حذف لیدرها، از شعار تا عمل

به گزارش وبلاگ عکس، چه تضمینی وجود دارد که همان کانون های هوادارای با همان افراد، در شکل و نام جدیدی زیر نظر معاونت فرهنگی به کار خود ادامه ندهند؟

حذف لیدرها، از شعار تا عمل

حذف لیدرها، از شعار تا عمل

سازمان لیگ ابلاغیه ای در جهت حذف کانون های هواداری و نظارت معاونت فرهنگی باشگاه ها بر کانال های هواداری صادر نموده تا در فصل آینده شاهد ناهنجاری های فرهنگی در فوتبال نباشیم. ابلاغیه کارآمدی که کلی گویی در آن هزار و یک ابهام و سوال برجای گذاشته است. سوال مهمی که درباره این ابلاغیه مطرح می شود این است که آیا قرار است کانون های هواداری با نام جدید و ظاهر جدید اما با همان افراد قبلی به کار خود ادامه دهند؟ باید منتظر تعریف تازه ای از قانون بقای کانون طرفداران باشیم که منحل نمی شود و تنها از شکلی به شکل دیگر تغییر می نماید؟ آیا شرحی از ساختار جدیدی که مدنظر سازمان لیگ بوده به باشگاه ها ارسال شده؟ کانال های هواداری چطور؟ می توان امیدوار بود که باشگاه ها در کانال هایی که زیر نظر معاونت فرهنگی خود راه اندازی می نمایند، حتی انتقادهای به جای طرفداران را هم منعکس نمایند تا نیازی به راه اندازی کانال های خودجوش نباشد؟ واقعیت این است که ابلاغیه اخیر سازمان لیگ نیازمند آنالیز جزئی تر و کارشناسی بیشتر و نظارت بر اجرای دقیق است که در فوتبال همواره نیمه کاره مانده است!

ابلاغیه اخیر سازمان لیگ به باشگاه ها مبنی بر تعطیلی کانون های هواداری و فعالیت کانال های هواداری زیر نظر معاونت فرهنگی باشگاه ها، یکی از مهم ترین ابلاغیه های فوتبالی است. به شرط اینکه مثل سایر ابلاغیه ها مشمول دور زدن نشود و ساز و کار قبلی در پوشش تازه ای ادامه پیدا نکند.

در ابلاغیه ای که از سوی سازمان لیگ برای باشگاه ها ارسال شده آمده که در راستای ساماندهی حوزه هواداری ، باشگاه های لیگ برتر (برابر نامه شماره 98،4891 مورخ 9،2،98 کمیته محترم اخلاق) ضمن انحلال کانون طرفداران، نسبت به برنامه ریزی جهت ایجاد ساختار جدید تحت مدیریت معاونت فرهنگی باشگاهی نسبت به تشکیل حوزه هواداری اقدام و پس از استعلام از مراجع ذیصلاح و پلیس امنیت استان مربوطه، رسما اعلام و اطلاع رسانی شود.

بر همین اساس از باشگاه ها خواسته شده که کانون های طرفداران را منحل نمایند و ساختار جدیدی تحت مدیریت معاونت فرهنگی باشگاه ها راه اندازی شود. سوال اما اینجاست که باشگاه ها تا امروز هم مدعی بوده اند که عملکرد کانون طرفداران شان را زیر نظر دارند. با این حال اما باز در همین مدت که عملکرد این کانون طرفداران زیر نظر باشگاه ها بود، وقتی برانکو، مسلمان را نیمکت نشین کرد، سکوها مسلمان را تشویق کردند و کانون طرفداران هم مبری از هر خط دهی شد. یا موارد مشابه دیگری در باشگاه های دیگر.

حالا چه تضمینی وجود دارد که همان کانون های هوادارای با همان افراد، در شکل و نام جدیدی زیر نظر معاونت فرهنگی به کار خود ادامه ندهند؟ اصلاً منظور از ساختار جدیدی که در این ابلاغیه به آن اشاره شده دقیقاً چیست؟ سعید فتاحی در جهت روشن تر شدن موارد نام برده شده، این طور شرح داده: بر اساس این ابلاغیه، کانون طرفداران باشگاه ها منحل و از فصل آینده ریاست کانون های هواداری بر عهده معاونت فرهنگی باشگاه هاست و این موضوع باعث نظارت بیشتر باشگاه ها خواهد شد.

او اما نگفته که ساختار جدید مدنظر سازمان لیگ چیست و چه ضمانت اجرایی خواهد داشت؟

کلی گویی، مشکل اصلی عموم ابلاغیه هایی است که در فوتبال صادر می شود و در این ابلاغیه هم خودنمایی می نماید. گرچه هدف خوبی پشت این ابلاغیه است و بی شک در صورت درست اجرا شدن می تواند تا اندازه زیادی به حل ناهنجاری های روز فوتبال یاری کند اما مشکل اصلی اینجاست که سازمان لیگ همان حرفی را در این ابلاغیه زده است که مردم عادی هم می توانند تحت قالب توصیه به باشگاه ها ارائه دهند و مسوولان باشگاه ها هم با آن موافقت نمایند.

تفاوت کار کارشناسی با حرف مردم عادی دقیقاً در همین جزییات تعیین می شود. اینکه قرار است باشگاه ها ساختار کانون های هواداری خود را به چه شکلی تغییر دهند که بتوانند ناهنجاری های امروز را حل نمایند. آیا ضمانتی هست که افراد شاغل در کانون های هواداری که مشکل ساز هستند تغییر نمایند و افراد دیگری جایگزین آن ها شوند؟ چه فکری به حال مسائل احتمالی کنار گذاشته شدن لیدرهای قبلی شده است؟ لیدرهایی که می توانند باشگاه ها را تهدید به شوراندن سکوها علیه ساختار جدیدشان نمایند و در امتداد راستا غلطی که سال ها بر فوتبال حاکم بوده، این قدرت را هم دارند!

آیا سازمان لیگ به همه این جزئیات فکر نموده و این ابلاغیه را صادر نموده؟ که اگر تمام این موارد کارشناسی شده چرا فتاحی در مصاحبه تکمیلی خود هیچ اشاره ای به آن ندارد؟

بحث کانال های هواداری، موضوع مهم دیگری است که بدون شک ساماندهی و نظارت بر آن ها می تواند تأثیر بسزایی بر مدیریت ناهنجاری های فوتبال داشته باشد. چندین کانال هواداری با نام و لوگوی باشگاه های پرطرفدار در فضای مجازی فعالیت می نمایند و به طرفداران خوراک فکری می دهند. مطرح شدن یک موضوع نادرست و پیش پا افتاده در این کانال ها می تواند به وقوع حوادث ناگواری روی سکوها منجر شود.

حال اینکه این کانال ها بتوانند هم از سوی باشگاه ها اداره شوند و هم بازگوی حرف دل طرفداران باشند، موضوعی است که اجرای درست آن به هنر باشگاه ها برمی شود و جزییاتی که سازمان لیگ از طرح مدنظر خود دارد.

آیا باشگاه ها می توانند کانال های هواداری خود را حتی در مواقعی که گلایه ای از سوی طرفداران به باشگاه وارد است مدیریت نمایند و به دور از مدح و سنای رایج در سیستم های مدیریتی، بتوانند حتی بازگوی انتقادهای منطقی و به جای طرفداران خود در کانال های هواداری باشند؟ اگر قرار باشد کانال های هواداری تحت نظر باشگاه ها هم به جایی مثل سایت های باشگاه ها تبدیل شوند و راهی برای ابراز نقد و بیان مسائل در آن ها وجود نداشته باشد، چطور می توان مقابل رشد قارچ گونه کانال هایی را گرفت که معلوم نیست از سوی چه کسی و با چه نیتی اداره می شوند؟

ابلاغیه ای که سازمان لیگ در جهت بهبود وضعیت اخلاقی فوتبال به باشگاه ها فرستاده، بحث مهمی است که اجرایی شدن آن مستلزم ممارست، پایداری و پرداختن به جزییاتی است که می توانند به ساختار جدید کانون ها و کانال های هواداری بیانجامند.

اینکه ابلاغیه ای در چارچوب اداری صادر شود و از ابتدای فصل انتظار اصلاح امور را داشته باشیم، چیزی جز از سر باز کردن وظیفه مسوولان در قبال ناهنجاری های فرهنگی نیست.

2 - 1

منبع: ایران ورزشی

به "حذف لیدرها، از شعار تا عمل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف لیدرها، از شعار تا عمل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید