کاوش ها در محوطه تاریخی ریوی خراسان شمالی تا پنج سال آینده ادامه دارد

به گزارش وبلاگ عکس، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی اظهار کرد: این طرح بین المللی از سال 91 شروع شده و تا کنون هفت فصل کاوش در این محوطه با همکاری پژوهشگران آلمانی اجرا شده است.

کاوش ها در محوطه تاریخی ریوی خراسان شمالی تا پنج سال آینده ادامه دارد

علی مستوفیان افزود: محوطه تاریخی ریوی، واقع در نزدیکی روستا نجف شهرستان مانه و سملقان، یکی از قدیم ترین محوطه هایی است که در کشور شناسایی شده و از نخستین محوطه های ثبت شده در فهرست آثار تاریخی ملی کشور است.

وی افزود: نخستین بقایای تاریخی این شهر در کاوش های سال های 91 تا 93 به دست آمد و سپس موسسه باستان شناسی کشور آلمان با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تفاهم نامه همکاری مشترک در این مورد منعقد کرد.

مستوفیان گفت: در فرایند کاوش های باستان شناسی که در محوطه تاریخی ریوی اجرا شده، نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی عظیم به دست آمده که از حدود 1700 سال پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی، حدود 2300 سال تداوم استقراری داشته است.

وی اظهار کرد: اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از 110 هکتار می رسیده و به نظر می رسد یکی از شهرهای مهم آن دوران در شمال شرق کشور بوده است.

مستوفیان با بیان این که تا به امروز 7 فصل فعالیت های باستان شناسی و مرمتی در محوطه تاریخی ریوی اجرا شده است، اظهار کرد: 2 فصل این کاوش ها توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی بود و 5 فصل آن به صورت مشترک با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان انجام شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با اشاره به نتایج حاصل از این کاوش ها، گفت: با خاتمه فصل هفتم که در آن تمرکز کاوش بر روی ساختمان تالار ستون دار، ساختمان خشتی جی (G) و گورستان عصر مفرغ ریوی بود، سه پروژه مرمتی و ساماندهی نیز در محوطه ریوی طراحی و اجرا شد.

وی اظهار کرد: پروژه ایجاد دیوار حفاظتی در محل تپه ریوی دی (D)، تهیه طرح سایت پلان گردشگری محوطه تاریخی ریوی و ایجاد سقف حفاظتی بر روی آثار معماری کشف شده، فعالیت هایی بود که همگام با مطالعات باستان شناسی در فصل هفتم به انجام رسید.

مستوفیان به برنامه های این معاونت برای ایجاد سایت موزه گردشگری در محوطه تاریخی ریوی اشاره نمود و گفت: این اقدام در جهت رشد صنعت گردشگری استان انجام می گردد و فراهم آوردن بستر مناسب برای تعاملات علمی و فرهنگی بین المللی، اشتغال زایی و ایجاد بستر مناسب به منظور فعالیت های خدمات رسانی گردشگری برای مردم منطقه از مزایای آن خواهدبود.

وی افزود: راه اندازی مجدد پایگاه میراث فرهنگی دشت سملقان و ساماندهی آثار تاریخی این دشت از دیگر اهدافی است که با اجرا این طرح به دنبال تحقق آن هستیم که می تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال و بهبود شرایط مالی منطقه به همراه داشته باشد.

محوطه تاریخی ریوی در تاریخ 1346 با شماره 720 در فهرست آثار تاریخی ملی کشور به ثبت رسید و با توجه به این که این محوطه بقایای استقراری از یک شهر دوران تاریخی هخامنشی و اشکانی است، مقرر شد تا در آینده نزدیک این شهر تاریخی با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و همکاری فرمانداری شهرستان مانه و سملقان و موسسه باستان شناسی آلمان، به سایت موزه گردشگری تبدیل گردد.

مرکز شهرستان مانه و سملقان در 45 کیلومتری غرب بجنورد و در جهت استان های شمالی به مشهد مقدس واقع است.

ایرنا

منبع: گردشبان

به "کاوش ها در محوطه تاریخی ریوی خراسان شمالی تا پنج سال آینده ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش ها در محوطه تاریخی ریوی خراسان شمالی تا پنج سال آینده ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید