به همراه 11 هزار دانش آموز پایه اول مقطع متوسطه اول کهگیلویه و بویراحمد نیز در این روز راهی کلاس های درس شدند. وی افزود: مجموع پیش دبستانی ها و دانش آموزان پایه اول ابتدایی و پایه اول مقطع متوسطه اول کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی جدید 37 هزار نفر است. مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان نمود: 31شهریورماه 1398 سه زنگ شامل غنچه ها، شکوفه ها و جوانه ها همزمان با سراسر کشور در این استان نواخته شد. زارع پور مطرح نمود: زنگ غنچه ها، شکوفه ها و جوانه ها به ترتیب برای پیش دبستانی ها، دانش آموزان پایه اول ابتدایی و دانش آموزان پایه اول مقطع متوسطه اول در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمد. وی ابراز کرد: زنگ مهر و مقاومت نیز روز اول مهرماه 1398 و همزمان با سراسر کشور برای شروع سال تحصیلی جدید در کهگیلویه و بویراحمد نواخته شد. 160 هزار دانش آموز پسر و دختر مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم سال تحصیلی 98-99 را در کهگیلویه و بویراحمد شروع کردند.

  • دانش آموزان در جهت خانه تا مدرسه

مقوله چگونگی طی شدن جهت خانه تا مدرسه به دلیل سلامت جسمی و اخلاقی دانش آموزان اهمیت زیادی دارد و به قول بعضی کارشناسان، معادله ای چندوجهی است. استفاده از سرویس حمل و نقل مدارس، خودرو والدین یا سفر پیاده از انواع روش هایی است که دانش آموزان با آن خود را به مدارس می رسانند، اما توجه به رفع کردن معایب هر کدام از این مقوله ها می تواند یاری بزرگی به سلامت جسمی و روحی نسل فردا باشد. نام نویسی برای استفاده از سرویس مدارس از 10 شهریورماه جاری شروع شده و والدین دانش آموزان باید در سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش آموزی) به نشانی https://irtusepand.ir ثبت نام نمایند.

اما تا روز بیست و چهارم شهریور تنها 200 هزار نفر از والدین دانش آموزان به منظور استفاده از سرویس مدارس در سامانه سپند نام نویسی نموده اند و با توجه به این که نام نویسی تا انتها شهریور ادامه داشت، می توان حدس زد که استقبال قابل توجهی از سرویس های مدارس نشده است. البته مسئولان اپلیکیشنی طراحی نموده اند تا والدین جهت تردد دانش آموز و سرویس مدرسه را کنترل نمایند و از این طریق از عملکرد راننده در چارچوب سرویس مدرسه اطلاع داشته باشند و با استفاده از این روش، رانندگانی که اصول و قوانین سرویس مدارس را رعایت ننمایند حذف می گردد که این امر می تواند به جلب رضایت والدین یاری کند.

رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساماندهی سرویس های حمل و نقل مدارس به دلیل نقش مهم آن در تامین امنیت جانی دانش آموزان اهمیت زیادی دارد. اسماعیل خوشوقت افزود: سلامت اخلاقی رانندگان سرویس های مدارس که نقش مهمی در تربیت دانش آموزان دارد، یکی از شاخص های مهمی است که باید به آن حساسیت زیادی داشت. وی بیان نمود: راننده خودرو حامل دانش آموزی که مثلا سیگار می کشد یا واژگان نامناسبی بر زبان می آورد به آنان چنین رفتارهایی را آموزش می دهد. رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: در مواردی که والدین دانش آموزان با سرویس های شخصی دانش آموز را به مدرسه می برند در جهت خانه تا مدرسه گاهی به دلیل نبود وقت در رعایت قوانین هدایت و رانندگی سهل انگاری می نمایند که این امر نقش مهمی در کوتاهی نسل آینده در پای بندی به قانون دارند.

خوشوقت گفت: طرح ترافیکی ویژه مدارس کهگیلویه و بویراحمد در 15 روز اول سال تحصیلی در مدارسی که در جهتهای شلوغ قرار دارند اجرا می گردد. وی افزود: بر اساس این طرح، پلیس در محل های مورد نظر حاضر می گردد تا به روان سازی ترافیک یاری کند. مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به این که سرویس های مدارس یکی از دغدغه های والدین برای رساندن دانش آموزان در شرایط ایمن به خانه در آستانه ماه مهر است گفت: پیش بینی می گردد 12هزار دانش آموز امسال از سرویس مدارس استفاده نمایند. پارسال 10 هزار و 500 دانش آموز از خدمات سرویس مدارس در 3 شهر بزرگ کهگیلویه و بویراحمد استفاده می کردند.

هادی زارع پور افزود: در امسال، کار نظارت و مدیریت حمل و نقل مدارس به سازمان دانش آموزی واگذار شده است و بر اساس قانون، کارگروه ماده 18 متشکل از پلیس راهور، استانداری، سازمان حمل و نقل، و آموزش و پرورش بر خدمات رسانی مطلوب سرویس های مدارس نظارت دارند. وی مطرح نمود: کارت های صلاحیت و سلامت راننده و معاینه فنی خودرو از احتیاجهای اولیه سرویس های مدارس برای امنیت بهتر دانش آموزان است. این مسئول گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت سرویس مدارس، یک برچسب واحد برای تمام ناوگان سرویس مدارس در سراسر کشور طراحی شده است که مورد تایید همه شهرداری هاست. زارع پور افزود: پارسال بیش از 2 هزار سرویس مدارس در قالب مینی بوس، اتوبوس و سواری برای سرویس مدارس فعالیت می کردند که انتظار می رود این تعداد امسال افزایش یابد.

منبع: همشهری آنلاین

به "سلام یک میلیون و 173 هزار دانش آموز به مدرسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلام یک میلیون و 173 هزار دانش آموز به مدرسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید