پیشنهاد شوم نفتی برای ایران

به گزارش وبلاگ عکس، دو روز پیش خبری بر خروجی رسانه ها نهاده شد که حکایت از تصمیم اوپک در جهت کاهش فراوری در رایزنی ها داشت. در آن خبر آمده بود ابراهیم وایا، یکی از اعضای هیأت نمایندگی نیجریه در اوپک، گفته: این قطعیت وجود دارد که همه در این فرایند نقش دارند... همه می دانند که خطر (توافق نکردن) بالاست.

پیشنهاد شوم نفتی برای ایران

به گزارش وبلاگ عکس، روزنامه شرق اضافه کرد: این نگرانی در بین همه اجزای اوپک دیده می گردد؛ به نحوی که کارشناسان نفتی می گویند اگر نشست اوپک در 30 نوامبر (10 آذر) به نتیجه برای فریز نفتی یا کاهش فراوری نرسد، قطعا قیمت ها در بازار سقوط خواهد نمود و همه اعضای اوپک و غیراوپک این خطر را به وضوح لمس نموده اند. به همین دلیل است که رایزنی ها برای رسیدن به یک توافق معین، کماکان ادامه دارد.

آن گونه که رویترز منتشر نموده، براساس طرح پیشنهادی کاهش فراوری اوپک که ایران هنوز با آن موافقت ننموده است، این کشور باید فراوری نفت خود را 180 هزار بشکه و عربستان 500 هزار بشکه در روز کاهش دهند. به گزارش رویترز، اوپک هفته آینده کاهش چهار تا 4,5 درصدی فراوری همه اعضای خود به جز لیبی و نیجریه را به بحث خواهد گذاشت، اما موفقیت این طرح همچنان به موافقت ایران و عراق بستگی دارد که هنوز به طور کامل از طرح کاهش فراوری حمایت نمی نمایند.

سه منبع آگاه در اوپک گفتند در خاتمه نشست دوروزه کارشناسان اوپک در وین، تصمیم گرفته شد که در نشست وزرای کشورهای عضو در روز 30 نوامبر، پیشنهاد کاهش چهار تا 4.5 درصدی فراوری کشورهای عضو از جانب الجزایر مطرح گردد. چنین کاهشی موجب خواهد شد فراوری اوپک به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. اما منابع آگاه همچنین گفتند نمایندگان ایران، عراق و اندونزی در جریان مذاکرات ملاحظاتی را در خصوص سطح مشارکت خود در این طرح مطرح نموده اند که 11 ساعت به طول انجامیده است.

وزیر امور خارجه عراق روز سه شنبه در بوداپست گفت اوپک باید به عراق اجازه دهد به افزایش فراوری خود بدون هیچ محدودیتی ادامه دهد.منابع آگاه که به دلیل غیرعلنی برگزارشدن نشست کارشناسان مجاز به سخن گفتن درباره جزئیات نبودند، گفتند ایران و عراق شرایط ویژه ای را برای مشارکت در این طرح مطرح نموده اند.این منابع گفتند عربستان و متحدانش در حاشیه خلیج فارس این سیگنال را ارسال نموده اند که آماده کاهش نزدیک به یک میلیون بشکه در روز از فراوری خود هستند.

منابع آگاه اضافه کردند پیشنهاد الجزایر شامل همه کشورها به استثنای نیجریه و لیبی خواهد بود و هدف از آن کاهش چهار تا 4.5 درصدی فراوری نسبت به میزان فراوری ماه اکتبر و رساندن مجموع فراوری سازمان به 32.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود. این به آن معنا خواهد بود که عربستان باید به تنهایی تا 500 هزار بشکه در روز فراوری خود را کاهش دهد. این شرایط موجب می گردد بار اصلی کاهش فراوری بر دوش عربستان، بزرگ ترین فراورینماینده اوپک، بیفتد و کاهش فراوری به قیمت کاهش سهم عربستان تمام گردد، زیرا ایران و عراق همچنان به فراوری بالای نفت ادامه می دهند.

یکی از این منابع گفت بر اساس پیشنهاد الجزایر، از ایران خواسته شده فراوری حدوداً چهار میلیون بشکه ای خود را 4.5 درصد برابر با 180 هزار بشکه در روز کاهش دهد. اما به گفته یک منبع دیگر، تهران گفته که می خواهد فراوری خود را از سطح 4.1 تا 4.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. از عراق نیز خواسته شده فراوری خود را حدود 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد. بغداد نیز معتقد است باید فراوری خود را نسبت به رقم برآوردی خود کاهش دهد نه برآورد اوپک.

یک منبع آگاه گفت: 85 درصد از کاهش فراوری پیشنهادشده از جانب کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود اما ایران همچنان از این طرح استقبال نمی کند. در همین رابطه بلومبرگ در گزارشی نوشته: عربستان دیگر نفوذ گذشته خود را در اوپک ندارد و ایران و عراق با کنارزدن مسائل ناشی از تحریم و جنگ، فراوری خود را به ارقامی بی سابقه رسانده اند و در حال مطرح کردن خود درون سازمان کشورهای صادرنماینده نفت هستند. این دو کشور در مجموع روزانه بیش از هشت میلیون بشکه نفت فراوری می نمایند که تقریبا یک چهارم کل فراوری سازمان است و هر دو نیز خواستار افزایش بیشتر فراوری خود هستند.

جعفر التائی، مدیر مؤسسه مشورتی المنار گروپ در ابوظبی دراین باره گفت: ایران و عراق خواستار رابطه ای برابر با عربستان در اوپک هستند. اعضای اوپک در ماه سپتامبر شرایطی ویژه برای ایران قائل شدند و موافقت کردند این کشور از توافق کاهش فراوری مستثنا گردد. اکنون با رسیدن فراوری ایران به اندازه قبل از تحریم ها، اوپک هنوز هم باید سطح فراوریی را معین کند که فراوری ایران در آن سطح محدود گردد.

عراق نیز با اشاره به هزینه های بالای جنگ با داعش در کوشش است از کاهش فراوری مستثنا گردد. وزیر نفت این کشور ماه گذشته گفته بود عراق فراوری خود را به هیچ وجه از رقم فراوری در ماه سپتامبر یعنی 4.7 میلیون بشکه در روز پایین تر نخواهد آورد. اوپک در حال کار روی یک توافق شش ماهه است. التائی گفت: چنین توافق کوتاه مدتی ممکن است پذیرش محدودیت ها برای ایران و عراق را آسان کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پیشنهاد شوم نفتی برای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد شوم نفتی برای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید