هوای ولنجک خوب است جز ارتفاعات دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه عاری از دخانیات؛ افسانه یا واقعیت!

به گزارش وبلاگ عکس، حوض دانشکده حقوق را می توان قطب مصرف دخانیات در دانشگاه شهید بهشتی دانست. دختر و پسر در فراغ بال سیگار های خود را کنار هم و پیوسته دود می نمایند و از حراست هم خبری نیست!

هوای ولنجک خوب است جز ارتفاعات دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه عاری از دخانیات؛ افسانه یا واقعیت!

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ عکس- مریم جعفری؛ بوفه حقوق، محل ممنوعه سلامت است. مصرف موادغذایی و چند قدم راه رفتن میان اتمسفر سمی سیگارها حکم برباد دادن ریه ها را دارد. هوای ولنجک خوب است به جز ارتفاعات دانشگاه شهید بهشتی. در این ریل سیگارکشی نباید فقط دانشکده حقوق و ارتفاعات را صدرنشین دانست. همان ابتدای شیب تند دانشگاه در پس دانشکده های معماری و علوم سیاسی و حتی بوفه مرکزی هم میزبان غبار نیکوتین های سوخته هستیم.

بند هشتم آیین نامه انضباطی دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی، استعمال دخانیات درکلیه اماکن مربوط به دانشگاه را ممنوع اعلام می نماید. گزاره ایجابی و درعین حال سلبی این آیین نامه به هیچ طریقی اجرا نمی شود. ردپای حراست را می توان هرچند ماه یکبار در تالار ابوریحان با مراسم های سالنی تشکل ها یافت، البته از حضور حراست میان بیشمار درب های ورودی هم نباید چشم پوشی کرد. صندلی بروز و ظهور نهادهای مسئول دانشگاه شهیدبهشتی در مسئله مصرف دخانیات توسط دانشجویان کجاست؟

تذکر شفاهی و ارشاد اخلاقی

گزارش های مختلفی درمورد مصرف دخانیات به نهاد رسیده است و جلسات متعددی هم با مسئولین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیرامون رسیدگی به آسیب ها و هنجارشکنی های موجود در مقیاس وسیع تر برگزارشده و رسیدگی و تدوین تدابیر حول مصرف سیگار و سایر دخانیالت در دستورکار این جلسات قرارداشته است. لیکن اولویت واکنش دانشگاه با این مسئله تحت شیوه های تذکر شفاهی و ارشاد اخلاقی است. این را پورذهبی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه شهید بهشتی به خبرنگار ما گفته است.

پورزهبی معتقد است نباید از دانشگاه تصویر تیره و بدی را به فضای خارج ارائه و مصرف دخانیات توسط گروه های محدود را به جمعیت بیست هزار نفری دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تعمیم داد. او همچنین پس از حراست که نهاد اصلی برخورد با مصرف دخانیات می داند به ورود اساتید دانشگاه به این مقوله نیز معتقد است.

خلا اقدام موثر

دانشمندان مصرف دخانیات را به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر و گسترش سرطان در دنیا می شناسند. پرداختن به شیوه های جلوگیری از این امر در مجامع نخبگانی اهمیتی دوچندان دارد. استعمال سیگار در اماکن عمومی موجب افزایش خطر استنشاق دود توسط افراد غیرسیگاری می شود. اعمال قوانین برای جلوگیری از این عمل، با اهداف آیین نامه انضباطی دانشجویان در داشتن محیط دانشگاهی سالم سازگار است. اتخاذ روینمودهای فرهنگی برای برطرف این آسیب اجتماعی در صندلی اول مورد توجه است لیکن پرداختن به لزوم ایفای نقش حراست دانشگاه بمنظور جلوگیری از گسترش این فرایند، اجتناب ناپذیر است. اگر از برخورد سلبی بگذریم عموما با خلا برنامه های فرهنگی نیز در دانشگاه شهید بهشتی مواجهیم.

فرهنگی جوابگو نبود، حراست وقت نداشت، دانشجویی پاسخ داد

برای اطلاع از کم و کیف اقدامات صورت گرفته در خصوص استعمال دخانیات توسط دانشجویان سعی کردیم تبادل نظریی با مسئول حراست و همچنین معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه داشته باشیم. متاسفانه مسئول حراست حاضر به تبادل نظر نشد. معاونت فرهنگی نیز جوابگوی سوالات ما نبودند. به سراغ معاونت دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی رفتیم.

حاجی جباری معاونت دانشجویی دانشگاه به خبرنگار ما گفته که داشتن دانشگاه عاری از دخانیات جزو اصول اصلی و دستورکار جلسات مسئولین است. البته آقای جباری ممنوعیت مصرف سیگار و سایر دخانیات را به لحاظ انضباطی تایید نموده است. او همچنین گفته در دانشگاه نیز فروش دخانیات در تمام مراکز رفاهی و بوفه های دانشگاه ممنوع است.

فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن به دانشجویان بوسیله برگزاری کارگاه های اخلاقی با همکاری مرکز مشاوره و به نوعی روینمودهای ایجابی از نظر حاجی جباری اولویت دارد. معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی همچنین گفته در خصوص برخوردهای انضباطی هم عموما جهت برخورد در چارچوب شورای حل اختلاف و مشاوره های اخلاقی با دانشجویان باید طی شود تا بر اثرگذاری اقدامات افزوده شود.

دانشگاه عاری از دخانیات افسانه یا واقعیت!

طرح دانشگاه عاری از دخانیات از اوایل مهر ماه سال 97 در تمامی فضاهای دانشگاه تهران از جمله خوابگاه ها در صف اجرا نهاده شد، در واقع این طرح به نوعی مکمل آیین نامه وزارت علوم در دانشگاه ها بود که با موضوع حضور و همکاری دانشجویان و اساتید انجام شد. با توجه به صندلی دانشگاه شهیدبهشتی در میان دانشگاه های برتر ایران و تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در این مرکز علمی انتظار است پیرامون برچیدن مصرف دخانیات در قسمت های مختلف این مجموعه تدابیر و اقداماتی چند در برنامه عملی دانشگاه قرارگیرد و پیوستن به طرح دانشگاه عاری از دخانیات در وجه انجام کامل ظاهر شود لیکن نقش کلیدی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه و همچنین حراست در جلوگیری از اشائه مصرف دخانیات در دانشگاه شهید بهشتی نباید دستخوش بی توجهی قرار گیرد. امیداست فضای سالم و سلامت این دانشگاه وزین به مدد توجه و حساسیت مسئولین و دانشجویان بطور کامل تامین شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هوای ولنجک خوب است جز ارتفاعات دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه عاری از دخانیات؛ افسانه یا واقعیت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای ولنجک خوب است جز ارتفاعات دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه عاری از دخانیات؛ افسانه یا واقعیت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید