هالیدشت یا هلودشت، ییلاقی مجذوب کننده و تماشایی در گیلان

به گزارش وبلاگ عکس، ییلاق هلودشت همچنین از لحاظ تاریخی نیز دارای جاذبه های فراوانی است که نشان دهنده تاریخ غنی و فرهنگ این منطقه است. به همین دلیل هلودشت با معماری سنتی و بازارهای محلی خود، به عنوان یک مقصد متفاوت و مجذوب کننده برای گردشگران در داخل و خارج از کشور شناخته می شود.

هالیدشت یا هلودشت، ییلاقی مجذوب کننده و تماشایی در گیلان

ییلاق هلودشت کجاست؟

ییلاق هلودشت یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است که در شهرستان املش واقع شده است. این ییلاق در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا واقع شده و از آب و هوای خنک و مطبوعی برخوردار است. هلودشت پوشیده از جنگل های انبوه توسکا، ممرز، راش و خردمندی است و چشم انداز های بی نظیر و چشم نواز را به نمایش می گذارد.

ییلاق هلودشت از طریق جاده ای کوهستانی به شهر املش متصل می شود. این جاده در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا و دیدنی است و چشم انداز های از جنگل، کوه و دشت را به نمایش می گذارد. در این ییلاق امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران فراهم شده و می توان در آن اقامت کرد و از طبیعت بکر و زیبای آن لذت برد.

آب و هوای هلودشت املش چطور است؟

ییلاق هالیدشت در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا واقع شده است و دارای آب و هوایی معتدل و خنک است. در فصل بهار و تابستان، هوا در هالی دشت بسیار خنک و مطبوع است و دمای هوا در این فصل ها به حدود 20 تا 25 درجه سانتیگراد می رسد. همچنین در این فصل ها، گل های وحشی بسیاری در این منطقه می رویند و چشم انداز های زیبا را به نمایش می گذارند.

در فصل پاییز، برگ های درختان به رنگ های مختلف در می آیند و چشم انداز های زیبا را به نمایش می گذارند. در این فصل، دمای هوا به حدود 10 تا 15 درجه سانتیگراد می رسد. آب و هوای هلودشت در فصل زمستان، سرد و برفی است و دمای هوا در حدودصفر تا 5 درجه سانتیگراد دارد.

پوشش گیاهی و جانوری هلودشت

ییلاق هالیدشت دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است. جنگل های هلودشت عمدتاً از درختان ممرز، راش، بلوط و ممرز تشکیل شده اند. همچنین در این جنگل ها درختان دیگری مانند فندق و گردو نیز یافت می شود. در این منطقه گونه های مختلف جانوری زندگی می کنند که از جمله آن ها می توان به خرس، گرگ، روباه، شغال، آهو، گوزن، و پرندگانی مانند کبک، قرقاول، و دارکوب اشاره کرد. پوشش گیاهی و جانوری هلودشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این تنوع زیستی، هلودشت را به یک مکان ارزشمند برای گردشگری و حفاظت از محیط زیست تبدیل کرده است.

بهترین مسیر دسترسی به ییلاق هلودشت

بهترین مسیر دسترسی به ییلاق هلودشت از طریق جاده آسفالته ای است که از شهر املش آغاز می شود. برای رسیدن به املش می توانید با اتوبوس یا خودروی شخصی سفر کنید؛ همچنین می توانید با خرید بلیط هواپیما یا قطار به رشت سفر کرده و از آنجا خودتان را به املش برسانید. جاده آسفالته ای که از املش به ییلاق هلودشت کشیده شده در حدود 30 کیلومتر طول دارد و از میان جنگل های سرسبز و انبوه عبور می کند. برای رسیدن به ییلاق هلودشت از تهران، می توانید از طریق آزادراه تهران - قزوین به سمت رشت حرکت کنید. پس از رسیدن به رشت، به سمت جاده قزوین - رشت بروید و از طریق این جاده به شهر املش برسید.

از املش هم می توانید از طریق جاده لات لیل به هالیدشت بروید. این جاده در حدود 30 کیلومتر طول دارد و از میان جنگل های سرسبز و انبوه عبور می کند. در طول مسیر دسترسی به هلودشت، می توانید از چشم انداز ها زیبای جنگل های گیلان لذت ببرید.

امکانات رفاهی و تفریحی هالیدشت گیلان

ییلاق هالیدشت دارای امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران است که از جمله آن ها می توان به انواع اقامتگاه ها، رستوران ها و مراکز تفریحی اشاره کرد.

در ییلاق هالیدشت انواع اقامتگاه ها از جمله ویلا، کلبه و خانه های روستایی وجود دارد. این اقامتگاه ها با امکانات مختلف از جمله سرویس بهداشتی، حمام، تلویزیون و آشپزخانه در اختیار مسافران قرار می گیرند. همچنین در این ییلاق انواع رستوران ها وجود دارد که غذاهای محلی و سنتی گیلان را سرو می کنند؛ به همین دلیل باتوجه به امکانات رفاهی و تفریحی مناسب، ییلاق هالیدشت یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در گیلان است.

بهترین اقامتگاه ها برای اجاره ویلا هلودشت

بهترین اقامتگاه ها برای اجاره ویلا هلودشت، اقامتگاه هایی با امکانات مناسب و موقعیت مکانی خوب هستند. موقعیت مکانی این اقامتگاه ها باید به گونه ای باشد که دسترسی به مراکز خرید، رستوران ها و جاذبه های گردشگری آسان باشد. از جمله منطقه های که می توانید اقامتگاه مناسب پیدا کنید می توان به روستای خصیل دشت که دارای امکانات مناسب رفاهی هستند، اقامتگاه های روستای شلیشه، هتل های ارزان و لوکس در شهرستان املش مثل هتل آپارتمان ساسان و هتل آپارتمان عرفان، عمارت بومگردی حاج یوسف، لبه اقامتی باغچه مریم در ییلاق هالیدشت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

در سفر به ییلاق هالیدشت چه چیزهایی همراهمان ببریم؟

وسایل موردنیاز در سفر به هلودشت گیلان به نوع سفر و فصلی که قصد سفر دارید بستگی دارد؛ اما به طورکلی توصیه می کنیم وسایل زیر را در سفر به این ییلاق به همراه داشته باشید:

لباس و کفش مناسب: در این منطقه، هوا در فصل های بهار و تابستان خنک و مطبوع است، اما در فصل های پاییز و زمستان سرد و برفی می شود؛ بنابراین، لباس های گرم و کفش های مناسب پیاده روی و کوهنوردی را به همراه داشته باشید.

لوازم بهداشتی: لوازم بهداشتی شخصی مانند مسواک، خمیردندان، شامپو، صابون، حوله و داروهای شخصی را از قلم نیاندازید.

خوراکی و نوشیدنی: اگر قصد دارید در ییلاق بمانید، حتماً مقداری خوراکی و نوشیدنی به همراه داشته باشید.

سایر وسایل: وسایلی مانند کلاه و عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، داروهای ضد حساسیت و حشره کش می توانند در سفر به ییلاق هلودشت مفید باشند.

اطراف هالیدشت چه جاهای دیدنی دیگری هست؟

ییلاق هالیدشت در نزدیکی شهرستان املش واقع شده است؛ از جمله جاهای دیدنی اطراف هلودشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

غار لیاروی

غار لیاروی یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان املش است که در روستای لیاروی از توابع بخش بلوردکان و در 10 کیلومتری هالیدشت واقع شده است. غار لیاروی دارای دهانه ای بزرگ و چشم انداز های زیبا است و در داخل آن می توان قندیل ها و لایه های آهکی زیبایی را مشاهده کرد.

شهرستان املش

املش با مساحتی حدود 350 کیلومترمربع در فاصله 75 کیلومتری شهرستان رشت واقع شده است. این شهرستان دارای طبیعتی زیبا و بکر است و به دلیل جاذبه های گردشگری متعدد، به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در گیلان شناخته می شود. علاوه بر این جاذبه ها، می توانید از سایر جاذبه های گردشگری املش مانند آبشار پلکانی لاتون، غار کیسم و روستای گردشگری لیل هم دیدن کنید.

جنگل های صفرا بسته

روستای صفرابسته از توابع شهرستان آستانه اشرفیه است و به دلیل جنگل های صفرا بسته در این منطقه مطرح است. این جنگل ها چشم انداز های زیبا و چشم نواز را به نمایش می گذارند و یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان گیلان هستند. جنگل های صفرابسته در فاصله 20 کیلومتری هالیدشت قرار دارند و به دلیل درختان توسکا، مسیرهای پیاده روی و پارک جنگلی که دارد مشهور است.

خصیل دشت

خصیل دشت یکی از منطقه ها ییلاقی زیبا و سرسبز شهرستان املش در استان گیلان است. این ییلاق در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا واقع شده است و دارای طبیعتی بکر و زیبا است. در خصیل دشت می توانید از چشم انداز ها زیبای جنگل های سرسبز و دشت های وسیع لذت ببرید. همچنین خصیل دشت یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان گیلان است و هر ساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می کنند.

آبشار میلاش

آبشار میلاش یکی از زیباترین آبشارهای استان گیلان است که در نزدیکی روستای میلاش از توابع رحیم آباد واقع شده است. این آبشار دارای ارتفاعی حدود 25 متر است و در مسیر خود از میان جنگل های سرسبز و کوهستان های زیبا می گذرد. آبشار میلانش یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان گیلان است و هر ساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می کنند.

روستای بلوردکان

روستای بلوردکان یکی از روستاهای زیبا و سرسبز شهرستان املش در استان گیلان است. این روستا در 12 کیلومتری جنوب غربی شهر املش واقع شده است و دارای طبیعتی بکر و بی نظیر است. در بلوردکان می توانید از چشم انداز ها زیبای جنگل های سرسبز، دشت های وسیع و رودخانه ای خروشان لذت ببرید. همچنین، می توانید به پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی در این منطقه بپردازید.

کلام آخر

ییلاق هلودشت یکی از زیباترین منطقه ها ییلاقی گیلان است که در شهرستان املش واقع شده است. این ییلاق دارای طبیعتی بکر و منحصربه فرد است و مقصدی عالی برای گردشگرانی است که در پی آرامش و لذت بردن از طبیعت هستند. در ییلاق هلودشت می توانید از چشم انداز ها زیبای جنگل های سرسبز و دشت های وسیع لذت ببرید و به پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی در این منطقه بپردازید. همچنین آب و هوای هلودشت املش بی نظیر است و یکی از بهترین مقاصد برای تعطیلات و استراحت محسوب می شود.

سؤالات متداول

بهترین زمان سفر به هلودشت کدام فصل است؟

بهترین زمان برای سفر به هالی دشت در نیمه اول سال و فصل بهار و تابستان است.

آیا امکان اجاره ویلا هلودشت وجود دارد؟

بله، برای اقامت می توانید در سوئیت ها، هتل ها و اقامتگاه های بومگردی که در ییلاق هالیدشت و روستاهای اطراف و شهرستان املش وجود دارند اقامت کنید.

از تهران تا ییلاق هالیدشت چقدر طول می کشد؟

از تهران تا هلودشت گیلان حدود 186 کیلومتر و بین 5 تا 6 ساعت فاصله است.

سفرمارکت

منبع: گردشبان

به "هالیدشت یا هلودشت، ییلاقی مجذوب کننده و تماشایی در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هالیدشت یا هلودشت، ییلاقی مجذوب کننده و تماشایی در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید