طبق سندششم توسعه، جمعیت بچه ها کار سالانه 25 درصد کاهش یافته است؟

به گزارش وبلاگ عکس، تهران (پانا) - سال ها از طرح ساماندهی بچه ها کار می گذرد و در دولت های مختلف اقداماتی در حوزه بچه ها کار انجام شده است اما این معضل اجتماعی نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه به شکل های مختلفی بروز و افزایش یافته است.

طبق سندششم توسعه، جمعیت بچه ها کار سالانه 25 درصد کاهش یافته است؟

یکی از آسیب های اجتماعی که این روزها و در پاندمی کرونا شاهد افزایش آن هستیم، بچه ها کار و خیابان است. معضلی که بارها درباره آن صحبت و حتی اقدام شده است اما نه تنها کاهش نیافته بلکه روز به روز هم بر جمعیت این بچه ها افزایش می یابد که عوامل مختلفی دارد.

فاطمه قاسم پور، رئیس کمیته آسیب های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره بچه ها کار و خیابان در گفت وگو با پانا گفت: حضور بچه ها کار در خیابان یا کارگاه های زیرزمینی عوامل مختلفی دخیل هستند که در پژوهش های مختلفی که اجرا شده، عواملی همچون فقر، بیکاری و بیماری سرپرست خانواده، طلاق، فوت والدین، مهاجرت و عادی بودن اشتغال بچه ها در خانواده از عوامل کار بچه ها در خیابان است که کودک را برای حضور در جامعه به کار وادار می کند.

وی با بیان اینکه آمار مشخصی در زمینه تعداد بچه ها کار وجود ندارد، گفت: درباره بچه ها کار و خیابان به دلایل مختلف آماری احصا نشده زیرا یا هویت آنها ثبت نشده یا اتباع غیرقانونی هستند و در نهایت به دلیل جابجایی و متغیر بودن جمعیت آنها، آماری از این بچه ها ثبت نشده است و نیاز است که آماری از جمعیت این بچه ها وجود داشته باشد اما گزارش ها حاکی از افزایش این معضل اجتماعی است.

این کننده مجلس با اشاره قوانین مربوط به بچه ها کار گفت: آیین نامه ساماندهی بچه ها خیابانی در سال 1384 به تصویب رسید و علاوه بر این، موضوع بچه ها کار در برنامه ششم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته و مقرر شده بود طی سنوات اجرایی این برنامه، جمعیت بچه ها کار 25 درصد کاهش یابد.

این کننده مردم در مجلس یازدهم اعلام نمود: طرح های ضربتی متعددی برای جمع آوری و ساماندهی این بچه ها از طریق بهزیستی اجرا شد که انتقادهای بسیاری را در پی داشت و از سویی این روندها موجب کاهش پدیده بچه ها کار نشد. بنابراین به نظر می رسد این طرح های اجرایی مجددا قابل بررسی هستند. از طرفی رویکردهای سلبی و انتظامی در حوزه بچه ها کار و خیابان یک چالش جدی است که به جای توجه و برنامه ریزی معطوف به توانمندسازی این بچه ها و علیرغم اینکه این موضوع از طریق دستگاه های متولی مطرح می شود اما در عمل فقط برخوردهای سلبی برای پاکسازی این بچه ها انجام می شود در حالی که با حذف بچه ها کار از خیابان این آسیب اجتماعی به زیر پوست شهر منتقل می شود که در این صورت کنترل آن سخت تر خواهد بود.

قاسم پور با تأکید بر توانمندسازی بچه ها و خانواده هایشان گفت: اکنون بچه ها از خیابان ها و مراکز شهر جمع آوری شده، مدت کوتاهی در برخی از مراکز نگهداری می شوند و باز به محل قبل باز می گردند یا جای خود را عوض می کنند. در صورتیکه نیازمند توانمندسازی هستند.

وی یادآور شد: زمانی که نهادهای دولتی و غیردولتی با رویکرد توانمندسازی وارد می شوند هم این توانمندسازی را به مساعدت مالی تقلیل داده و خود می تواند آسیب های دیگری را ایجاد کند در حالی که توانمندسازی بچه ها کار و خیابان فرآیندی طولانی و چندبعدی برای خروج این بچه ها و خانواده های آن ها از چرخه آسیب است.

رئیس کمیته آسیب های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام نمود: البته پس از انتقادهای فراوانی که به طرح های ضربتی سازمان بهزیستی و نوع مداخله آن در زمینه بچه ها کار و خیابان صورت گرفت، این سازمان برنامه ای برای حمایت اجتماعی از بچه ها کار و خیابان با رویکرد دوستدار کودک را طراحی کرد که در جلسات متعدد کمیته آسیب های اجتماعی مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت و ابهامات و چالش های آن احصا شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "طبق سندششم توسعه، جمعیت بچه ها کار سالانه 25 درصد کاهش یافته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبق سندششم توسعه، جمعیت بچه ها کار سالانه 25 درصد کاهش یافته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید