چشم بر هم زدیم و این روتین های کامپیوتر و اینترنت دوران ما تبدیل به خاطرات پیشکسوت ها و کهنسالان شد!

به گزارش وبلاگ عکس، این سال ها گاهی ما از کندی تحولات به قول خودمان انقلابی در طراحی گوشی های هوشمند، شکوه و شکایت می کنیم و انتظار داریم که هر سال گجت ها و فناوری ها نسبت به سال پیش، تغییرات شگرف داشته باشند.

چشم بر هم زدیم و این روتین های کامپیوتر و اینترنت دوران ما تبدیل به خاطرات پیشکسوت ها و کهنسالان شد!

اما اگر دقیق تر نگاه کنیم و تغیرات را در بازه زمانی دو دهه بنگریم، می بینیم که اندازه تحولات واقعا زیاد و باورنکردنی بوده اند.

دو سه دهه در مقیاس تاریخ بشری لحظه ای بیش نیست. در تاریخ چه بسا گاهی در عرض صدها سال، فناوری های باستانی کوچک ترین تغییری نمی کردند و گاهی به به تناسب انحطاط تمدن ها، فناوری به قهقرا می رفت.

با این حساب ناسپاسی که از تغییرات مثبت ایجاد شده غافل شویم.

در این پست تعدادی عکس را با هم مرور می کنیم که ناگهان ما را به یکی دو دهه پیش پرتاب می نمایند و خیلی چیزها را دوباره به خاطر ما می آورند!

زمانی که برای انتصال به اینترنت به خط تلفن احتیاج بود و تازه نمی شد در آن واحد هم صحبت کرد و هم اینترنت داشت. چقدر در آن سال ها پدرها و مادرها اذیت شدند و چقدر فیش تلفن پرداخت کردند!

یک زمانی شاید یادتان رفته که برای وارد شدن به یک سایت حتما باید آدرس دقیق آن را تایپ می کردید و تایپ دو سه حرف اول نام دامین یک سایت، لیست پیشنهاداتی برای شما باز نمی کرد!

نرم افزار رییل پلیر، پادشاه پخش جاری و استریم در یک زمان. البته با آن اینترنتی که ما داشتیم، چندان استفاده از آن برایمان مقدور نبود.

وب سایت ها و وبلاگ ها زمانی پر بودند از چیزهایی مانند آمارگیر سایت، لینکدونی و البته جناب بلاگ رولینگ.

وینمپ - Winamp - پخش نماینده صوتی بی همچون سال های پیش - رابط کاربری ساده و عالی اش هنوز هم کلاس درسی برای ساختن اینترفیس برنامه ها است.

عادت داشتیم، ظاهر ویندوز را مرتب عوض کنیم. عجب کار تباهی بود. خب، اینترنتی نبود و برای ما همین تفریح ها مایه نشاط بود.

اینجا نشانگرها ماوس شخصی سازی شده را می بینید:

یک کار تباه دیگر که زمانی نشانه کلاس هم بود، این بود که اشخاص و شرکت ها یک دامینی ثبت می کردند و بعد یک سال، صفحه در دست احداث را در آن هوا می کردند. چون آن موقع عملا فروش آنلاینی مطرح نبود و برندسازی آنلاین هم در مرحله جنینی خود بود، شتابی برای تعجیل در کار نداشتند. گاهی هم آدم حس می کرد که عامدانه این صفحه را بارگزاری نموده اند که القا نمایند که چه چیزی مهمی در دست ساخت است!

تمیز کردن ماوس و به خوصی توپی آن!

حتی ما هم همراه محصولات و قطعات کامپیوتر گاهی سی دی تبلیغی AOL دریافت می کردیم

اینترنت دیال آپ لعنتی و البته یاد همه ترفندها و نرم افزارهای جانبی می افتم که می خواستند سرعت دسترسی ما را اندکی بالاتر ببرند یا بهینه نمایند و هیچ کدام هم پاسخ نمی دادند!

فلش پلیر: یکی از بدترین فرمت های چندرسانه ای تاریخ و نرم افراری که همواره باگ داشت و کند بود و بدتر از همه رخنه امنیتی ایجاد می کرد!

MapQuest - جد بزرگ نقشه های کامپیوتری و اینترنتی

برای بازی های چندنفره گاهی مردم پیش می آمد کل سیستم را به خانه دوست خود می بردند!

تم های ویندوز و البته اسکرین سیورها و کاغذدیواری ها: به صورت دیوانه واری آنها را مرتب عوض می کردیم!

دعوتنامه جی میل هم داستانی بود. خاطره شخصی من این است که در هفته نامه عصر ارتباط در خصوص امکان راه اندازی آن خواندم و بحث بر سر این بود که این امر واقعی است یا یک دروغ اول آوریل.

بعد که جی میل راه افتاد، در به در دنبال یک دعوتنامه بودم. معمولا هم تا با نام دخترانه از کسی درخواست نمی کردی، دعوتنامه به شما نمی داد. آخرش هم من دعوتنامه را از یک هندی دریافت کردم که بی طمع و بدون هیچ درخواستی، دعوتنامه برای من فرستاد!

موتور جستجوی Ask Jeeves و البته آلتا ویستا:

برای پیدا کردن آلبوم موسیقی مورد نظرتان باید کیف سی دی ها را جلویتان می گذاشتید و مرتب سی دی عوض می کردید!

گیم های یاهو در چت روم ها:

بی بی اس یا سامانه تابلوی اعلانات Bulletin board system از بسیاری جهات پیشگام اینترنت بود. آنها بیشتر دذ اوایل دهه 1990 مرسوم شدند. اینفوورلد تخمین زده است که 60٬000 بی بی اس در سال 1994 به تنها 17 میلیون کاربر در ایالات متحده خدمات ارائه نموده بودند.

مبحث قدیمی ASL در چت های بی سرانجام. آن موقع چت ها اسباب وقت گذرانی مهمی بودند، چیزی شبیه ساعتهای اسکرول بی هدف کاربران در اینستاگرام کنونی

مترجم بابل فیش

منبع: یک پزشک

به "چشم بر هم زدیم و این روتین های کامپیوتر و اینترنت دوران ما تبدیل به خاطرات پیشکسوت ها و کهنسالان شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم بر هم زدیم و این روتین های کامپیوتر و اینترنت دوران ما تبدیل به خاطرات پیشکسوت ها و کهنسالان شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید