تاجیک: زیرساخت مزد منطقه ای یا مزد بر اساس صنایع مختلف در کشور وجود ندارد

به گزارش وبلاگ عکس، تهران (پانا) -عضو کمیته مزد شورای عالی کار با بیان اینکه-اولین جلسه مزد منطقه ای روز سه شنبه هفته گذشته در وزارت کار با حضور شرکای اجتماعی و نماینده وزارت صمت برگزار گردید، می گوید زیرساخت مزد منطقه ای یا مزد بر اساس صنایع مختلف در کشور وجود ندارد.

تاجیک: زیرساخت مزد منطقه ای یا مزد بر اساس صنایع مختلف در کشور وجود ندارد

محمدرضا تاجیک، عضو کمیته مزد شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار مالی پانا در پاسخ به این سوال که بعضی منتقد مزد منطقه ای هستند ایا معتقد هستید که با مزد منطقه ای در حق کارگر اجحاف می گردد، گفت: اولین جلسه مزد منطقه ای روز سه شنبه در وزارت کار با حضور شرکای اجتماعی و نماینده وزارت صمت برگزار گردید. زیرساخت مزد منطقه ای یا مزد بر اساس صنایع مختلف در کشور وجود ندارد،اکنون مبنا در معین دستمزد ماده 41 قانون کار است. کارفرماها از سال های گذشته به دنبال آن هستند که مزد منطقه ای وجود داشته باشد چون تصورشان این است که مزد کمتری پرداخت می نمایند وگرنه مزد صنایع مختلف طبق ماده 41حداقل مزد است و در هر صورت از بین رفتنی نیست.

وی اضافه کرد: حداقل مزد طبق تبصره 2 باید به گونه ای باشد که بتواند حداقل هزینه زندگی خانوار کارگری را پوشش دهد. با توجه به مصوبات کمیته مزد در بهمن سال گذشته حدود 5 میلیون تومان سبد معیشت برای هر خانوار معین شده است.

عضو کمیته مزد شورای عالی کار با بیان اینکه در شرایط عادی همواره یکسال نسبت به دستمزد عقب افتادگی وجود دارد، اظهار کرد: در اولین جلسه ای که سه شنبه هفته گذشته در مورد مزد منطقه ای برگزار گردید نمایندگان جامعه کارگری اعلام کردند که با پژوهش این موضوع و یا در اختیار داشتن اطلاعات برای تصمیم گیری در سال آینده مخالف نیستند اما اجرای مزد منطقه ای بدون پژوهش و بدون اینکه زیرساخت های آن وجود داشته باشد، ممکن نیست.

وی تاکید نمود: دولت باید اطلاعات اولیه و کامل را در اختیار پژوهشگران و کمیته دستمزد قرار گیرد تا بتوان در مورد معین دستمزد بهتر تصمیم گیری کنیم.

وی اضافه کرد: دولتمردان بدون اطلاعات لازم نباید اعلام نمایند که مثلا سال آینده 25درصد به دستمزد کارگران اضافه نموده می گردد. اعلام این خبر باعث می گردد که ترازو و خط کش ما عوض گردد. در اولین جلسه مزد منطقه ای مقرر شد تا موسسه پژوهش تامین اجتماعی به یاری موسسه کار و تامین اجتماعی با توجه به پژوهش هایی که در سال های گذشته انجام داده موضوع را آنالیز کند که البته باید با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی و وزارت کار برگزارگردد.

تاجیک ادامه داد:در این زمینه مطمئنا بانک مرکزی، مرکزپژوهش های مجلس، مرکز آمار، وزارت صمت می توانند یاری شایانی به ما در این چارچوب نمایند نه به عنوان اعضای تصمیم گیرنده به عنوان کسانیکه به موسسه پژوهش عالی تامین اجتماعی یاری نمایند که بتواند اطلاعات درستی را در اختیار کمیته مزد قرار دهد.

وی اضافه کرد:با توجه به اینکه تهران اطلاعات و آمار درست تری نسبت به اطلاعات سایر شهرهای کشور دارد و ما آمار بهتری از مشاغل رسمی و حتی غیررسمی در این شهر داریم، تهران پتانسیل بهتری نسبت به آمار و اطلاعات دارد.

وی اضافه کرد:موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی و موسسه کار تامین اجتماعی با توجه به اینکه سال گذشته در شواری عالی کار در این خصوص مصوبه داشتیم که بیایم در سال 99 برسی کنیم و در شورای عالی کار برای تصمیم گیری آنالیز کنیم دیروز این جلسه تشکیل شد و این پژوهش انجام گردد و اطلاعات آن در اختیار کمیته مزد و شورای عالی کار برای تصمیم گیری قرار بگیرد.

تاجیک گفت: به غیر از شورای عالی کار هیچ مجموعه ای نمیتواند برای مزد کشور تصمیم گیری کند کمیته مزد هم که تشکیل شده زیرمجموعه شورای عالی کار است.

وی در پاسخ به این سوال که ایا بحثی در مورد تغییر دستمزد کارگران در سال جدید داشتید یا خیر گفت:این قضیه را در جلسه این هفته کمیته مزد مطرح کردم و با توجه به اینکه شرکای اجتماعی جمع هستند در جلسات آینده می توان پیشنهاداتی را برای اصلاح مزد کارگران در امسال ارایه داد.

تاجیک گفت:قرار نیست که صرف اینکه در جلسه ای طی تاریخ خاص مزد را تصمیم گیری کنیم. امیدواریم که نماینده های کارگری فکری نمایند برای معیشت کارگرها که واقعا روزهای سختی را سپری می نمایند.

وی اضافه کرد:دولت توانایی یاری را از راه های مختلف در این روزهای کرونایی برای کارگرها دارد و امیدوارم که بتوانیم در جلسات آینده تصمیمی برای نیمه دوم امسال بگیریم.

تاجیک در پاسخ به این سوال که ایا ضریب مزدی برای مشاغلی که سخت و زیان آور هستند وجود دارد یا اینکه این کارگران همان چیزی که برای حقوق و دستمزد معین می گردد را دریافت می نمایند، گفت:همان پایه را دریافت می نمایند ولی قانون کار پیش بینی نموده است کسانیکه سختی کار دارند، ساعت کار کمتری را در روز مشغول کار باشند. کارگرها در شرایط عادی8 ساعت کار می نمایند و کسانیکه در کارهای سخت و زیان آور مشغولند 6 ساعت در روز کار می نمایند. کارگرها در شرایط عادی 44 ساعت در هفته کار می نمایند و شرایط عادی بازنشسته شدن 30 سال کار با 50سال سن است ولی برای کارهای سخت و زیان آور 20 سال است. درقانون این پیش بینی شده است ولی به غیر از این ها باز هم کارفرما با توجه به سطح مشاغل دستشان باز است می توانند به کارگرها مزایای خاص به غیر از این 6 ساعت کار را ارایه دهند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تاجیک: زیرساخت مزد منطقه ای یا مزد بر اساس صنایع مختلف در کشور وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاجیک: زیرساخت مزد منطقه ای یا مزد بر اساس صنایع مختلف در کشور وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید