معرفی انواع فلوسوئیچ پکیج

به گزارش وبلاگ عکس، فلوسوئیچ پکیج به منظور کنترل جریان آب درون پکیج های دیواری استفاده می گردد. این قطعه به صورت اتوماتیک جریان آب درون پکیج را کنترل می نماید و به این ترتیب آب به صورت اتوماتیک قطع و وصل می گردد؛ در نتیجه مصرف انرژی و هزینه ها کاهش می یابد.

معرفی انواع فلوسوئیچ پکیج

فلوسوئیچ پکیج انواع مختلفی دارد و برای نصب، تعمیر و تست آن ضروری است که با کارکرد این قطعه آشنایی داشته باشید. شما می توانید در این زمینه از خدمات تعمیر پکیج وبلاگ عکس بهره ببرید.

نکات کلیدی

  • علائمی مانند عدم کنترل جریان آب، خاموش شدن ناگهانی پکیج و عدم کارکرد صحیح فلوسوئیچ پکیج ممکن است مربوط به خرابی فلوسوئیچ باشد.
  • فلوسوئیچ پکیج وظیفه کنترل جریان آب در مدار گرمایش را بر عهده دارد، در حالی که فلومتر پکیج وظیفه اندازه گیری جریان آب در مدار گرمایش را بر عهده دارد.
  • برای تست فلوسوئیچ پکیج بدون استفاده از مولتی متر، می توانید سیم های فلوسوئیچ را یکسان کنید و سپس پکیج را روشن کنید. اگر پکیج روشن شد، فلوسوئیچ سالم است و در غیر این صورت باید قطعه را تعویض کنید.

کار فلوسوئیچ پکیج چیست؟

فلوسوئیچ پکیج، یکی از اجزای حیاتی در سیستم گرمایشی پکیج است که به منظور کنترل جریان آب درون پکیج های دیواری مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه نقش مهمی در کنترل اتوماتیک جریان آب درون پکیج دارد و آن را تنظیم می نماید.

در واقع فلوسوئیچ پکیج با برقراری جریان الکتریکی، به برد پیغام می دهد که جریان آب در جریان است و پکیج باید روشن شود.

محاسبه رایگان هزینه سرویس و تعمیر پکیج!

تعمیر فلوسوئیچ پکیج

برای تشخیص خرابی فلوسوئیچ ضروری است که به چند علامت توجه داشته باشید. این علائم ممکن است شامل گرم نشدن آب مصرفی بعد از باز کردن شیر آب گرم، خاموش شدن چراغ سبز پکیج و افت دمایی آب گرم باشد. در این صورت باید قبل از اقدام به تعمیر فلوسوئیچ پکیج، این قطعه را تست کنید.

برای تست فلوسوئیچ پکیج، ابتدا باید پکیج را در حالت تابستانه تنظیم نموده و شیر آب گرم مصرفی را باز کنید. اگر در این لحظه پکیج روشن شد، به معنی سالم بودن فلوسوئیچ است. اما اگر پکیج فقط در حالت استند بای یا آماده باش نهاده شد و روشن نشد، نشان دهنده خرابی این قطعه است.

بعلاوه در صورتی که فلوسوئیچ پکیج خراب باشد، باید ابتدا قطعات داخلی آن را آنالیز کرد. این قطعات شامل شناور تفلونی، آهنربای فلوسوئیچ، رله الکتریکی و سیم های مربوط به آن هستند. در صورتی که این قطعات دچار مشکل شوند، ضروری است که پس از عیب یابی دقیق تعمیر یا تعویض شوند.

در هنگام تعمیر فلوسوئیچ پکیج، باید به دقت و با استفاده از ابزارهای مناسب و تخصصی اقدام به تعویض قطعات خراب شده کرد. برای تعویض شناور تفلونی، باید فلوسوئیچ را باز نموده و شناور قدیمی را با شناور نو تعویض کرد. بعلاوه، برای تعویض رله الکتریکی، باید فلوسوئیچ را باز نموده و رله قدیمی را با رله نو تعویض کرد. در نهایت، باید سیم های داخلی فلوسوئیچ را آنالیز نموده و در صورت لزوم آن ها را هم تعویض کرد.

نحوه تست فلوسوئیچ پکیج چگونه است؟

برای تست فلوسوئیچ پکیج، ابتدا باید پکیج را خاموش نموده و یکی از شیرهای آب گرم مصرفی در ساختمان را باز کنید. سپس پراب های مولتی متر را بر روی پایه های فلوسوئیچ وصل کنید. توجه داشته باشید که در هنگام کار کردن پکیج در حالت آب گرم مصرفی، فلوسوئیچ باید با برقراری جریان الکتریکی به برد پیغام برساند.

بنابراین چنانچه مولتی متر در اتصال به پایه های فلوسوئیچ بوق زد، به این معنی است که جریان الکتریکی در این قطعه در زمان باز بودن شیر آب وجود دارد و مشکل از فلوسوئیچ نیست.

اما چنانچه بعد از بستن شیر آب گرم مصرفی باز هم همچنان مولتی متر بوق زد، به این معنی است که رله فلوسوئیچ گیر نموده است و قطعه معیوب است.

بنابراین چنانچه مولتی متر در اتصال به پایه های فلوسوئیچ بوق زد، به این معنی است که جریان الکتریکی در این قطعه در زمان باز بودن شیر آب وجود دارد و مشکل از فلوسوئیچ نیست.

چنانچه بعد از بستن شیر آب گرم مصرفی باز هم همچنان مولتی متر بوق زد، به این معنی است که رله فلوسوئیچ گیر نموده است و قطعه معیوب است.

طریق برقراری اتصال کوتاه انجام داد. به این صورت که سیم های فلوسوئیچ را یکسره می کنید. چنانچه در این حالت باز هم پکیج روشن شود، به این معنی است که فلوسوئیچ خراب است.

اما در صورت روشن نشدن پکیج در این حالت، معین می شود که این قطعه سالم بوده و برای یافتن مشکل دستگاه باید قطعات دیگر را آنالیز کنید.

نکته مهم در تست فلوسوییچ پکیج، استفاده از مولتی متر مناسب است. برای این منظور، بهتر است از یک مولتی متر با قابلیت اندازه گیری جریان AC و DC و بعلاوه مقاومت و ولتاژ بهره ببرید.

برای کسب اطلاعات بشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم راهنمای تست فلومتر پکیج و تست فلوسوئیچ پکیج را مطالعه کنید.

مراحل تعویض فلوسوئیچ پکیج

برای تعویض فلوسوئیچ پکیج باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا باید پکیج را خاموش نموده و از برق خارج کنید.
  • سپس با استفاده از ابزار مناسب، پوشش پکیج را باز نموده و فلوسوئیچ قدیمی را از داخل پکیج خارج کنید. برای این کار، باید ابتدا سیم های مربوط به فلوسوئیچ را از پایه های آن جدا کنید. سپس با استفاده از ابزار مناسب، فلوسوئیچ قدیمی را از داخل پکیج خارج کنید.
  • در مرحله بعد، باید فلوسوئیچ نو را به جای قدیمی قرار دهید. برای این کار، ابتدا باید سیم های نو را به پایه های فلوسوئیچ وصل کنید.
  • سپس فلوسوئیچ نو را به داخل پکیج قرار داده و پوشش پکیج را بسته و با استفاده از ابزار مناسب، پیچ ها را برای بستن پوشش پکیج به کار ببرید.
  • در هنگام تعویض فلوسوئیچ پکیج، باید به دقت و با استفاده از ابزارهای مناسب اقدام به تعویض قطعات کرد.

نصب و تعمیر تخصصی پکیج با تیم وبلاگ عکس

تفاوت فلوسوئیچ پکیج و فلومتر چیست؟

فلوسوییچ پکیج و فلومتر هر دو قطعاتی هستند که در پکیج های گرمایشی استفاده می شوند و برای تشخیص جریان آب در مدار گرمایش پکیج به کار می روند.

با این حال، تفاوت هایی بین این دو قطعه وجود دارد. فلومتر، علاوه بر تشخیص جریان آب، قابلیت اندازه گیری دمای آب ورودی را نیز دارد. در نتیجه، عملیات مدولاسیون یا تنظیم شعله پکیج بر اساس اندازه دمای گزارش شده از فلومتر انجام می شود.

اما فلوسوئیچ پکیج توانایی اندازه گیری دمای آب ورودی را ندارد و فقط همچون یک کلید جریان، باز شدن شیر آب را به برد گزارش می دهد.

تفاوت دیگر این دو قطعه در تعداد رشته سیم های متصل به آن هاست. فلومتر 3 عدد رشته سیم دارد که تنظیم 3 حالت شعله خاموش، شعله کم و شعله بلند را می توان با یاری این رشته سیم ها انجام داد.

اما فلوسوئیچ شامل 2 رشته سیم است که فقط حالت شعله روشن و شعله خاموش را تنظیم می نماید. به طور کلی، فلومتر از فلوسوئیچ پیشرفته تر و دارای قابلیت های بیشتری است.

در واقع هر دو این قطعات برای تشخیص جریان آب در مدار گرمایش پکیج به کار می روند و در صورت خرابی، باید تعمیر یا تعویض شوند.

محل نصب فلوسوئیچ پکیج کدام قسمت است؟

فلوسوئیچ پکیج در مسیر آب سرد ورودی به پکیج نصب می شود و بعد از باز کردن شیر آب گرم، جریان آب را در مسیر حس نموده و گزارش آن را به برد پکیج ارسال می نماید.

مراحل نصب فلوسوئیچ

  • برای نصب فلوسوئیچ پکیج، ابتدا باید محل نصب آن را در مسیر آب سرد ورودی به پکیج مشخص کنید.
  • سپس باید فلوسوئیچ را به مسیر آب سرد ورودی به پکیج وصل کنید. برای این کار، باید ابتدا سیم های فلوسوئیچ را به پایه های آن وصل کنید.
  • سپس فلوسوئیچ را در مسیر آب سرد ورودی به پکیج نصب نموده و با استفاده از ابزار مناسب، پیچ ها را برای بستن فلوسوئیچ بکار ببرید.
  • بعد از انجام تست بر روی فلوسوئیچ پکیج، باید سیم های آن را به حالت قبلی بازگردانید. در غیر این صورت، دستگاه داغ می شود و آسیب زیادی به قطعات آن وارد می شود.
  • برای تست فلوسوئیچ سه سیمه، باید ابتدا با سیم های آن آشنا شوید. سیم آبی رنگ که به عنوان سیم مشترک یا مرجع شناخته می شود، سیم سفید رنگ که مسئول ارسال فرمان خروجی برای برد است و سیم قرمز رنگ که سیم ولتاژ تغذیه قطعه است.
  • فلوسوئیچ سه سیمه را باید به صورت ولتاژی تست کنید. برای این کار، با یاری ولت سنج، مقدار ولت سیم های سفید و قرمز رنگ را آنالیز کنید تا مطمئن شوید مقدار ولتاژ آن ها 5 ولت است.
  • در غیر این صورت، باید سوکت ها و سیم های رابط و برد دستگاه را آنالیز کنید.
  • برای تست سیم های آبی و سفید که ولتاژ خروجی حسگر برای فرمان دادن به برد هستند، باز هم باید مقدار ولتاژ آن ها را چک کنید.
  • مقدار ولتاژ سیم های آبی و سفید در حالت عادی 5 ولت است، که برای آنالیز این دو سیم، شیر آب گرم مصرفی را باز کنید.
  • چنانچه در این حالت مقدار ولتاژ این دو سیم کمتر از 5 ولت باشد، به این معنی است که ریدرله خراب است و یا شناور تفلونی درون فلوسوئیچ گیر نموده و فلوسوئیچ احتیاج به تعویض دارد.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی شیر برقی پکیج + نحوه تست و تعمیر شیر برقی

انواع فلوسوئیچ پکیج کدامند؟

در پکیج های گرمایشی انواع مختلفی از فلوسوئیچ پکیج وجود دارد که برای تشخیص جریان آب در مدار گرمایش پکیج استفاده می شوند؛ از جمله فلوسوئیچ پکیج بوتان، فلوسوئیچ پکیج بوتان پارما و فلوسوئیچ پکیج ایران رادیاتور. در ادامه، به بعضی از انواع فلوسوئیچ پکیج پرداخته می شود:

فلوسوییچ پکیج دو سیمه

این نوع فلوسوئیچ دارای دو سیم آبی و سفید است و برای تشخیص جریان آب در مسیر آب سرد ورودی به پکیج استفاده می شود.

فلوسوئیچ پکیج سه سیمه

این نوع فلوسوئیچ دارای سیم آبی، سفید و قرمز است و برای تشخیص جریان آب در مسیر آب سرد ورودی به پکیج استفاده می شود. این نوع فلوسوئیچ دارای یک عدد حسگر الکتریکی به نام ریدرله است که حضور آهنربای فلوسوئیچ را حس می نماید و سبب برقراری رله الکتریکی می شود.

فلوسوئیچ پکیج با شیر

این نوع فلوسوئیچ دارای یک شیر است که به راحتی می توان آن را به مسیر آب سرد ورودی به پکیج وصل کرد. این نوع فلوسوئیچ برای تشخیص جریان آب در مسیر آب سرد ورودی به پکیج استفاده می شود.

سخن پایانی

هر نوع فلوسوئیچ پکیج دارای ویژگی ها و قابلیت های خاص خود است که بسته به احتیاج و مدل پکیج مورد استفاده، انتخاب می شود. در این مورد ضروری است که این قطعات را به خوبی بشناسید یا از یک متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

سوالات متداول

فلوسوئیچ پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

فلوسوئیچ پکیج قطعه ای است که در پکیج های گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه کنترل جریان آب در مدار گرمایش را بر عهده دارد.

چگونه می توان فلوسوئیچ پکیج را تست کرد؟

برای تست فلوسوئیچ پکیج، ابتدا پکیج را خاموش نموده و سپس یکی از شیرهای آب گرم مصرفی در ساختمان را باز نموده و پراب های مولتی متر را بر روی پایه های فلوسوئیچ وصل نموده و جریان الکتریکی را آنالیز کنید.

چه نکاتی باید در نصب فلوسوئیچ پکیج رعایت شود؟

در نصب فلوسوئیچ پکیج باید به نکاتی مانند نحوه نصب در جهت صحیح، جایگاه و محل نصب، وصل کردن لوله های آب به درستی و فشار آب مناسب توجه کرد.

منبع: آچاره

به "معرفی انواع فلوسوئیچ پکیج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع فلوسوئیچ پکیج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید