بر بام ستاره ها

به گزارش وبلاگ عکس، نقطه ای بر جاده تاریخی ابریشم، روستایی سبز میان کویر خانه ای سنتی در یک روستای سبز پر نخل. گرمه روستایی است در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان که 720 کیلومتر از مرکز و شلوغی اش فاصه دارد. در این روستا خانه ای هست که اقامتگاه مسافران کویری شده. خیلی از آنها که در فصل کویرگردی مهمان کویرهای مرکزی ایران شده اند، آتشونی را می شناسند که به نام خانه مازیار هم معروف است. این خانه 300 سال عمر دارد با یک حیاط

بر بام ستاره ها

بر بام ستاره ها

یک شب اقامت کویری در خانه آتشونی روستای گرمه

نقطه ای بر جاده تاریخی ابریشم، روستایی سبز میان کویر خانه ای سنتی در یک روستای سبز پر نخل. گرمه روستایی است در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان که 720 کیلومتر از مرکز و شلوغی اش فاصه دارد. در این روستا خانه ای هست که اقامتگاه مسافران کویری شده. خیلی از آنها که در فصل کویرگردی مهمان کویرهای مرکزی ایران شده اند، آتشونی را می شناسند که به نام خانه مازیار هم معروف است. این خانه 300 سال عمر دارد با یک حیاط مرکزی به شیوه خانه های قدیم ایران، دیوارهای کاهگلی و ایوان کوتاه که فضای آن را دلپذیر نموده است. این خانه با اشیایی مثل چرخ نخ ریسی، کوزه و اتوی زغالی زیباتر شده، اشیایی که روزگاری در خانه هر کویر نشینی بود. مهمان آتشونی که شوید از تپه ای شنی بالا می روید، شتر سواری را تجربه می کنید و آسمان پرستاره کویر را دیدن خواهید کرد، ضمن آنکه می توانید زندگی روزمره مردم کویر را از نزدیک ببینید.

قلعه ای از کاه و گل

آتشونی بنایی است با 300 سال عمر، اما هنوز سرپاست. خانه ای که با همه تاریخی که پشت سر دارد، حالا میزبان کسانی است که گرمای روز را پشت سر می گذارند تا شبی را در یک خانه کاهگلی روستایی صبح نمایند. خانه ای که برای مسافران کویر گرد تجهیز شده.

مثبت و منفی

نه تلویزیون، نه پارکینگ

+ در این خانه از تلویزیون خبری نیست. با اقامت در این خانه می توانید از هدایت یک کویر شناس محلی بهره ببرید.

- آتشونی پارکینگ اختصاصی ندارد. هر چند گرمه روستای امنی است و می توانید خودروتان را در روستا بگذارید.

چطور برسیم؟

در گرما گرم گرمه

فرقی ندارد که خودروی شخصی داشته باشید یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید، در هر صورت به راحتی می توانید به خانه آتشونی برسید

- خودروی شخصی: از تهران یا شهرهای شمالی دوراستا به گرمه هست؛ راستا اول بعد از تهران، قم، کاشان، اردستان و نایین به شهرستان خور می رسد. راستا دوم هم بعد از عبور از شهرهای تهران، سمنان، دامغان، معلمان و جندق به خور می رسد. از خور تا گرمه 35 کیلومتر راه دارید. باید وارد جاده خور- یزد بشوید، بعد از حدود 25 کیلومتر در سمت راست جاده یک تابلو می بینید که رویش نوشته شده: نیشابور، گرمه. این فرعی را که ادامه دهید، بعد از روستای نیشابور به گرمه می رسید.

- وسایل نقلیه عمومی: می توانید سوار اتوبوس های مشهد یا بیرجند شوید و در خور از اتوبوس پیاده شوید. باید از خور تاکسی دربست بگیرید؛ در روز 6 هزار تومان و در شب 7 هزار تومان باید بپردازید؛ البته اگر از قبل زمان ورودتان را به آتشونی اعلام کنید، یک تاکسی دنبال شما فرستاده می گردد. اگر احتیاج به اطلاعات بیشتری دارید، می توانید با شماره های 4432156(0324) یا 09132230874 تماس بگیرید یا به نشانی اینترنتی خانه سر بزنید: http://www.ateshooni.com

امکانات

یک خانه در کویر

در آتشونی در خانه ای اقامت خواهید کرد که در دل کویر واقع شده است

- پذیرایی

- امکانات غذایی برای وعده های اصلی و میان وعده ها سلف سرویس است.

- صبحانه شامل تخم مرغ، کره و انواع مربا یا شیره خرما و ارده، نان محلی، شیر و پنیر است و ناهار و شام این خانه هم یک سیکل گردشی دارد و شامل زرشک پلو، خورش بادمجان، کرفس، قیمه و عدس پلو با گوشت می گردد.

- وعده های ناهار و شام همراه با مخلفاتی مثل میوه های مخصوص هر فصل، ترشی، ماست و سالاد در اختیار مهمانان قرار می گیرد.

- درصورت سفارش مسافران، غذای سنتی منطقه مثل دمی عدس با گوشت، کله جوش محلی، اشکنه ماست و کشک بادمجان هم ارائه می گردد.

- چای، نسکافه، خرما، بیسکویت و میوه 24 ساعته روی میزهای آشپزخانه قرار دارند و مسافران می توانند از خودشان پذیرایی نمایند.

- اقامتی - سیاحتی

- برنامه گردش کویری آتشونی شامل گردش و پیاده روی در روستا و کویر مصر و همین طور کویر و دریاچه نمک است. این کویر در فاصله بین خور و طبس قرر دارد، غذای روی گردش کویری هم یک وعده غذای گرم است.

- گروه هایی که تعدادشان بالاتر از 30 نفر باشد، تخفیف 10 درصدی دارند.

- وعده های غذایی راهنمای تور و راننده گروه نیز رایگان است.

-مسافران می توانند هر زمان که مایل باشند، داخل گرمه، چشمه و نخلستان ها آنجا گردش نمایند.

- مسافران می توانند شب را روی پشت بام خانه بگذرانند.

- در این خانه گاهی موسیقی محلی به وسیله خود مازیار آل داوود اجرا می گردد.

شرایط اقامت

هر شب 50 هزار تومان

- اقامت در اینجا یک بسته کامل است و شامل اقامت، سه وعده غذای روزانه، راهنمای گردش کویری و پذیرایی در میان وعده هاست. هرنفر برای هر شب اقامت در این خانه باید 50 هزار تومان بپردازد. هزینه ترانسفر و شتر سواری نیز بر عهده خود مسافران است.

- برای حضور در خانه آتشونی تورهای دو و سه روزه وجود دارد که به ترتیب شامل شش و هشت وعده غذایی (صبحانه، ناهار و شام) می گردد.

- آتشونی دارای 12 اتاق در دو مهمانسراست. مهمانسرای شماره یک، هفت اتاق دو، سه، چهار و شش نفره دارد و مهمانسرای شماره دو که روبه روی مهمانسرای اصلی است پنج اتاق دارد؛ سه اتاق پنج نفره در طبقه همکف و دو اتاق دو نفره در طبقه بالای ساختمان. اتاق ها تخت ندارند و همه تشک خواب محسوب می شوند. هر دو مهمانسرا جمعاً سه سرویس بهداشتی ایرانی، دو سرویس بهداشتی فرنگی و دوحمام با تجهیزات خارجی دارند.

منبع: نشریه سرزمین من، شماره 7

منبع: راسخون

به "بر بام ستاره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بر بام ستاره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید