ویتامین های لاغری را بشناسید

به گزارش وبلاگ عکس، اگرچه کاهش وزن صرفا به وسیله مصرف دارو میسر نیست، با این حال برای اطمینان از کارآمدی بدن در حین کاهش وزن می توان از چند ویتامین و مواد معدنی استفاده کرد.

ویتامین های لاغری را بشناسید

یک رژیم غذایی متعادل می تواند بیشتر احتیاجهای غذایی فرد را برآورده کند. اما اگر در رژیم غذایی محدودی هستید، افزودن ویتامین لاغری می تواند نیروی مورد احتیاج برای ادامه رژیم کاهش وزن سالم را فراهم کند.

1. ویتامین های گروه B

این ویتامین ها برای متابولیسم ضروری هستند و به بدن یاری می نمایند تا کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها را متابولیزه و از انرژی ذخیره شده در غذا استفاده کند و ویتامین لاغری هستند. به عنوان مثال، تیامین (B1)، به سلول های بدن یاری می نماید تا کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل نمایند. به عبارت دیگر، سطوح پایین یک یا چند ویتامین گروه B به این معنی است که متابولیسم در برترین حالت خود کار نمی نماید و می تواند کاهش وزن را سخت تر کند. منابع خوب ویتامین B شامل لوبیا، عدس، شیر، تخم مرغ، گوشت بدون چربی، غلات کامل، سیب زمینی و موز هستند. کوبالامین (B12) در هیچ یک از محصولات گیاهی یافت نمی گردد، بنابراین برای گیاهخواران دریافت کافی آن مشکل است. در این موارد، مصرف مکمل های غذایی حاوی هر 8 ویتامین B که به عنوان ویتامین B کمپلکس شناخته می شوند، می تواند مفید باشند.

2. ویتامین D

ویتامین D برای یک سیستم ایمنی سالم حیاتی است و یک ویتامین لاغری است. بدن می تواند ویتامین D مورد احتیاج خود را به وسیله نور خورشید دریافت کند. اما بیشتر افراد به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند. دریافت ویتامین D کافی از غذا سخت است، بنابراین اغلب مصرف مکمل آن توصیه می گردد. نقش دقیق ویتامین D در کاهش وزن هنوز معین نیست. محققان دریافته اند که سطح سرمی ویتامین D در افراد چاق پایین تر از حد طبیعی است. یک مطالعه نشان داد که بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاق که مکمل های کلسیم و ویتامین D مصرف می نمایند نسبت به افرادی که هیچ مکملی مصرف نمی نمایند، چربی بیشتری از دست می دهند. مواد غذایی حاوی ویتامین D شامل روغن کبد ماهی کاد، ماهی ساردین، ماهی تن، ماهی سالمون، زرده تخم مرغ، شیر، ماست و غلات غنی شده هستند.

3. آهن

آهن برای فراوری انرژی از مواد مغذی و انتقال اکسیژن به سلول های بدن از جمله ماهیچه ها نقش دارد. که این عمل به چربی سوزی یاری می نماید و آهن نیز یکی از مواد معدنی و ویتامین لاغری است. سطوح پایین آهن استقامت بدنی و عملکرد ورزشی را کاهش می دهد. زنانی که قاعدگی های سنگینی را تجربه می نمایند و افرادی که به طور مکرر خون اهدا می نمایند، بیشتر در معرض کمبود آهن هستند. علائم کم خونی فقر آهن شامل خستگی، ضعف و کاهش انرژی است. می توانید ذخایر آهن بدن خود را با مصرف گوشت، حبوبات و اسفناج افزایش دهید. بدن نوع آهن موجود در گوشت را بهتر از آهنی که از منابع گیاهی به دست می آید جذب می نماید. مصرف غذاهای غنی از آهن همراه با یک منبع ویتامین C مانند توت فرنگی یا گوجه فرنگی می تواند به بهبود جذب آن یاری کند. اگر در معرض خطر کمبود آهن هستید، با پزشک خود در خصوص مصرف یک مکمل آهن صحبت کنید. در هنگام مصرف مکمل های آهن فیبر بیشتری میل کنید چرا که این مکمل ها می توانند باعث یبوست شوند.

4. منیزیم

منیزیم برای فراوری انرژی در بدن لازم است. این ماده معدنی به عنوان کوفاکتور در بیش از 300 فعالیت آنزیمی شناخته می گردد. این آنزیم ها مسئول طیف گسترده ای از واکنش ها در بدن شامل تنظیم قند خون، تنظیم فشار خون، استحکام استخوان ها و حفظ عملکرد سیستم عصبی هستند. برترین منابع منیزیم شامل آجیل، دانه ها، حبوبات و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج هستند. می توانید در هنگام فعالیت های زیاد از یک مشت آجیل به عنوان منبع منیزیم بهره ببرید، البته زیاده روی نکنید چراکه کالری بالایی دارد. توجه داشته باشید که مکمل های منیزیم با دوز بالا اغلب منجر به اسهال می شوند.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: عصر ایران

به "ویتامین های لاغری را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین های لاغری را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید