صنایع دستی اردبیل خانه ندارند

به گزارش وبلاگ عکس، پوپک قاسمی- اردبیل- خبرنگار:حیات صنایع دستی تا حدود زیادی به درآمد اقتصادی آن وابسته است و حمایت های دولتی و مردمی از فعالان این رشته می تواند تاثیر زیادی در رونق آن داشته باشد.

صنایع دستی اردبیل خانه ندارند

این در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی، بازار صنایع دستی با شدت بیشتری از اقتصاد کشور متاثر می شود، زیرا خانواده ها خرید محصولات صنایع دستی را در اولویت های خود قرار نمی دهند. خانواده های اردبیلی نیز با توجه به سرانه درآمدی خود سبد کالایی خود را اولویت بندی می کنند و با نیم نگاهی به رکود اقتصادی موجود، این که محصولات صنایع دستی جزو اولویت های پایین برای سبد کالایی خانواده ها واقع شده است امری توجیه پذیر است. استان اردبیل هرچند گردشگرپذیر است، صنایع دستی اش چنان که باید شناخته شده نیست و کمتر در سبد خرید اهالی استان و مسافران قرار می گیرد. این در حالی است که در استان های دیگر به ویژه در مناطق گردشگری آنها شاهد برپایی نمایشگاهی از محصولات صنایع دستی بومیان آن هستیم که به دلیل چشم نواز بودن رهگذران را مجاب به تماشا و خرید می کند، اما صنایع دستی اردبیل به دلیل نداشتن محلی دائمی برای عرض و فروش، چنان که باید در دید همگان عرضه نشده و جایگاه خود را در توسعه اقتصادی پیدا نکرده است.

  • گلایه فعالان صنایع دستی از بی مهری ها

ایرج نجفی یکی از فروشندگان صنایع چرمی، با بیان این که باید مردم شهر سهمی در بازار صنایع دستی داشته باشند، می گوید: بیشتر مشتریان صنایع دستی در اردبیل گردشگران هستند و باید دلایل خرید نکردن صنایع دستی از سوی مردم شهر اردبیل شناسایی شود و موانع این خرید رفع شود. مهسا قنبرزاده احیاگر رشته قلم زنی در اردبیل نیز اظهار می کند: استفاده از تولیدات صنایع دستی برای تزئینات در فرهنگ اردبیلی ها نهادینه نشده است و مشاهده می کنیم کالاهای چینی وارداتی گاه به تولیدهای ارزشمند صنایع دستی ترجیح داده می شود.

وی می افزاید: ارزش صنایع دستی بایدبه درستی به شهروندان معرفی شود و مردم بدانند که در گذر زمان نه تنها از ارزش اقتصادی و معنوی صنایع دستی کاسته نمی شود، بلکه ارزشمندتر می شوند، در حالی که کالاهای لوکس تنها چند سال می توانند در بورس باشند و مطمئنا کالای دیگر جایگزین آن می شود که این افت ارزش و قیمت، هزینه زیادی به خریداران تحمیل می کند. این هنرمند تاکید می کند: صنایع دستی به منزله سفیران فرهنگی هستند و اگر خود شهروندان ما از این صنایع به عنوان هدیه و سوغاتی استفاده کنند، برای گردشگران و مسافران نیز خرید این کالاها فرهنگ سازی می شود.

  • حمایت از فعالان با ایجاد بازارچه و نمایشگاه

یکی از کارشناسان اقتصادی در مورد تغییر گرایش در خرید مردم اظهار می کند: در بازار ایجاد گرایش با عرضه بیشتر اتفاق می افتد و هرچه مردم کالایی بیشتر جلو چشمشان باشد بیشتر به خرید آن ترغیب می شوند. ساناز شریفی می افزاید: اگر صنایع دستی در مکان های مختلف شهر و در غرفه ها و بازارچه عرضه شود، مطمئنا توجه شهروندان را نیز جلب می کند و این باعث می شود صنایع دستی به عنوان گزینه ای برای خرید در ذهن مشتریان جایگاهی برای خود ایجاد کند.

  • در نظر دریافت قدرت خرید قشر متوسط

یکی از شهروندان اردبیلی در مورد گرایش مردم به خرید صنایع دستی عنوان می کند: در چشمگیر بودن صنایع دستی هیچ شکی نیست و اگر در مکان های پرتردد صنایع دستی عرضه شود، توجه ها را بیشتر جلب می کند، اما در حال حاضر در اردبیل اگر از هر شهروندی آدرس مغازه صنایع دستی بپرسید، فقط محوطه بقعه شیخ صفی را معرفی می کند که تعدادشان هم زیاد نیست. شیما جهانبانی می افزاید: مسائل اقتصادی هم در خرید صنایع دستی تاثیر داشته است و تولیدکنندگان صنایع دستی باید قدرت خرید قشر متوسط به پایین را در نظر بگیرند و در تولید است خود ابعاد و طرح هایی با قیمت پایین هم در نظر بگیرند.

  • رشته های مورد استقبال

به گفته ملکه گلمغانی زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، در استان اردبیل 61 رشته فعال صنایع دستی وجود دارد که برخی از این رشته ها تعداد فعالانشان به تعداد انگشتان دست است و در برخی نیز بالای ده ها هزار نفر مشغول به کار هستند. وی می افزاید: رشته هایی همچون ورنی، گلیم و جاجیم رشته های بومی استان است، اما رشته هایی مانند تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، ملیله نقره، سوخت روی چوب و معرق مس بومی نیستند و با سیاست گذاری سازمان، آموزش داده شده اند و به عنوان یک رشته صنایع دستی فعال در استان ما علاقه مند دارند و رشته هایی پویا محسوب می شوند.

مکان یابی نمایشگاه دائمی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز تقویت و توسعه صنایع دستی را از اولویت برنامه ها عنوان می کند و می افزاید: طبق بررسی های اجرا شده، بیشتر رشته های صنایع دستی رونق اقتصادی ندارند و به کار دریافت راه های عملی رفع این رکود می تواند باعث دلگرمی فعالان رشته های صنایع دستی استان شود. نادر فلاحی می گوید: صنایع دستی استان، ظرفیت اشتغال سالانه هزار نفر را دارد و این ظرفیتی است که نمی توان به آسانی از آن چشم پوشید و با برنامه ریزی سعی می کنیم به نهایتِ ظرفیت توسعه اقتصادی صنایع دستی برسیم.

  • شرایط ویژه برپایی خانه های صنایع دستی

راه اندازی خانه های صنایع دستی استان با هدف تقویت فروش آثار هنرمندان و احداث نمایشگاه دائمی صنایع دستی مدت ها است که مطرح شده، اما عملی نشده است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در مورد ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی هم عنوان می کند: مکان یابی این نمایشگاه در دست بررسی بود، چراکه این نمایشگاه باید در مسیری احداث شود که بیشترین بازدید را داشته باشد. در حال حاضر تعداد زیادی از مسافران بدون بازدید از مغازه های صنایع دستی محوطه بقعه تاریخی شیخ صفی از استان خارج می شوند و ایجاد مکانی با وسعت و مکان مناسب از نیازهای توسعه صنایع دستی استان است.

فلاحی با بیان این که در حال حاضر زمینی به وسعت یک و نیم هکتار در خیابان مقدس اردبیلی تملک شده است و در حال فراهم کردن بقیه مراحل احداث هستیم می افزاید: با توجه به قابلیت و توانمندی هنرمندان صنایع دستی استان، ضروری است علاوه بر احداث نمایشگاه به تبلیغ و بازاریابی توجه ویژه شود.

  • آموزش، بازاریابی و احداث نمایشگاه

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل: در حال حاضر راه حل برون رفت از مسائل موجود کشور در بخش اقتصادی حمایت از تولید و رونق اشتغال است و در حوزه صنایع دستی استان در این زمینه اهتمام جدی داریم. ملکه گلمغانی زاده می افزاید: رونق اقتصادی تاثیر زیادی در تداوم فعالیت در رشته های صنایع دستی دارد و این اداره سعی دارد با استفاده از راه حلهای مختلف مانند معرفی رشته ها، آموزش فعالان برای بازاریابی و ایجاد بازارچه ها و نمایشگاه ها باعث بهبود اوضاع اقتصادی فعالان رشته های صنایع دستی استان شود.

منبع: همشهری آنلاین

به "صنایع دستی اردبیل خانه ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی اردبیل خانه ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید