طبیعت زیبا و بی مثال کلاردشت و روستاها و چشمه های آن

به گزارش وبلاگ عکس، کلاردشت دشت بسیار وسیعی در دامنه سلسله جبال البرز است که با قله تخت سلیمان، شهر عباس آباد در کناره دریای خزر، کجور و چالوس و طالقان و کوه های الموت هم مرز است.

طبیعت زیبا و بی مثال کلاردشت و روستاها و چشمه های آن

سفر به طبیعت بی نظیر و جاذبه های گردشگری و طبیعی فراوان کلاردشت

طبیعت بی نظیر و زیبای کلاردشت استان مازندران یکی از جاذبه های بکر این منطقه می باشد این منطقه مکانهای طبیعی فراوانی همچون جنگل ازو، علم کوه، دریاچه ولشت و تپه کلار دارا است که بهترین مقاصد برای سفر گردشگران می باشد.

طبیعت بکر و دلپذیر کلاردشت

فاصله کلاردشت تا تهران

این شهر در 45 کیلومتری شهر چالوس و در فاصله 170 کیلومتری تهران واقع است و یکی از ناحیه های استان مازندران می باشد،حدود یک هزار و 1509 کیلومتر مربع وسعت دارد،روستای حسن کیف مرکز کلاردشت میباشد.

این منطقه از شمال به دریای خزر و شهر عباس آباد،از جنوب به قله تخت سلیمان تا حدود گردنه کندوان و از غرب به چالوس نوشهر و کجور و از غرب به قزوین به الموت محدود میباشد.

عده ای از مردم این شهر که خواجوندی هستند به زبان کردی و عده ای بیشتر به گویش گیلکی سخن می گویند در این منطقه 45 قله با ارتفاع بیش از 4000 متر موقع است که بسیار بی نظیر هستند، نمونه ای از بلندترین آنها علم کوه با ارتفاع 4845 متر میباشد.

طبیعت بی نظیرکلاردشت

دره باز و گوسیعی که آبادی های فراوان و ییلاقات را در بر گرفته کلار دشت را تشکیل می دهد همانطور که پیش تر اشاره شد حسن کیف مرکز کلاردشت بوده،از محل های با اهمیت و جاذبه های ویژه این منطقه به ویلاهای متعدد و ده زیبای رودبارک در زیر قله علم کوه با رودخانه پرآب و زیبا می توان اشاره نمود.

زیبایی طبیعی و بی نظیری که این منطقه دارد آن را به بهشت گمشده معروف نموده است آب و هوای کلاردشت نیز بسیار مطبوع خاص است و همه ساله در فصل تابستان گردشگران داخلی و خارجی بی شماری را به خود جذب می نماید.

علت متوقف شدن رطوبت در دامنه های کلاردشت وجود رشته کوه های البرز در کناره های دریای خزر می باشد که همینطور نیز باعث بارش فراوان باران نیز میشود.در ارتفاعات کلاردشت بخشی از این بارندگی های فراوان موجب بارش برف میشود به خاطر همین است که آب و هوای کلاردشت نسبت به دیگر مناطق استان مازندران مطبوع تر و خنک می باشد.

جنگل های انبوه و سرسبزکلاردشت

مه دائمی زیبا حاکم برد دشت های کلاردشت

مه نسبتا دائمی در کلاردشت حاکم است تا جایی که دمای آن در روزهای سرد زمستان حدوداً به 30 درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد در تابستان نیز گاهی مردم آن از لباس گرم استفاده می نمایند.

علم کوه که یکی از هشت دیواره سخت گذر دنیا به شمار می رود از سمت شمال شرقی به دیواره ای به طول 700 متر و عرض 450 متری منتهی می شود،یکی دیگر از مکان های دیدنی این منطقه کوه تخت سلیمان نیز می باشد که در افسانه ها به صندلی ازدواج سلیمان و بلقیس معروف میباشد.

روستای منحصر به فرد رودبارک

رودبارک که در فاصله 4 کیلومتری حسن کیف واقع است یکی از روستاهای منحصر به فرد کلاردشت میباشد ،رودخانه سردآبرود و قله تخت سلیمان در این روستا چنان صندلی ویژه ای به خود اختصاص داده است که در بین تمامی مناظر کلاردشت جذابیت خاصی برای گردشگران دارد.برای اینکه از طبیعت رودبارک به نحو احسن بهره ببرید ضروری است از روستا خارج شده و در کناره های رودخانه سردآبرود جهتی حدود 15 کیلومتر به سمت قله علم کوه و تخت سلیمان بپیماید،هر ساله هزاران دنیاگرد مشتاق به سمت روستای رودبارک و روستاین ونداربن به خاطر مناظر شگفت انگیز کشانده می شود.

روستای منحصر به فرد رودبارک در کلار دشت

رودخانه ها و چشمه های کلاردشت

وجود رودخانه سردآبرود و چشمه آب سرد رودبارک و امیر چشم زیبایی کلاردشت را دوچندان نموده است قرارگاه کوهنوردی، ویلاهای زیبا ،آداب و رسوم به جا مانده از فرهنگ عامیانه مردم ،ماهیان خال قرمزی قزل آلای موجود در رودخانه، ویلاهای زیبا ،باغ های مشجر از دیگر ویژگیهای رودبارک می باشد که می توان به آنها اشاره نمود.

جنگل ازو منطقه بسیار زیبای کلاردشت

در ادامه راه به جنگل ازو میرسیم جنگلی که جهتش در یک کیلومتری حسن کیف از روستای ولبال است و بسیاری از گردشگران هنرمند را جذب می نماید بخش اصلی و بزرگ جنگل ازو را دشتی سرسبز همچون فرش نگارین تشکیل داده است،مازیگاسر،دشت جو پشت، عسلک،کوه گرگ و بعضی جنگل های دست نخورده قسمت های دیگر جنگل ازو می باشد.پس از طی مسافتی به مازیچال می رسید جایی که در حدود 4 کیلومتر از میان جنگل که حتی فاقد یک درختچه است وجود قلل زیبا در اطراف مازیچال زیبایی آن را هزاران برابر نموده است وجود خانه های ییلاقی انگشت شمار با سقف های شیروانی شرایط را برای اسکان گردشگران در فصل تابستان فراهم می نماید.

طبیعت زیبای کلاردشت

معنی کلار چیست

شاید با خود فکر کنید کلار به چه معناست؟باید بدانید کلار نام تپه باستانی در محدوده کلار دشت کنونی می باشد که یکی از آثار تاریخی این منطقه محسوب می شود بطوری که در روشن شدن ابهامات باستانشناسی حاشیه جنوبی دریای خزر نقش به سزایی دارد و به بهشت کاوشگران معروف است،در این تپه جام طلایی دو شیر یا همان جام کلار دشت کشف شده است،قدمت این جام به 800 سال قبل برمی شود.محل نگهداری این جام در تهران موزه ایران می باشد،هم جواری جاده با رودخانه که قابی از درختان سر به فلک کشیده و جنگل های انبوه را به تصویر می کشد نمایی شگفت انگیز در این مکان پدیدار می نماید.

کلاردشت بهشت ایران زمین

جاذبه گردشگری کلاردشت و مسافران

بازدید مسافران از جاذبه های گردشگری این منطقه بالاخص بنای متروکه یا هتل نیمه ساخته بجا مانده از زمان رضا خان و خرید سوغاتی های خوشمزه از قبیل کلوچه و کاکا و بعضی مربا های ویژه برای آنها جالب و شگفت انگیز است،مکان های بکر و دیدنی کلاردشت تمامی ندارد و از دیگر جاذبه های آن می توان کاخ سلطنتی رضا خان، جنگل مجل،مکارود،چشمه های آب گرم،روستای اجابیت،پی قلعه،شهرک گلدشت،جنگل های کلاردشت و یخچال های طبیعی کلاردشت را نام برد.

باید بدانید کلاردشت شامل 39 آبادی است اگر علاقه مند به این هستید که بعضی از آبادی های مهم کلاردشت را بشناسید در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلاردشت دشتی بر فراز کوه ها

روستای لاهو در کلاردشت

لاهو روستای که اولین مدرسه به سبک نوین تاسیس شد،حسن کیف،کردیچال روستایی که اولین بانک در آن احداث شد،رودبارک،نا گفته نماند دومین مدرسه کلاردشت نیز پس از لاهو در روستای کردیچال تاسیس شد.پس از شکر کوه که از قدیمی ترین محلات کلاردشت است کردیچال نیز یکی دیگر از قدیمی ترین محل های کلاردشت محسوب می شود که امروزه شهر کلاردشت شمالی را به همراه چندین محل می سازد.

جهت دسترسی به کلاردشت

دو جاده مهم ارتباطی در کلار دشت وجود دارد که اولین جاده در جاده چالوس از مرزن آباد در 25 کیلومتری جنوب چالوس انشعاب پیدا نموده است و از بین تپه هایی که بر دامنه شان گندم و جو کاشت می شود با جهتی 20 کیلومتری به کلاردشت می رسد. و اما دومین جاده در بین راه چالوس از عباس آباد واقع در جاده کناره خزر انشعاب پیدا نموده است و بعد از سپری کردن جنگل های بسیاز زیبا و شگفت انگیز در ناحیه مکارود با طول 25 کیلومتر به غرب کلاردشت می رسد.

منبع: نمناک

به "طبیعت زیبا و بی مثال کلاردشت و روستاها و چشمه های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت زیبا و بی مثال کلاردشت و روستاها و چشمه های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید