ویژگی های خودروی تاگ

به گزارش وبلاگ عکس، کوشش کنونی ترکیه برای ساخت خودروی ملی با دستور رجب طیب اردوغان شروع شد. او می خواهد در صدمین سالگرد جمهوری ترکیه در سال 2023، این ماشین را به عنوان نمادی از پیشرفت کشور نمایش دهد.

ویژگی های خودروی تاگ

خودروی ملی ترکیه توسط استودیوی طراحی ایتالیایی پینین فارینا طراحی شده است

خودروی ملی اردوغان

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه هفته گذشته با رونمایی از اولین خودروی ملی ترکیه از فراوری این ماشین در دو سال آینده اطلاع داد.

اولین ماشینی که قرار است به عنوان خودروی ملی ساخته گردد، یک شاسی بلند کوچک الکتریکی به نام توگ (TOGG) است. موتور این ماشین 200 اسب بخار نیرو دارد و روی چرخ های عقب سوار می گردد.

توگ را می توان با موتور دوم هم سفارش داد که چرخ های جلو را حرکت می دهد و مجموع نیروی ماشین را به 400 اسب بخار افزایش می دهد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت ماشین با دو موتور 4/8 ثانیه است.

قرار است در پانزده سال آینده پنج مدل مختلف از خودروی ملی ترکیه ساخته گردد

دو ظرفیت باتری برای ماشین در نظر گرفته شده است. ماشین با باتری ضعیف تر با هر شارژ 300 کیلومتر حرکت می نماید و بردش با باتری قوی تر 500 کیلومتر است.

خودروی ملی ترکیه توسط استودیوی ایتالیایی پینین فارینا طراحی شده است. توگ می گوید که طرح ساده و مدرن ماشین با الهام از فرهنگ آناتولی و سلیقه بازار ترکیه طراحی شده و با احتیاج های بازار دنیای مطابقت دارد.

ظاهر ماشین شباهت زیادی به کانسپتی دارد که پینین فارینا قبلا برای شرکت چینی هیبرید کینتیک طراحی نموده بود. خودروساز چینی این کانسپت را در سال 2018 با برنامه ای بلندپروازانه برای به چالش کشیدن تسلا در نمایشگاه پکن رونمایی کرد. اما پس از آن به جز اخبار اوضاع بد مالی، اطلاع دیگری درباره فعالیت های شرکت منتشر نشده است.

خودروی ملی ترکیه به جدیدترین امکانات و فن آوری های روز دنیا مجهز است

راستا ترکیه برای فراوری خودروی ملی هموار نبوده است. رهبران ترکیه سال ها است در پی ساخت یک خودروی ملی هستند. اولین بار در اوایل دهه شصت میلادی با دستور جمال گورسل، رییس جمهوری وقت ترکیه، ماشینی به نام انقلاب ساخته شد که هنگام رونمایی از حرکت بازماند و نمایش اقتدار ملی به آبروریزی منجر شد.

ترکیه در دهه گذشته سرمایه گذاری زیادی برای جلب خودروسازان دنیا انجام داد و اکنون با فراوری بیش از یک میلیون 500 هزار دستگاه خودرو در سال، پانزدهمین فراورینماینده خودرو در دنیا است. صادرات خودرو اکنون یکی از مهم ترین منابع درآمد ترکیه است. به گفته اتحادیه صادرنمایندگان صنعت خودرو، این کشور در یازده ماه اول سال 2019 بیش از 28 میلیارد دلار از صادرات خودرو و قطعات درآمد داشته است.

منتقدان دولت ترکیه می گویند آقای اردوغان با پروژه ساخت خودروی ملی به دنبال اهداف سیاسی است

کوشش کنونی ترکیه برای ساخت خودروی ملی با دستور رجب طیب اردوغان شروع شد. او می خواهد در صدمین سالگرد جمهوری ترکیه در سال 2023، این ماشین را به عنوان نمادی از پیشرفت کشور نمایش دهد.

توگ که مخفف نام طولانی تر شرکت (گروه ابتکار اتومبیل ترکیه) است، با سرمایه پنج شرکت بزرگ ترکیه تاسیس شده است. کارخانه این شرکت با ظرفیت سالانه 175 هزار دستگاه تا سال آینده در شهر بورسا در زمینی که قبلا در مالکیت ارتش بوده ساخته خواهد شد. دولت علاوه بر معافیت های مالیاتی، خرید سالانه 35 هزار دستگاه از محصولات کارخانه را تضمین نموده است. توگ می گوید تا پانزده سال آینده پنج مدل مختلف الکتریکی به بازار عرضه خواهد نمود.

خودروی ملی ترکیه منتقدانی هم دارد که می گویند این پروژه سیاسی است و آقای اردوغان با اجرای آن اهداف شخصی و حزبی خود را دنبال می نماید. به گفته منتقدان، آقای اردوغان با کوبیدن بر طبل ملی گرایی می خواهد توجه ها را از مسائل مالی کشور و ماجراجویی های بین المللی خود دور کند. درباره زمان بندی پروژه هم تردید هایی وجود دارد و بعضی می گویند ساخت کارخانه و تامین و تعلیم 4000 نیروی کار مورد احتیاج آن در دو سال امکان پذیر نیست.

اسپیدتیل سریع ترین ماشینی است که مک لارن تا به امروز ساخته است

رکورد سرعت مک لارن

مک لارن می گوید با خاتمه آزمایش های مدل اسپیدتیل، فراوری سریع ترین مدل این کارخانه از ابتدای سال 2020 شروع می گردد. به گفته مک لارن، اسپیدتیل در آخرین آزمایش خود در مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدای آمریکا بیش از سی بار به رکورد سرعت 403 کیلومتر در ساعت دست یافته است.

اسپیدتیل مهم ترین ماشین از سری ماشین های ویژه ای است که کارخانه انگلیسی در تعدادی محدود فراوری می نماید. قوای محرکه ماشین را ترکیبی از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی تامین می نماید. این دو موتور در مجموع 1070 اسب بخار نیرو فراوری می نماید. به گفته مک لارن، سرعت اسپید تیل در 13 ثانیه از صفر به 300 کیلومتر در ساعت می رسد.

تنها 106 دستگاه از این ماشین دو میلیون و 300 هزار دلاری ساخته خواهد شد که همه پیش فروش شده اند. ماشین دست ساز است و اولین دستگاه حدود دو ماه دیگر به مشتری تحویل داده خواهد شد.

جنرال موتورز می خواهد ماشین های خودران بدون فرمان و پدال را آزمایش کند

بدون فرمان بدون پدال

جنرال موتورز در حال مذاکره با دولت آمریکا برای دریافت مجوز ساخت ماشینی خودران است که فرمان ندارد. سازمان امنیت ترافیک بزرگراه های آمریکا تایید نموده که خودروساز آمریکایی می خواهد تعدادی از این ماشین ها را در جاده آزمایش کند.

طرح جنرال موتورز برای ساخت ماشینی بدون فرمان دو سال پیش ارائه شد. اما دولت آمریکا این پیشنهاد را به سرعت رد کرد.

کارشناسان جنرال موتورز پیش بینی می نمایند که با توسعه فن آوری خودران، حضور فرمان مخصوصا در ماشین هایی که قرار است به عنوان تاکسی استفاده گردد بی فایده است و با حذف فرمان، جا برای یک مسافر دیگر باز می گردد.

آن ها می خواهند این ایده را با شورلت ولت الکتریکی که از آن برای آزمایش فن آوری خودران استفاده می گردد، امتحان نمایند. با حرکت به سوی ساخت ماشین های خودران سرنوشت فرمان به مسئله ای برای خودروسازان تبدیل شده است.

در فرمان جدید هوندا برای ترمز کردن راننده باید فرمان را به سمت خود بکشد

اولین خودرو ها به جای فرمان از دسته استفاده می کردند و شکل کنونی فرمان از اوایل قرن بیستم همه گیر شد.خودروسازان دیگر نظیر فورد و ب ام و به دنبال ایده ای هستند که فرمان ماشین در حالت خودران در داخل داشبورد مخفی گردد.

هوندا هم قرار است ماه آینده فرمان تازه ای را نمایش دهد که به گفته شرکت بین ماشین و راننده رابطه ای احساسی برقرار می نماید. با دو بار انگشت زدن روی فرمان ماشین روشن می گردد و راننده باید برای ترمز کردن فرمان را به سمت خود بکشد و برای گاز دادن فرمان را به جلو فشار دهد.

شرکت مشترک دایملر و ب ام و برای کرایه ماشین کمتر از یک سال پیش تاسیس شد

پیش بینی غلط؟

شرکت مشترکی که بنز و ب ام و برای کرایه ساعتی ماشین تاسیس نموده اند، می گوید به دلیل هزینه زیاد و نبود مشتری، میخواهد از بازار آمریکا و بریتانیا خارج گردد.

این شرکت کمتر از یک سال پیش با یکپارچه کردن فعالیت دو کارخانه تاسیس شد و قرار بود دو رقیب آلمانی در آن بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نموده و خدمات خود را گسترش دهند.

اما در یک سال گذشته در هر دو کارخانه مدیران تازه ای سر کار آمده اند که چندان مایل به سرمایه گذاری در خدمات جانبی حمل ونقل نیستند.

ایده ارائه خدمات تاکسیرانی و کرایه ماشین توسط خودروسازان حدود ده سال پیش مطرح شد. پیش بینی خودروسازان این بود که به مرور زمان دردسر مالکیت ماشین در شهر های بزرگ باعث کاهش فروش می گردد. آن ها به همین دلیل، تصمیم گرفتند تا در خدمات کرایه ماشین و تاکسیرانی سرمایه گذاری نمایند و از این طریق کاهش درآمد خود را در آینده جبران نمایند.

اما اولیور زیپسه، مدیر جدید ب ام و و اولا کالینوس، مدیر دایملر هر دو معتقدند کسب درآمد از ارائه این خدمات آسان نیست.

آقای زیپسه چند هفته پیش در یک سخنرانی گفت، کرایه ماشین تنها در شهر های بسیار بزرگ توجیه دارد و مشتریان ما در این شهر ها هنوز ترجیح می دهند ماشین شخصی سوار شوند. آقای کالینوس هم در سخنرانی برای سهامداران دایملر گفت بخش اصلی درآمد دایملر در ده سال آینده از فروش ماشین شخصی خواهد بود.

دایملر و ب ام و می گویند خدمات کرایه ماشین آن ها 90 میلیون عضو دارد، اما میانگین استفاده از ماشین ها دوازده ساعت در سال است. خودروسازان دیگر هم در شرایطی مشابه قرار دارند. جنرال موتورز اوایل سال 2019 کرایه ساعتی ماشین هایش را در چند شهر متوقف کرد و فورد هم سرویس مشابهی را که برای کرایه ون داشت تعطیل کرد.

با این حال خودروسازان هنوز معتقدند از ده تا بیست سال آینده مالکیت خودرو کاهش خواهد یافت و با توجه به اینکه تا سال 2050 هفتاد درصد از مردم در شهر ها زندگی می نمایند، حمل ونقل به شیوه کنونی غیرممکن خواهد بود. به همین دلیل است که آن ها همچنان می خواهند حضور مختصری در این بازار داشته باشند.

منبع: فرادید

به "ویژگی های خودروی تاگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های خودروی تاگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید