حقایقی شگفت انگیز درباره بدن انسان که نمی دانستید

به گزارش وبلاگ عکس، خبرنگاران: از درس علوم در مدرسه خوشتان می آمد؟ بیایید دوباره خاطره آن روز ها را زنده کنیم. البته مطلب امروز ما مثل برخی از آن مطالب سخت و پیچیده نیست، بلکه حقایقی عجیب و شگفت انگیز درباره بدن انسان است که به سادگی قابل فهم اند. پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

حقایقی شگفت انگیز درباره بدن انسان که نمی دانستید

1- مغز شما می تواند برق کافی برای روشن شدن یک لامپ کوچک را تامین کند.

وقتی که شما بیدارید، مغزتان حدود 15 تا 25 وات الکتریسیته فراوری می نماید که این مقدار برای روشن نگه داشتن یک لامپ ال ای دی کوچک کاملا کافی است. همزمان با فراوری الکتریسیته، مغز به طور میانگین 50000 فکر و خیال در روز فراوری می نماید. یک حقیقت شوک آور دیگر اینکه این حرف که افراد تنها از 10 درصد ظرفیت مغزشان استفاده می نمایند گفته ای کاملا اشتباه است. مطالعات صورت گرفته روی مغز انسان نشان می دهد که افراد حتی در خواب هم، از بیشتر ظرفیت مغزشان استفاده می نمایند.

2- دندان های انسان به سختی و محکمی دندان های کوسه ها است.

کوسه ها به طور میانگین 15 ردیف دندان قوی در هر فک شان دارند. در حقیقت آن ها از همان بدو تولد با دندان متولد می شوند و از همان کودکی می توانند از خودشان در مقابل خطرات مراقبت نمایند. کوسه ها از جمله حیوانات خوش شانسی هستند که از کرم خوردگی و درد دندان در امان اند و دندان های آن ها به محکمی دندان های انسان ها است. همچنین لعابی که قسمت بالایی دندان را می پوشاند، سخت ترین قسمت در کل بدن انسان است.

3- بسته به اسیدیته آن، اگر اسید معده با پوستتان تماس برقرار کند، می تواند آن را سوراخ کند.

هیدروکلریک اسید یکی از ساکنین همیشگی معده ما است. این نوع از اسید در رده اسید های صنعتی قرار می گیرد و در واقع می تواند فلز ها را نیز تخریب کند! به خاطر همین قدرت این اسید باعث حفاظت از سیستم ایمنی بدن و کشتن بسیاری از ویروس ها و باکتری هایی می گردد که در غذا هایی که ما می خوریم وجود دارند. این اسید همچنین به یک آنزیم ویژه در خرد کردن و تجزیه محصولات حاوی پروتئین یاری می نماید که در نتیجه بدن شما می تواند این غذا ها را راحتتر هضم کند.

4- اگر اشتعال پذیری را فاکتور بگیریم، عملا موی انسان نابود نمی گردد.

مو ها قسمت شگفت انگیز بدن انسان هستند. اول از همه مو ها جایی اند که همه اطلاعات درباره یک شخص در آن ها ذخیره می شوند. حتی محتویات جریان خون شما همچون ویتامین ها، دارو ها و مصرف الکل را نیز می توان از بررسی مو ها تشخیص داد.

5- انسان می تواند تا 7000 حالت مختلف صورت ایجاد کند.

به گفته دانشمندان، 4 حالت اصلی و پایه وجود دارد: عصبانیت، ترس، شگفتی و خوشحالی. بر پایه همین حالات، 7000 حالت مختلف دیگر نیز می تواند در صورت ایجاد گردد.

6- نوزادان بیشتر از 60 استخوان اضافه در بدنشان نسبت به بزرگسالان دارند.

نوزادان با 270 استخوان در بدنشان متولد می شوند که با افزایش سن تعدادی از استخوان ها با یکدیگر ترکیب می شوند. برای مثال جمجه نوزادان از چندین استخوان کنار هم تشکیل شده است که باعث می گردد هنگام زایمان سر فشرده تر گردد و زایمان راحتتر گردد.

7- رزولویشن چشمان انسان برابر با 500 مگا پیکسل است.

این اندازه برابر دقت 72 برابری در مقابل دوربین پشتی آیفون 6 است! علاوه بر این چشمانتان می توانند تفاوت را بین 10 میلیون رنگ مختلف تشخیص دهند. یه سوال: حالا چرا ما به گوشی هایی با صفحه نمایشی با محدوده 16 میلیون رنگ احتیاج داریم؟!

8- پوست یک انسان بزرگسال 16 درصد وزن او را تشکیل می دهد.

پوست یک انسان بزرگسال حدود 8 کیلوگرم و یا بیشتر وزن دارد. به همین خاطر پوست، بزرگترین ارگان در بدن انسان است. یک حقیقت جالب دیگر درباره پوست این است که هر سانتیمتر مربع از پوست حاوی حدود 100 غده عرق است.

9- اسکلت انسان هر 10 سال یکبار خود را به طور کامل بازسازی می نماید.

این موضوع به طور مداوم در سطوح سلولی اتفاق می افتد و شما همواره ترکیبی از استخوان های قدیمی و جدید خواهید داشت. اما این بدین معنی نیست که از استخوان هایتان مراقبت نکنید و فکر کنید که آن ها به هر حال بعد از یک دهه جایگزین خواهند شد!

10- نوزادان فقط 2 بار در دقیقه چشمک می زنند.

به طور میانگین یک شخص 15 بار در دقیقه چشمک می زند، با اینکه ثابت شده است که زنان دو برابر مردان چشمک می زنند. همچنین نوزادان بسیار کمتر از بزرگسالان و تنها 2 بار و حتی کمتر، در دقیقه چشمک می زنند!

11- کلیه ها در طول روز 25 بار خون را فیلتر و تصفیه می نمایند.

تنها 1 درصد از خونی که توسط کلیه های تصفیه می گردد به ادرار تبدیل می گردد و بقیه دوباره در سراسر بدن پخش می گردد. اندازه یک کلیه تقریبا به بزرگی یک مشت است. بزرگترین سنگ کلیه ای که تا به حال از بدن یک بیمار خارج شده است بیشتر از یک کیلوگرم وزن و به بزرگی یک نارگیل بوده است!

12- کبد قادر است خود را بازسازی کند.

حتی اگر 75 درصد از کبد خود را نیز از دست بدهید این اندام باز هم قادر است خود را بازسازی کند. به همین خاطر است که پیوند کبد ممکن و پیروز آمیز است. افرادی که قسمتی از کبدشان را اهدا می نمایند، خیلی زود کبد آن ها قسمت جدا شده را به طور کامل بازسازی می نماید.

13- ضربان قلب شما با ریتم آهنگی که در حال گوش دادن هستید، هماهنگ می گردد.

تحقیقات اخیر نشان داده است که ضربان قلب شما با ریتم آهنگ هایی که در حال گوش دادن هستید هماهنگ می گردد، مخصوصا اگر این آهنگ، شاد و ریتمیک باشد!

14- تعدادی از اتم ها در بدن ما، گرد و غبار ستاره ای است که میلیارد ها سال قدمت دارد.

رمانتیک به نظر میرسه نه! متاسفانه نه تنها انسان ها دارای چنین اجزایی هستند بلکه گیاهان، حیوانات و حتی ماشین ها نیز حاوی ذراتی از ستاره های دور اند. قضیه این است که هنگامی که یک ستاره منفجر می گردد، این ستاره عناصر خود را به دورترین قسمت های کهکشان پرتاب می نماید. به همین خاطر است که ممکن است گرد و غبار ستاره ای حتی در ظرف غذایی شما نیز وجود داشته باشد!

15- به طور میانگین قلب در طول عمر انسان بیش از 200 میلیون لیتر خون را پمپاژ می نماید.

این مقدار تقریبا برای پر کردن یک و نیم میلیون بشکه کافی است! این ارگان که به اندازه یک مشت انسان است حدود 115 هزار بار در روز می تپد و 7500 لیتر خون را پمپاژ می نماید. در طول عمر انسان تعداد ضربان قلب می تواند به بیش از 3 میلیارد بار برسد!

منبع: BrightSide

منبع: برترین ها

به "حقایقی شگفت انگیز درباره بدن انسان که نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی شگفت انگیز درباره بدن انسان که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید