مازراتی نخستین خودروی الکتریکی خود را معرفی کرد؛ با GranTurismo Folgore آشنا شوید

به گزارش وبلاگ عکس، مازراتی پایان به صورت رسمی از گرن توریسمو فولگوره (GranTurismo Folgore) به عنوان نخستین خودروی الکتریکی خود که یک کوپه لوکس و پرقدرت است، رونمایی کرد.

مازراتی نخستین خودروی الکتریکی خود را معرفی کرد؛ با GranTurismo Folgore آشنا شوید

خودروی الکتریکی گرن توریسمو فولگوره یک کوپه لوکس محسوب می گردد که با سه موتور 300 کیلوواتی، قدرت چشمگیر 760 اسب بخار را ارائه می دهد، اما در عین حال به میزان نسخه های گازسوز مانند مودنا (Modena) و تروفئو (Trofeo)، با 135.89 سانتی متر ارتفاع، حالت اسپرت خود را حفظ نموده است.

به گفته مازراتی این پایین ترین ارتفاع بین خودروهای برقی موجود در بازار است. اگر بعضی ویژگی ها مانند چرخ های آیرودینامیک و نداشتن لوله های اگزوز نبود، شاید حتی متوجه نمی شدید که این یک خودروی الکتریکی است.

معرفی این خودروی الکتریکی اسپرت در حقیقت بخشی از برنامه این شرکت برای ارائه نسخه های الکتریکی از هر مدل مازراتی تا سال 2025 و تغییر رویکرد به فروش تنها خودروهای الکتریکی تا سال 2030 میلادی است.

این برند ایتالیایی، برد دقیقی را برای نخستین خودروی الکتریکی خود اعلام ننموده است اما گرن توریسمو برقی دارای یک باتری 92.5 کیلووات ساعتی با معماری 800 ولت است که مانند لوسید ایر (Lucid Air) و پورشه تایکان (Porsche Taycan) امکان شارژ تا 270 کیلووات را فراهم می نماید.

طبق اعلام مازراتی، با 5 دقیقه شارژ این خودرو می توان مسافت 100 کیلومتر را پیمود. این خودروی دو در بعلاوه دارای شتاب گیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 2.7 ثانیه است که نسخه های درون سوز خود (تروفئو با 3.5 ثانیه و مودنا با 3.9 ثانیه) را پشت سر می گذارد.

حداکثر سرعت مازراتی گرن توریسمو فولگوره به 320 کیلومتر بر ساعت می رسد که باز هم از تروفئو بیشتر است. عددی که بیشتر به 348 کیلومتر بر ساعت بیان شده برای تسلا اس پلید (S Plaid) نزدیک است.

همچون شاسی بلند گریکاله فولگوره (Grecale Folgore) فناوری کابین گرن توریسمو فولگوره الکتریکی هم نسبت به مدل های قبلی ارتقا یافته است. یک داشبورد دیجیتال 12.2 اینچی، یک نمایشگر مرکزی 12.3 اینچی برای سیستم اطلاعات و تفریح و یک نمایشگر 8.8 اینچی سیستم آسایش برای تنظیم تهویه مطبوع، از جمله بخش های دیجیتال درون خودرو هستند.

یک نمایشگر هدآپ هم با نمایش اطلاعات روی شیشه جلو، باعث تمرکز راننده بر جاده می گردد و یک آینه دید عقب دیجیتال با استفاده از دوربین برای یاری به مانورهای سخت پارک استفاده می گردد. الکسا، اندروید اتو و اپل کارپلی هم برای تجربه رانندگی بهتر دردسترس هستند.

و در حالی که این یک خودروی اسپرت است، از امکانات یاری رانندگی مانند دستیار فعال حرکت بین خطوط، نمای سه بعدی جاده و وسایل نقلیه اطراف و نمای 360 درجه برای یاری به حرکت در منطقه ها تنگ هم بهره می برد.

حتی ساعت مرکزی نمادین مازراتی هم در نخستین خودروی الکتریکی این شرکت به یک صفحه نمایش تبدیل شده است که می توان آن را سبک های مختلف آن را تغییر داد و از میان بعضی ویجت ها مانند قطب نما، G-Force meter یا کرونومتر یکی را انتخاب کرد.

این بخش بعلاوه نشانگرهای شرایط، مانند زمانی که فولگوره در حال شارژ شدن است یا پیغام های متنی مانند اتصال بلوتوث و زمانی که تلفن در پایه Qi شارژ می گردد را در اختیار کاربر قرار می دهد. دستیار صوتی میا (Mia) مازراتی هم در این ساعت نمایش داده می گردد و هنگام استفاده از آن طرحی از امواج صوتی به نمایش درمی آید.

اما سازگارپذیری با محیط زیست فقط در الکتریکی شدن خودرو نیست و در بخش های دیگری از این خودروی الکتریکی هم خود را نشان می دهد. برای نمونه صندلی های آن از زباله های بازیافتی اقیانوسی ساخته شده اند.

اگرچه مازراتی به قیمت یا زمان دقیق عرضه فولگوره اشاره ننموده است، اما می توان حدس زد که جزو خودروهای گران قیمت بازار باشد زیرا از بعضی جهات، در مقابل رقبای دیگری مانند فراری و لامبورگینی قرار می گیرد.

در حالی که هر دو برند، خودروهای هیبریدی مانند اس اف90 استراداله (SF90 Stradale) و سیان (Sian) را ارائه نموده اند، اما تمایلی به پذیرش خودروهای تمام-الکتریکی ندارند و مازراتی عملا تنها شرکتی است که یک خودروی ایتالیایی اسپرت و مجذوب کننده بدون آلایندگی عرضه می نماید.

عکس ها: گرن توریسمو فولگوره؛ نخستین خودروی الکتریکی مازراتی

Credit: Stellantis

منابع: The Verge, Engadget

منبع: دیجیکالا مگ

به "مازراتی نخستین خودروی الکتریکی خود را معرفی کرد؛ با GranTurismo Folgore آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازراتی نخستین خودروی الکتریکی خود را معرفی کرد؛ با GranTurismo Folgore آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید