ستاره تاریخ خودروسازی ایران

به گزارش وبلاگ عکس، قطعا مونتاژ کادیلاک سویل در ایران را باید یکی از تاریخی ترین رخدادهای صنعت خودروی کشورمان بدانیم. در پی حضور ایجاد شعبه ای از جنرال موتورز در ایران در دهه پنجاه خورشیدی، چند مدل از محصولات روز برندهای مختلف GM در کشورمان فراوری شدند که با اختلاف بهترین نمونه کادیلاک سویل بود.

ستاره تاریخ خودروسازی ایران

در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی ها و تاریخچه این اتومبیل لوکس آمریکایی که برای مدتی در ایران مونتاژ شد می پردازیم.

تاریخچه کادیلاک سویل در ایران

جعفر اخوان با تاسیس شرکت سهامی جیپ در دهه سی و توسعه این شرکت و کسب موفقیت های متعدد چهل خورشیدی، مذاکراتی برای مونتاژ محصولات جنرال موتورز در ایران شروع کرد که نهایتاً به تاسیس جنرال موتورز ایران فراوری محصولات آمریکایی انجامید. در نمایشگاه بین المللی تهران در سال 1356 بود که کادیلاک سویل به عنوان نگین درخشان غرفه جی ام ایران، توجهات را به خود جلب کرد و به نحوی اعتبار روزافزون شرکت جی ام ایران را به یک باره چندین برابر کرد. قبل از آن هم در روزنامه های کثیرالانتشار آن روزها از مونتاژ این خودرو خبر داده شده بود و عنوان شد که کادیلاک ایران به زودی با قیمتی در حدود 335 هزار تومان در ایران مونتاژ و راهی بازار خواهند شد.

بیشتر بخوانید: آنالیز تاریخچه و نکات خرید و نگهداری رنو 5

تبلیغ کادیلاک سویل در روزنامه های ایران

قیمت کادیلاک سویل پیش از انقلاب اسلامی

آگهی کاهش کادیلاک سویل در روزنامه ها

قبلی 1 از 4 بعدی

کادیلاک سویل براساس پلتفرمی مشترک با بیوک اسکای لارک و شورولت نوا (X-Body) طراحی و ساخته شده بود. هدف اصلی جنرال موتورز در عرضه مدل نسبتا کوچک تر سویل، جذب مشتریان خودروهای لوکس اروپایی و جوانترها بود. فراوری نسل اول سویل در سال 1979 قطع شد و نسل تازه آن با طراحی عجیب و البته ابعادی بزرگ تر عرضه شد.

مونتاژ کادیلاک سویل در ایران (در شرکت پارس خودروی کنونی) اندکی بعد از دو برادرش یعنی نوا و اسکای لارک در سال 1356 شروع شد. در آن موقع نام و لوگوی کادیلاک ایران روی سویل نهاده شد تا برای اولین بار یک محصول کادیلاک برای بازاری به جز بازار آمریکا ساخته شده، کادیلاک در جایی به جز خاک آمریکای شمالی مونتاژ گردد.

کادیلاک سویل با قیمت نسبتاً بالا، از امکانات رفاهی خوبی برخوردار بود. مواردی نظیر کامپیوتر سفری، فرمان تلسکوپی، کولر اتوماتیک، آینه بغل، جایگاه و شیشه های برقی و البته پیشرانه هشت سیلندر قوی از جمله دلایلی بودند که در سال 1356 سویل با اختلاف بهترین محصول فراوریی صنعت خودروی ایران بود.

بیشتر بخوانید: آنالیز تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری مرسدس بنز R107/C107 در ایران

نمای روبه روی کادیلاک سویل

نشان تجاری کادیلاک سویل

نمای پشتی کادیلاک سویل

نمای پشت کادیلاک سویل

قبلی 1 از 4 بعدی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357، مونتاژ کادیلاک سویل تا تسخیر لانه جاسوسی به وسیله دانشجویان خط امام و اعمال اولین دوره تحریم های آمریکا علیه ایران، ادامه یافت. با این حال، نکته جالب این بود که به خاطر جو ضد امپریالیستی حاکم بر کشورمان در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تقاضا برای کادیلاک سویل بسیار پایین آمد. علاوه بر این مصادره تعداد زیادی از ماشین های لوکس آمریکایی در آن موقع هم بر این وضع بی تاثیر نبود.

به این ترتیب، کادیلاک سویل که زمانی بالای 300 هزار تومان قیمت می خورد، در ابتدا به کمتر از 250 و سپس 197 هزار تومان رسید. بعدها و در دهه شصت خورشیدی و با تحویل بخشی از محموله های قطعات اتومبیل به ایران، مونتاژ سویل همچون نوا و اسکای لارک برای مدتی محدود از سر گرفته شد. در نهایت، تنها 2005 دستگاه از این خودرو تا سال 1370 راهی بازار شد. ظاهراً در بعضی نمونه های سری آخر فراوریی در سال 1370، بعضی از قطعات به ناچار از روی دو برادر دیگر سویل به عاریه گرفته شده بود.

بیشتر بخوانید: پرآوازگان ماشین بازی ایران - قسمت 1: جولین مجذوب

نمای داخل کادیلاک سویل

نمای داخل کادیلاک سویل

نمای داخل کادیلاک سویل

قبلی 1 از 3 بعدی

تعمیر و نگهداری کادیلاک سویل در ایران

با آن که سویل را باید کم هزینه ترین محصول کلاسیک کادیلاک موجود در بازار ایران دانست، اما این خودرو انبوهی از باید و نبایدها در زمینه تعمیر و نگهداری دارد. متاسفانه این روزها در کشورمان مکانیک مجرب مسلط به برطرف عیوب سیستم انژکتور و تجهیزات الکترونیکی سویل به تعداد انگشتان یک دست هم نیست.

مواردی نظیر پمپ باد تنظیم ارتفاع و کامپیوتر سفری از جمله سایر پیچیدگی های دردسرساز سویل هستند. این روزها متاسفانه قطعات یدکی فنی و تزئینی کادیلاک ایران در کشور کمیاب شده است. علاوه بر این، مشکل پوسیدگی دور کلاف درب ها و افتادگی ستون C به خاطر خراب شدن یاری های عقب نیز باید اشاره نمود که به هنگام خرید باید به آن توجه کرد. اصولاً با توجه به تمامی موارد گفته شده، خرید کادیلاک سویل که نیازمند بازسازی کامل است، اصلاً توصیه نمی گردد.

پیشرانه پرشتاب و پرگشتاور 8 سیلندر 350 اینچ مکعبی کادیلاک سویل که در حقیقت یک بلوک ساخت الدزموبیل است، هماهنگی بسیار خوبی با گیربکس اتوماتیک 400 دارد. این پیشرانه در کنار کیفیت سواری بالا و آپشن های فراوان، از جمله نقاط قوت سویل هستند؛ مواردی که از سویل یک اسطوره ساخته اند.

در سرانجام کادیلاک سویل را باید خودرویی لوکس دانست که علاوه بر طراحی مجذوب کننده و قابلیت های فنی، برای ما ایرانیان معنا و مفهومی متفاوت با سایر خودروها دارد و به نحوی یکی از نقاط عطف صنعت خودروی کشورمان است. به همین علت می توان گفت با وجود بعضی مسائل و هزینه های بالای نگهداری، کادیلاک سویل را باید یکی از ارزشمندترین خودروهای کلاسیک مونتاژ کشورمان دانست.

***

شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی های خودروی سایت وبلاگ عکس مشاهده کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "ستاره تاریخ خودروسازی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاره تاریخ خودروسازی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید