خبرنگاران فراوری عسل در خراسان شمالی سه برابر شد

به گزارش وبلاگ عکس، بجنورد- خبرنگاران- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سال جاری فراوری عسل در زنبورستان های این استان نسبت به سال 92 سه برابر شده است.

خبرنگاران فراوری عسل در خراسان شمالی سه برابر شد

عبدالله یوسفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ عکس گفت: میزان فراوری عسل در این استان در ابتدای دولت یازدهم هزار و 100 تن بوده است که در پاییز سال جاری به حدود سه هزار تن رسیده است.

وی اضافه کرد: پارسال از سطح زنبورستان های این استان 2 هزار و 900 تن عسل فراوری شده بود.

وی با بیان اینکه به علت شیوع ویروس کرونا سال جاری از سطح زنبورستان های استان سرشماری انجام نشد گفت: براساس سرشماری صورت گرفته در سال گذشته، 205 هزار و 585 کلنی در زنبورستان های این استان وجود دارد.

یوسفی اضافه کرد: بر این اساس تعداد یکهزار و 965 نفر بهره بردار در این استان در حوزه فراوری عسل و سایر فراورده های آن فعالیت دارند که یکهزار و 93 نفر نیز به عنوان کارگر در این زنبورستان ها مشغول به کار هستند.

وی گفت: در سال گذشته از هر کلنی 14 کیلوگرم عسل به دست آمد در حالی که در سال های گذشته به ازای هر کلنی 12.4 کیلوگرم عسل فراوری می شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی باعث فراوری مرغوب عسل در این استان شده است.

وی گفت: خروج از تک محصولی و توجه به توسعه فراوری سایر فراورده های زنبور عسل از قبیل ژله رویال، گرده گل و زهر زنبور گسترش زنبورستان ها از برنامه های این سازمان برای سال جاری و سال های آینده است.

وی با بیان اینکه حدود 70 کیلوگرم ژله رویال، گرده گل و زهر زنبور در زنبورستان های این استان فراوری شد اضافه کرد: صنعت زنبور داری باید در استان بیشتر رونق گیرد و علاوه بر ایجاد اشتغال و فراوری عسل و سایر فراورده ها گرده افشانی نیز به عملکرد سایر بخش ها یاری خواهد نمود که نقش مهمی در افزایش فراوریات محصولات کشاورزی دارد.

یوسفی گفت: قیمت هر کیلوگرم ژل رویال 100 تا 120 میلیون ریال، زهر زنبور عسل دو میلیارد و 500 میلیون ریال و گرده گل یک میلیون و 200 هزار ریال است که اگر صادر گردد ارزش اضافه نموده بیشتری نیز خواهد داشت.

وی اضافه کرد: فراوری عسل و سایر فراورده های آن ارز آور است باید کوشش کنیم تا این صنعت را در استان بیشتر گسترش دهیم که اشتغال زایی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی تنوع گونه های گیاهی، استفاده از شیوه های ارگانیک برای مبارزه با بیماری ها، فراوری عسل بدون تغذیه شکر و مدیریت صحیح زنبورستان ها را از عوامل فراوری عسل کیفی و مرغوب برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر برند سازی فراوریات عسل در استان تاکید نمود و گفت: این محصول باید با بسته بندی های مناسب به بازار عرضه گردد چرا که عرضه محصول فله ای و بعضا تقلب باعث بی اعتماد شدن بعضی از مردم نیز شده است.

وی با بیان اینکه عرضه محصولات تقلبی باعث شده است تا عسل صندلی و ارزش خود را کمی از دست دهد اضافه کرد: عسل دارای ارزش غذایی بسیار بالا است، ایجاد برند و استاندارد سازی آن می تواند سرانه مصرف مردم را بسیار بالا ببرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از مردم خواست تا عسل را از افراد مطمئن خرید نمایند و گفت: استاندارد اجباری برای این محصول تدوین نشده است به همین دلیل در این محصول تقلب بیشتر دیده می گردد.

خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در سال 96 از نظر میزان فراوری عسل رتبه 13 و از نظر میانگین فراوری به ازای هر کلنی بهره وری رتبه ششم کشوری را کسب نموده بود.

شهرستان اسفراین به عنوان قطب فراوری عسل در خراسان شمالی است، زنبورداران اسفراین سال جاری یکهزار و 700 تن عسل از 114 هزار کلنی برداشت کردند.

وجود اقلیم متفاوت در گستره 2 میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم نموده است به طوریکه رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه دنیا از بهترین مناطق برای فراوری عسل در استان محسوب می شوند.

ارزش مالی فراوریات عسل در استان بیش از دو هزار و 500 میلیارد ریال است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران فراوری عسل در خراسان شمالی سه برابر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فراوری عسل در خراسان شمالی سه برابر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید