مشکل بچه ها دارای اختلال تکاملی زبان، پردازش در زبان شفاهی است، نقاط عطف رشد گفتار و زبان بچه ها جدی گرفته گردد

به گزارش وبلاگ عکس، خبرگزاری خبرنگاران- عضو انجمن علمی گفتاردرمان ایران گفت: بچه ها دارای اختلال تکاملی زبان ظاهرشان کاملا طبیعی است و علائم و مشکل خاصی ندارند و مشکل اساسی آنان در پردازش زبان شفاهی است.

مشکل بچه ها دارای اختلال تکاملی زبان، پردازش در زبان شفاهی است، نقاط عطف رشد گفتار و زبان بچه ها جدی گرفته گردد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری وبلاگ عکس، 16 اکتبر مصادف با 25 مهر ماه روز جهانی اطلاع رسانی و مطلع سازی عمومی در زمینه اختلال تکاملی زبان است که کمپین بین المللی اطلاع رسانی و مطلع سازی عمومی عمومی در خصوص نقص تکاملی زبان سه سال پیش شکل گرفته و کشور ما نیز از سال گذشته عضو این کمپین شده است.

مخاطبان این کمپین خانواده ها، اولیای آموزشی، مدیران، مربیان، معلمان و کارشناسان و متخصصانی هستند که در رشته های تخصصی و کاری حوزه زبان و گفتار فعالیت می نمایند.

بنت الهدی عربی عضو انجمن علمی گفتاردرمان ایران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری وبلاگ عکس در شرح تفاوت اختلال لکنت و اختلال تکاملی زبان اظهار کرد: اختلالات حوزه گفتار و زبان به دو گروه عظیم اختلالات گفتار و اختلالات زبان زبان تقسیم می گردد. لکنت جزو اختلالات حوزه گفتار بوده که آسیب در فرایند سلیس و روان بودن گفتار و صحبت کردن است اما اختلال تکامل زبان، نقص یا مشکل در حوزه ویژگی های زبان است که امکان دارد همراه با نقائص زبانی، علائم اختلال گفتاری هم مشاهده گردد که شیوع این اختلال در جهان و به تبع آن در کشور ما 7.5 درصد است و باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی از هر 14 دانش آموز یک نفر مبتلا به این اختلال است.

عضو انجمن علمی گفتار درمانی ایران ادامه داد: معمولا 90 درصد بچه های که اختلال تکاملی زبان دارند سابقه یک تاخیر در سنین پایین تر یعنی حدود 2 سالگی دارند و از حدود سن 3 تا 4 سالگی بر چسب این اختلال را می زنیم.

عربی یادآور شد: در رشد گفتار و زبان نقاط عطفی داریم که به لحاظ تخصصی برای ارزیابی شرایط تکامل گفتار و زبان اهمیت ویژه ای دارند؛ کودک باید اولین کلمه معنی دار مانند آب، بابا، مامان و ... را در یک سالگی بیان کند و بعد از این مرحله مهم تر، ساخت اعتبارات دو کلمه ای است که از حدود 18 تا 24 ماهگی کودک به حداقل 50 کلمه بیانی و همزمان 50 عبارت دو کلمه ای می رسد. اگر در هر یک از این دو نقصی وجود داشته باشد؛ اگر بین سن تقویمی کودک و توانمندی زبانی یک فاصله یا گپ بیشتر از 6 ماه با همسالان طبیعی خودش وجود داشته باشد به عنوان اختلال گفتار و زبان شناسایی می گردد.

وی در خصوص تشخیص در اختلال تکامل زبان یا DLD شرح داد: بچه ها دارای این اختلال، هیچ تشخیص رشدی عصبی یا بیماری خاص دیگری مانند داون، اوتیسم و کم شنوایی ندارند و ظاهرشان کاملا طبیعی است و بدون هیچ گونه تشنج و علائم و مشکل خاص هستند و تنها مشکل آنان در پردازش زبان شفاهی است.

این گفتاردرمان اضافه نمود: بچه ها دارای اختلال تکامل زبان با ورود به مرحله و دوران آموزش و مدرسه، مشکل زبان نوشتاری هم پیدا می نمایند که با مسائلی همچون برخوردهای نامناسب با آنها توسط همسالان، کاهش اعتماد به نفس، برچسی تنبلی زدن به آنان و آسیب های روانی روبرو خواهند شد.

قبل از 6 تا 7 سالگی مهمترین دوران طلائی رشد مغز

مهم ترین دوران طلایی رشد مغز را قبل از 6 تا 7 سالگی مطرح کرد و ادامه داد: اگر والدین قبل از این سنین بچه ها دارای اختلال تکامل زبان دارند باید به آسیب شناسان گفتار و زبان یا متخصصین گفتاردرمانی مراجعه نمایند از سویی؛ باید بدانند که تا حد بسیار زیادی این اختلال حل خواهد شد.

وی اذعان کرد: اما اگر مسائل اختلال تکامل زبان در دوران کودکی برطرف نگردد به دوران بحران نوجوانی می رسد و دچار مشکل می شوند و مسئله ای به بحران ها و مسائل نوجوانی اضافه نموده می گردد؛ حال اگر اختلال حل نگردد و نوجوان وارد دوره جوانی گردد در ورود به دانشگاه، بازار کار و ازدواج با بحران روبرو می گردد؛ از نظر علمی ثابت شده بعضی از مسائل رفتاری دوران نوجوانی و جوانی ریشه زبانی دارند یعنی اگر کودکی دچار اختلال تکامل زبان باشد در مراحل اجتماعی شدن دچار مشکل می گردد و در فعالیت هایی که مستلزم ارتباط اجتماعی است مانند ازدواج، تحصیل و شغل یابی با بحران روبرو می گردد.

این گفتاردرمان اضافه نمود: از معلمان پایه اول ابتدایی درخواست می گردد در صورتی که مشاهده نمایند دانش آموزی در یادگیری زبان نوشتاری و سوادآموزش دچار مشکل باشد باید دقت و جدیت داشته باشند و آنان را به متخصصین گفتار و زبان ارجاع دهند تا آنالیز گردد که آیا این مشکل دانش آموز به نقایص زیربنایی حوزه زبان ارتباط دارید یا خیر و در صورت وجود این نقص، فرایند مشکل ارزیابی و درمان پیگیری گردد.

عربی در خصوص درمان اختلال تکاملی زبان بیان نمود: برای درمان از تکنیک ها و روش هایی که در حوزه آسیب شناسی گفتار و زبان وجود دارد استفاده می گردد و مشاوره ها به شکل تعدیل های محیطی و اصلاح ساختار ارتباط مراقبین با کودک یعنی خانواده و ...صورت می گیرد گرچه از درمان های مستقیم مبتنی بر اصول آسیب شناسی گفتار و زبان هم استفاده می گردد.

وی اضافه نمود: روش تعدیل های محیطی برای درمان بچه ها دارای اختلال تکامل زبان شامل تعییرات یا استفاده از موقعیت های روزمره مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن و فضای اتاق کودک می گردد تا فرایند برقراری ارتباط و آموزش زبان برای کودک تسهیل گردد.

بچه ها دارای اختلال زبان نمی توانند بین نقش گیرنده و فرستنده جا به جا شوند

این گفتاردرمان متذکر شد: بعضی خانواده ها به کارشناسان و متخصصان گفتار و زبان مراجعه می نمایند و اذعان می نمایند که کودکشان بسیار پرحرف است اما جملات آنها نامفهوم بوده و واضح نیست و منظور معنی دار نمی دهد و ارزش ارتباطی ندارد و گفتار و ارتباطشان هدفمند و خوش ساخت نیست.

عربی یادآور شد: در مسائل زبانی از پدیده ای به نام ارتباط یاد می کنیم که یک گیرنده و یک فرستنده داریم که بین آنها تبادل پیغام صورت می گیرد و زمانی که با فردی صحبت می کنیم دائما در نقش گیرنده و فرستنده پیغام جا به جا می شویم؛ مشکل اصلی در بچه ها دارای اختلال تکاملی زبان این است که نمی توانند بین نقش گیرنده و فرستنده جا به جا شوند و نمی توانند یک ارتباط باکفایت، شایسته و درستی را پیگیری نمایند.

وی اضافه نمود: در خصوص ویژگی های افراد دارای اختلال تکاملی زبان یا DLD باید گفت که این بچه ها در درک و بیان زبان مشکل دارند و ممکن است هریک از این علائم را نشان دهند: کلمات یا صداها را اشتباه تلفظ نمایند، در کاربرد اجتماعی زبان و تنظیم روابط دچار مشکل بشوند.برای همین ممکن است از شرکت در موقعیت های اجتماعی دوری نمایند وبرای پاسخگویی داوطلبانه در کلاس دست نگیرند یا از آن اجتناب نمایند.

عضو انجمن علمی گفتاردرمان ایران اضافه نمود: بچه ها دارای اختلال تکاملی زبان شاید نتوانند از دستورات به طور کامل پیروی نمایند و شاید هم نتوانند از مهارت های کلامی خود در کلاس برای مشارکت و همکاری استفاده نمایند. از سویی در تعریف و بازگویی داستان و در یادگیری مهارت خواندن ممکن است مشکل داشته باشند و مهارت های شنیداری ضعیفی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "مشکل بچه ها دارای اختلال تکاملی زبان، پردازش در زبان شفاهی است، نقاط عطف رشد گفتار و زبان بچه ها جدی گرفته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل بچه ها دارای اختلال تکاملی زبان، پردازش در زبان شفاهی است، نقاط عطف رشد گفتار و زبان بچه ها جدی گرفته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید