امید: 8 درصد از بودجه دانشگاه علمی کاربردی صرف حوزه فرهنگی و دانشجویی می گردد

به گزارش وبلاگ عکس، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: المپیادهای فرهنگی ورزشی دانشگاه علمی کاربردی 8 درصد از بودجه دانشگاه را در سراسر کشور به خود اختصاص می دهد.

امید: 8 درصد از بودجه دانشگاه علمی کاربردی صرف حوزه فرهنگی و دانشجویی می گردد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری این دانشگاه که صبح امروز برگزار گردید، گفت: اهتمام این دانشگاه در حوزه ورزش نسبت به دانشگاه های دیگر بیشتر است، به طوری که امسال ما پنجمین المپیاد ورزشی را که کار بسیار سنگینی است، با حضور 300 هزار دانشجو در شهرکرد برگزار خواهیم کرد.

وی اضافه نمود: در این دوره از مسابقات دانشجویان از سراسر کشور از چابهار که جنوب شرقی ترین نقطه است تا جلفا که شمال غربی ترین نقطه کشور است حضور دارند، این رویداد از نظر فرهنگی بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در نوبه خود می تواند به عنوان الگو برای سایر دانشگاه ها باشد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت : در پنجمین دوره المپیاد فرهنگی ورزشی دانشگاه علمی کاربردی به مقام آوران این مسابقات از 40 تا 60 درصد تخفیف شهریه داده می گردد، این درحالی است که این مسابقات برای دانشجویان فرصتی ایجاد می نماید که در مدت زمان تعیین در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

امید اضافه نمود: تمام هزینه های حضور در مسابقات پنجمین المپیاد فرهنگی ورزشی این دانشگاه توسط مراکز دانشگاهی تامین می گردد؛ چراکه حضور حداکثری دانشجویان برای ما اهمیت دارد. از طرفی باید بگویم در سال های اخیر دانشگاه علمی کاربردی در سال های زوج المپیادهای ورزشی انفرادی برگزار می نماید و در سال های فرد المپیاد ورزشی جمعی و گروهی را در دستور کار خود دارد.

وی اضافه نمود: از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که یکی از مسائل این دانشگاه به دلیل اینکه مراکز کوچک زیادی دارد، دانشجویان فرصت کنار هم بودن را ندارند که این مسابقات این فرصت را فراهم می نماید.

وی ادامه داد: از سال تحصیلی جدید دانشگاه علمی کاربردی سرانه ای را برای برنامه های فرهنگی که نزدیک به 5 درصد است را در دستورکار خود دارد. درواقع در این اقدام بخشی از شهریه دانشجویی صرف حوزه فرهنگی ورزشی خواهد شد، این در حالی است که این دانشگاه توانسته است تاکنون در سطح کشور مقام های مختلفی را در مجامع ورزشی کسب کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه گرایش جوانان به سمت ورزش در دانشگاه علمی کاربردی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، گفت: استقبال دانشجویان از شرکت در پنجمین دوره المپیاد فرهنگی ورزشی افزایش روبه رشدی داشته است، به طوری که دوسوم دانشجویان را پسران و یک سوم آن را دختران تشکیل می دهند که در این رابطه باید بگویم از آنجایی که بافت جمعیتی دانشگاه در حال حاضر سنین بالا است، امیدواریم از مهر امسال که دانشجویان جدید پذیرش می شوند، میانگین سنی دانشجویان ما کاهش یابد، به طوری که میانگین سنی دانشجویان ما اکنون 30 سال است و طی سال تحصیلی گذشته به 26 سال رسیده و امسال طبق پیش بینی های صورت گرفته سن دانشجویان ما به زیر 24 سال خواهد رسید.

امید اضافه نمود: طبق آنالیز هایی که در دانشگاه علمی کاربردی انجام داده ایم، 70 تا 80 درصد ورودی های سال تحصیلی 98 از جوانان هنرستانی و فنی، حرفه ای و کاردانش هستند که نه تنها باعث افزایش ظرفیت دانشگاه می گردد، بلکه میزان استقبال از فعالیت های فرهنگی ورزشی شاهد رشد خواهد بود، به طوری که باید در سال آینده دانشگاه جوابگوی تعداد بیشتری از دانشجویان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: پنجمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشگاه علمی کاربردی از پنجم تا نهم مردادماه ویژه دختران برگزار می گردد و از سیزدهم تا هجدهم ویژه پسران است، به طوری که کل شرکت نمایندگان در این مسابقات 2925 نفر هستند که از این تعداد 1848 نفر از آنها را پسران و 1707 نفر دیگر را دختران تشکیل می دهند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از ایجاد مراکز علمی کاربردی توسط باشگاه های فرهنگی ورزشی اطلاع داد و گفت: طبق برنامه ریزی و سیاست های دانشگاه علمی کاربردی از این پس باشگاه های فرهنگی ورزشی در تمامی استان های کشور می توانند در صورت علاقه مرکز علمی کاربردی ایجاد نمایند، به طوری که استان های تهران، خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان دارای باشگاه های خوبی هستند که می توانند با همکاری مراکز علمی کاربردی هر استان نسبت به ایجاد یک مرکز علمی کاربردی اقدام نمایند.

وی اضافه نمود: از طرفی باید بگویم تاسیس مرکز علمی کاربردی توسط باشگاه های ورزشی می تواند رشته هایی مانند مربیگری، داوری و دیگر رشته های مطرح کشور توسعه پیدا کند که از همین جا از روسای واحدهای استانی تقاضا می گردد در این زمینه فعالیت بنمایند.

امید در پاسخ به این سوال که فدراسیون های مختلف ورزشی در پنجمین المپیاد نقش دارند، خاطرنشان کرد: دانشگاه علمی کاربردی از فدراسیون ها برای داوری مسابقات یاری می گیرند، اما برگزاری المپیاد توسط خود دانشگاه انجام خواهد شد.

وی اضافه نمود: بر اساس برنامه ششم توسعه زیرنظام مهارتی در آموزش عالی باید به 30 درصد افزایش پیدا کند که در حال حاضر این میزان 15 درصد است که باید در این رابطه دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه ای به ترتیب هر کدام 17 درصد و 12 درصد در این زمینه فعالیت داشته باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره تربیت دانشجویان مهارتی تصریح کرد: با سیاست های نظام آموزشی خوشبختانه دانشجویان هنرستان و کاردانش افزایش یافته اند که ما طبق برنامه ریزی که انجام داده ایم، این افراد را در دانشگاه به عنوان کارآفرین تربیت خواهیم کرد. این درحالی است که تعداد کسانی که در هنرستان درس می خوانند به بیش از 40 درصد رسیده است که ما پیش بینی می کنیم در سال تحصیلی جدید بعضی از ظرفیت ما با این افراد جبران می گردد. از طرفی باید بگویم در سال 97 با وجود کمبود دانشجو، این دانشگاه توانست 150 هزار دانشجو را جذب کند که این تعداد از هنرستان ها بود و متاسفانه هیچ گونه خروجی از آموزش و پرورش نداشتیم.

امید درباره سطح علمی مدرسین این دانشگاه گفت: ما بیش از 50 هزار مدرس در دانشگاه علمی کاربردی داشتیم که این مدرسین قریب به اتفاق آنها مورد ارزیابی قرار نگرفته بودند که خوشبختانه از سال 95 تاکنون همه آنها را مورد ارزیابی قرار دادیم، به طوری که مدرسین جدید بر اساس چارچوب ارزیابی فعالیت خود را آغاز می نمایند. این در حالی است که از مهر 98 هیچ مدرسی که فرایند ارزیابی را طی نکرده باشد نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی به زودی اپلیکیشنی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد که بتوانند اساتید را مورد ارزیابی و بیشتر آشنا شوند قرار می دهد. با این کار نه تنها بر روی مدرسین تمرکز داریم، بلکه نوع فعالیت آنها را مورد آنالیز قرار می دهیم. از طرفی راه اندازی اپلیکیشن باعث می گردد تخلفات اساتید تعیین شده و از سوی دانشجویان به ما برسد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این دانشگاه دارای 600 انجمن علمی دانشجویی است که برنامه های علمی دانشجویی را پوشش می دهد، همچنین 450 کانون فرهنگی داریم که فعالیت های فرهنگی را انجام می دهند.

امید درباره وام دانشجویی گفت: این دانشگاه وام دانشجویی ندارد و وام های شهریه، ازدواج و مسکن برای دانشجویان به وسیله صندوق رفاه وزارت علوم تامین می گردد. این درحالی است که دانشگاه علمی کاربردی به شرکت های نوآور که در زمینه کسب و کار فعالیت می نماید و درواقع ایده آنها تجاری می گردد، 50 میلیون تومان وام 2 درصد می دهد. همچنین به دانشجویانی که دارای ایده های برتر هستند و قابلیت تجاری سازی دارند هم 50 میلیون تومان می دهند.

وی با اشاره به یاری هزینه دانشگاه برای تغذیه دانشجویی گفت: دانشگاه علمی کاربردی از سال تحصیلی جدید برای تغذیه دانشجویی یاری هزینه خود را به صورت نقدی انجام می دهد، به طوری که به جای پرداخت بودجه به مراکز علمی کاربردی کارت های رفاهی را به دانشجویان می دهد که بتوانند برای تغذیه دانشجویی خود استفاده نمایند. این کار فاز اول خود در استان های جنوبی و شرقی صورت گرفته است که اکنون 115 استان از کارت های رفاهی دانشجویی بهره مند شده اند. البته باید بگویم این کارت های رفاهی به همه دانشجویان تعلق نمی گیرد. تنها به دانشجویانی داده می گردد که شاغل نبوده و در طول ساعت آموزشی در دانشگاه حضور دارند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "امید: 8 درصد از بودجه دانشگاه علمی کاربردی صرف حوزه فرهنگی و دانشجویی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید: 8 درصد از بودجه دانشگاه علمی کاربردی صرف حوزه فرهنگی و دانشجویی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید