ارائه توضیحاتی درباره 218 میلیارد تومان پول گلریزان برای انجمن خیرین میراث فرهنگی

به گزارش وبلاگ عکس، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، ارائه توضیحاتی درباره 218 میلیارد تومان پول گلریزان برای انجمن خیرین میراث فرهنگی صورت گرفت.

ارائه توضیحاتی درباره 218 میلیارد تومان پول گلریزان برای انجمن خیرین میراث فرهنگی

انجمن خیرین میراث فرهنگی 4 آذر 1402 به صورت رسمی کار خود را با حضور بیش از 500 نفر از خیرین و کارآفرینانی از سراسر کشور در هتل اسپیناس شروع کرد. اما این انجمن چه اهدافی دارد و بر چه اساسی تشکیل شده است؟

بعضی اهداف این انجمن که در اساسنامه آن آمده، عبارت است از ایجاد زمینه مشارکت خیرین میراث فرهنگی در داخل و خارج کشور به منظور جلب و جذب سرمایه معنوی و مادی به منظور حفظ، بازسازی و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی فرهنگی، میراث طبیعی ثبت شده، مشارکت در راه اندازی موزه ها و پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور و موارد مشابه.

گفته می گردد که بودجه انجمن از راه هایی همانند هدیه، اعانه و هبه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی و دولتی و غیر دولتی، وقف و حبس و وجوه حاصل از فعالیتهای صورت گرفته در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه انجمن و این آیین نامه تأمین می گردد.

عایدی و هزینه های انجمن نیز در دفاتر قانونی ثبت و توضیح بیلان آن حداکثر تا دو ماه پس از خاتمه هر سال مالی به مراجع ذی ربط ارائه خواهد شد. طبق آنچه در اساسنامه انجمن خیرین میراث فرهنگی آمده است، سال مالی انجمن منطبق با سال شمسی بوده و همیشه به خاتمه اسفند ختم می گردد؛ به استثناء سال مالی اول که از بدو تأسیس تا اسفند همان سال خواهد بود.

بعلاوه، مکاتبات رسمی انجمن با امضای مدیرعامل انجام می گردد. مدیر عامل به وسیله هیئت مدیره 5 نفره که به وسیله رأی گیری در مجمع عمومی انتخاب می شوند، منصوب می گردد.

در این راستا گفته میشد در شبی که انجمن با حضور بیش از 500 نفر از خیرین و کارآفرینانی از سراسر کشور کار خود را شروع کرد، 218 میلیارد تومان گلریزان شده است. اما این پول کجاست؟ به چه حسابی واریز شده و چگونه قرار است خرج گردد؟

فریدون فعالی (مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی) گفت: در واقع حضور این جمع از خیرین برای اعلام آمادگی جهت یاری به انجمن خیرین میراث فرهنگی بود و تا به امروز هیچ مبلغی به هیچ حسابی واریز نشده و آنچه گفته شد تنها در حد اعلام آمادگی بود.

او درباره رقم یاری های ارائه شده به این خیریه شامل احد بزرگ زاده 100 میلیارد و یک تاجر دیگر 120 میلیارد و عزت الله ضرغامی 10 میلیون تومان و شخصی از مشهد 8 میلیون تومان گفت: در واقع تمام این مبالغی که گفته می گردد به وسیله این افراد اعلام شده است اما تا به امروز هیچ مبلغی به هیچ حسابی واریز نشده در واقع فقط عنوان شد که هر فرد آمادگی دارد فلان مبلغ را به این انجمن یاری کند و از آنجا که هر یک از این افراد اشخاصی هستند که حرف آنها سند است از این رو گفته می گردد این مبالغ به این انجمن یاری شد.

فعالی با اشاره به اهمیت حفظ و بازسازی بناها و آثار تاریخی گفت: با توجه به ظرفیتی که آثار باستانی برای جذب جهانگرد دارند و محدودیتهایی که ما برای تامین اعتبارات و هزینه کرد برای بازسازی و حفاظت از آنها داشتیم، بر آن شدیم تا انجمن خیرین میراث فرهنگی را تشکیل دهیم. این انجمن در حال حاضر تشکیل شده و در حال عضوگیری است و هر کس که به میراث فرهنگی علاقمند باشد، می تواند در این انجمن عضو گردد. انجمن خیرین میراث فرهنگی در واقع یک انجمن غیرانتفاعی و غیر دولتی است که هر کس می تواند در شاخه های ملی، بین المللی و استانی آن عضو گردد. بعد از عضوگیری مجمع تشکیل خواهد شد و عنان کار در دست مردم خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر علی دارابی (معاون میراث فرهنگی) به عنوان رئیس هیئت موسس معرفی شده و این امر این شائبه را ایجاد می نماید که این موسسه یک موسسه دولتی خواهد بود، گفت: آقای دارابی در واقع عضو هیئت موسس است و هیئت موسس بعد از شکل گیری انجمن و عضوگیری و در نهایت تعیین شدن هیئت مدیره کار خود را به اتمام می رساند. در نهایت این مجمع خواهد بود که اعضای هیئت مدیره را معرفی و رئیس هیئت مدیره را انتخاب خواهد نمود.

او در مورد حسابی که قرار است پول های خیرین در آن واریز گردد و در نهایت در حوزه میراث فرهنگی خرج گردد نیز گفت: وقتی یک شرکت ثبت می گردد اساسنامه و حساب بانکی آن شرکت نیز ثبت می گردد. این حساب نیزبه نام یک شخص نیست بلکه به نام شرکت خواهد بود. انجمن خیرین میراث فرهنگی نیز ثبت شده و حساب بانکی تعیین خود را دارد. هر کدام از خیرین می توانند براساس خواسته و تمایل خود هر نوع یاریی را به این انجمن داشته باشند. حتی می توانند اختصاصی برای یک استان یا یک شهر خاص یاری ارائه دهند و یاریهای خود را برای ساخت موزه یا بازسازی یک بنای خاص یا هر کدام از بناها و آثار تاریخی که تمایل دارند، هزینه نمایند.

فعالی ادامه داد: ضمن آنکه در هر استان هزینه کرد برای بازسازی و حفاظت هر یک از آثار تاریخی احصا شده و لیست آثار تاریخی که نیازمند بازسازی و صرف هزینه هستند، تعیین شده و این لیست در حال حاضر در اختیار هر یک از خیرین می تواند قرار گیرد. اولویت اختصاص یاری هزینه از انجمن خیرین به آثار و میراث جهانی است و بعد از آن آثار ملی تحت پوشش قرار خواهند گرفت. باز هم تکرار می کنم اگر خیری تمایل داشته باشد به اثر خاصی یاری کند، امکانپذیر است.

منبع: همگردی

به "ارائه توضیحاتی درباره 218 میلیارد تومان پول گلریزان برای انجمن خیرین میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه توضیحاتی درباره 218 میلیارد تومان پول گلریزان برای انجمن خیرین میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید