بیشتر اسباب بازی های فراوری داخل کپی شده اند

به گزارش وبلاگ عکس، محسن حموله گفت: بیش از 80درصد محصولات و اسباب بازی های موجود در بازار از نمونه های خارجی کپی برداری شده است. از میان خیلِ این نمونه ها، بعضی با تغییرات 30 درصدی توانسته اند تا از شورای نظارت بر اسباب بازی مجوز بگیرند اما همچنان بیشتر این اسباب بازی ها بدون مجوز از این شورا به بازار عرضه می شوند.

بیشتر اسباب بازی های فراوری داخل کپی شده اند

یکی از معضلات اسباب بازی های ایرانی بحث درباره طراحی، ایده ها و همخوانی آن با ذائقه و فرهنگ است و از آن جایی که اغلب تفریح ها در ایران، بدون توجه به موضوع حق نشر فراوری می شوند، وقت آن رسیده که تدبیری صورت بگیرد تا علاقه مندانِ تازه نفس، سر و سامانی به اوضاع طراحیِ اسباب بازی بدهند. مدیرکل تفریح های سازنده و بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان در گفت وگو با وبلاگ عکس، از برنامه های کانون با توجه به دولتی بودن این نهاد، گفت: در حوزه فراوری اسباب بازی، نکته مهم توجه به طراحی است. در تمام کشورها با توجه به مباحث فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، روی این موضوع تحقیق و پژوهش می گردد تا محصولی به فراوری برسد که با فرهنگ مخاطب همخوانی و هم ذات پنداری داشته باشد. متأسفانه در ایران طراحی چندان تقویت نشده و بعضی از فراورینمایندگان، بدون توجه به قوانین حق نشر، اندکی تغییر در محصولات ایجاد نموده و آن را روانه بازار می نمایند. افراد زیادی تنها به منافع مالی خودشان فکر می نمایند و با کپیِ محصولات خارجی و درج لوگو همان شرکت، کسب سود می نمایند. این رفتارها آسیب بسیار بدی به حوزه اسباب بازی وارد می نماید و نیازمند این است که نهادهای ذی ربط برای کنترل و نظارت بر آن چاره ای نمایند.

او ادامه داد: بیش از 80درصد محصولات و اسباب بازی های موجود در بازار از نمونه های خارجی کپی برداری شده است. از میان خیلِ این نمونه ها، بعضی با تغییرات 30درصدی توانسته اند تا از شورای نظارت بر اسباب بازی مجوز بگیرند اما همچنان بیشتر این اسباب بازی ها بدون مجوز از این شورا به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل، اداره کل تفریح های سازنده و بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان با هم فکری بعضی از پژوهشگران، اقدام به طراحی رویداد ایده آزاد اسباب بازی در سطوح کشوری و ملی کرد. تا به امروز چهار دوره از این رویداد با هدف شناسایی و آموزش افراد بااستعداد و علاقه مند در حوزه طراحی اسباب بازی، برنامه ریزی و اجرا شده است. رویداد ایده آزاد اسباب بازی برای تمام گروه های سنی هم آزاد است و پیش تر بچه ها هم در آن شرکت نموده اند.

مدیرکل تفریح های سازنده و بازی های رایانه ای درباره رویداد ایده آزاد شرح داد: کانون برای این پروژه از تمام امکانات خود در کشور استفاده می نماید؛ چنان که از مربیان مراکز فرهنگی و هنری کانون می خواهد بر روی شناسایی و یاری به اعضا برای شرکت در این رویداد اهتمام بورزند. رویداد ایده آزاد با اعلام فراخوان از تارنمای کانون، اطلاع رسانی می گردد و گروهی از اساتید و متخصصان حوزه اسباب بازی برای این گروه دوره های آموزشی و نشست های تخصصی برنامه ریزی می نمایند تا ایده ها به محصول نهایی برسند. اکنون بزرگ ترین بانک اطلاعات حوزه طراحی اسباب بازی به وسیله این رویداد در اختیار کانون بوده و بیش از 180 اسباب بازی از همین طریق، به صورت ماکت، آماده فراوری است. کانون اطلاعات منتخبین هر دوره از رویداد را در کتابچه هایی معین به سرمایه گذاران و فراورینمایندگان داخلی ارائه می دهد. بازی های طوطی و بقال، سیمرغ، هفت گنبد، ارچین، شوآن، سفالگر و تتابرد به صورت مستقل یا با مشارکت بخش خصوصی از میان همین طرح ها و ایده های رویداد ایده آزاد فراوریه شده اند. بعلاوه رویداد بازی های جدی نیز نتیجه همکاری مشترک کانون پروش فکری و بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای شناسایی استعدادها در حوزه بازی های رایانه ای است.

حموله از اعلام آمادگیِ حمایتی کانون پرورش فکری برای همکاری و مشارکت با سرمایه گذاران و فراورینمایندگان اطلاع داد و درباره سیاست و تعامل بخش خصوصی با کانون گفت: کانون همیشه به اسباب بازی نگاهی حمایت گرانه و الگوسازانه دارد. ما بیش از 300 محصول در حوزه تفریح و بازی های رایانه ای فراوری نموده ایم چراکه کانون بیش از هزار مرکز فرهنگی-هنری در سراسر کشور دارد و برای پایدار کردن اعضای کودک و نوجوانش می بایست محتوای مناسب فراوری کند. بر همین اساس، کتاب، فیلم، تئاتر و بازی های مختلف ساخته می شوند.

او درباره اهمیت نظرِ مخاطبان از محصولاتی نظیر میزبازی و اسباب بازی این طور اظهار کرد: نظر مخاطبان برای کانون اهمیت زیادی دارد؛ چراکه بازخوردها درباره طراحی، متریالِ کاربردی، بسته بندی و... بعد از بازی کردن معین می گردد و مخاطبان می توانند با انتقال نظرات شان، طراحان و فراورینمایندگان را نسبت به اشکالات بازی مطلع نمایند.

مدیرکل تفریح های سازنده و بازی های رایانه ای درباره عروسک های دارا و سارا بیان نمود: کانون پرورش فکری برای فراوری محصولات فرهنگی آنالیز و پژوهش می نماید و بعد از فراوری نیز با استفاده از نظرات مربیان، کارشناسان، بچه ها و نوجوانانِ کشور، سطح کیفی محصول را ارتقا می دهد. بعد از این که نسل اول عروسک های دارا و سارا به بازار آمد، نقدهای زیادی به همراه داشت. کانون بعد از رفع کردن این نقایص، نسل دوم عروسک را طراحی و روانه بازار کرد و بعد از شناسایی معایب نسل سوم، این عروسک ها به مراتب به روزتر شدند.

محسن حموله در خاتمه به چندین محصولِ فراوریشده باتوجه به پیوست فرهنگی اشاره نمود و گفت: هنرمندانِ کانون مجموعه پنج جلدی تئاتر اسباب بازی را با نگاه به هنر تئاتر، قصه، کتابخوانی، نمایش خلاق و طراحی عروسک های بندانگشتی فراوری نموده اند. کتاب عروسک دوتوک نیز باتوجه به مقوله شناسایی عروسک های بومی و محلی در مرحله فراوری قرار گرفته است. بعلاوه نمونه های دیگری از کتاب، پازل و کتاب بازی های پارچه ای در دست فراوری هستند. انیمیشنِ بچه زرنگ نیز پروژه ای است که در حوزه اسباب بازی و نوشت افزار به وسیله طراحان داخلی احصا شده و کانون از همکاری با سرمایه گذاران در این حوزه استقبال می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بیشتر اسباب بازی های فراوری داخل کپی شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشتر اسباب بازی های فراوری داخل کپی شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید