کاروانسرای شیخعلی خان اصفهان برای بازسازی و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شد

به گزارش وبلاگ عکس، ایرنا/ براساس اخبار منتشر گشته، کاروانسرای شیخعلی خان اصفهان برای بازسازی و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شد.

کاروانسرای شیخعلی خان اصفهان برای بازسازی و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شد

جواد چهرازی، رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهین شهر و میمه استان اصفهان اضافه نمود: بازسازی کاروانسرای شیخعلی خان هنوز آغاز نشده و طرح آن در مراحل آنالیز و تصویب است.

وی گفت: کاروانسرای شیخعلی خان و کاروانسرای گز از شهرستان شاهین شهر و میمه اخیر به همراه 52 کاروانسرای دیگر ایران در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت شدند و از این رو بازسازی و حفاظت آنها در اولویت کاری ما واقع شده است.

کاروانسرای شیخ علی خان را با نام چاله سیاه هم می شناسند؛ سبک آن چهار ایوانه است و در زمان شاه سلیمان صفوی بیشتر برای پذیرایی و اقامت میهمانان خارجی ساخته شده است.

کاروانسرای گز نیز در شهری به همین نام و در شمال اصفهان واقع شده است. این کاروانسرای چهار ایوانه و چهار برجه در زمان شاه عباس اول ساخته است.

چهرازی اضافه نمود: کاروانسرای گز به وسیله صندوق احیا آثار تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده و در حال بازسازی است. این کاروانسرا برای کاربری گردشگری و تبدیل به کاربری اقامتی و پذیرایی به بخش خصوصی واگذار شده است.

چهرازی یادآور شد: میراث فرهنگی املاک تحت اختیار خود را مدت دار به سرمایه گذار خصوصی واگذار می نماید تا زیر نظارت این نهاد بازسازی و از آن بهره برداری کند و در آینده سرمایه گذار با تمام شدن مهلت قرارداد اثر را به میراث فرهنگی واگذار یا مجدد قرارداد را تمدید می نماید.

چهرازی تاکید نمود: میراث فرهنگی آثار را به جهت احیا، حفظ و حراست به بهره برداران می سپارد و هدف حفظ بنای تاریخی است.

وی یادآور شد: این شهرستان علاوه بر کاروانسراهای گز و شیخعلی خان، قنات وزوان و قنات مزدآباد را هم در لیست آثار جهانی دارد و در مجموع دارای چهار اثر ثبت جهانی است.

منبع: همگردی

به "کاروانسرای شیخعلی خان اصفهان برای بازسازی و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای شیخعلی خان اصفهان برای بازسازی و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید