مشتریان سراتو نگران ایفای تعهدات نباشند ، واردات خودرو آزاد نمی گردد

به گزارش وبلاگ عکس، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت گفت: با کناره گیری کیاموتورز از چرخه فراوری در ایران، هیچ ضرری متوجه مصرف کنندگان نیست چرا که 1000 دستگاه سراتو پیش از این فراوری شده، قطعات و لوازم یدکی آن در انبارهای گروه خودروسازی سایپا ساماندهی شده است.

مشتریان سراتو نگران ایفای تعهدات نباشند ، واردات خودرو آزاد نمی گردد

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا مفیدی از فراوری 1000 دستگاه سراتو پیش از خروج کیاموتورز اطلاع داد و گفت: شرکت کیا و اغلب شرکت های خارجی وفادار به تعهداتشان نیستند و ما کمتر شریک خارجی وفادار در این سالها داشته ایم، چه اروپایی و آسیایی بیشتر آنها به دنبال منافع خود هستند و در چنین مواقعی از یکدیگر سبقت می گیرند که از این بازار خارج شوند و به بازارهای بزرگترشان که در آمریکا و دیگر کشورهاست، برسند.

او اضافه نمود: شرکت کیا هم در سالهای گذشته به تعهدات خود عمل نمی کرد، البته ما هم مدتی است که از محصولات این شرکت فراوری نداشته ایم اما چون در این چند دهه مورد بی مهری شرکتهای خودروساز خارجی بودیم طی مقاطعی مجموعه ها و قطعاتی را از قبل در انبارهای گروه سایپا ساماندهی نموده ایم .

مفیدی گفت: برای ایفای بعضی از تعهدات معوق خودروسازها از خریداران محصولات رنو و برلیانس خواستیم اگر این محصول را می پسندند، از این تعداد و فرصت پیش آمده استفاده نمایند و سراتو را جایگزین خودروی مدنظرشان نمایند و در گام بعدی هم محصول فراوری شده، به صورت فروش نقدی و فوری واگذار شد .

مفیدی در ادامه شرح داد: رفتن شرکت کیا و دیگر شرکت های خارجی، خاص این مقطع زمانی نیست؛ ما به هیچ یک از شرکای خارجی اعتمادی نداشته ایم و دیگر نمی توانیم به امید آنها منتظر بمانیم.

او با اشاره به اینکه باید به یاری توان و محصولات داخلی احتیاج بازار را تامین کنیم، گفت: ما باید به این موضوع که بازارهای داخلی متزلزل و وابسته به شرکتهای خارجی نباشد، فکر کنیم و اگر برای بخشی از جامعه خودروی خاصی خارجی احتیاج داریم باید در حوزه صادرات محصولات داخلی مان هم کار کنیم.

او اضافه نمود: ما امیدواریم پس از گذر از شرایط فعلی بتوانیم فرصتهای متقابل را به وجود آوریم، یعنی اگر از محصولات چینی استفاده می کنیم؛ بتوانیم در بازارهایی که چین فعالیت می نماید، سهم بگیریم و همچنین در سایر کشورهای دیگر باید این استراتژی را جدی بگیریم .

الزام خودروسازان برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تمامی فراورینمایندگان خودرو اعم از شرکت های خودروسازی بزرگ، کوچک و متوسط و واردنماینده ها ملزم به تامین قطعات و خدمات پس از فروش هستند، شرح داد: تمامی این گروه ها متعهد هستند محصولاتی را که به بازار عرضه می نمایند یا در اختیار مردم قرار می دهند، در دوره ضمانت کوتاه مدت و بلندمدت نسبت به ارائه خدمات خود متعهد باشند .

مفیدی ادامه داد: آنها باید در دوره وارانتی(10 سال) قطعات را هم در اختیار مصرف نماینده ها قرار دهند و همچنین خدمات پس از فروش و تامین قطعات به خریدران سراتو ادامه خواهد داشت. از این رو مصرف نمایندگان خودروهایی که فراوری آنها قطع شده است، متضرر نخواهند شد.

او توجه به این مساله را از وظایف دفتر کنترل و نظارتهای وزارت صنعت برشمرد و اضافه نمود: کارشناسان هنگام اعطای مجوز برای عرضه خودرو این موضوع را کنترل می نمایند تا مسئله ای پیش نیاید.

  • قصدی برای صدور مجوز واردات خودرو نداریم

مفیدی گفت: در وزارت صنعت قصد و بنایی برای صدور مجوز برای خودروهای ساخته شده (سی بی یو) نداریم.

او با اشاره به ترخیص خودروهایی که در گمرک متوقف بودند و در این چند ماه از گمرک ترخیص شدند، شرح داد: این تعداد خودروی وارداتی، خودروهایی بودند که هزینه آنها به طرف خارجی پرداخت شده بود و آنها بیش از یک یا دو سال در گمرک متوقف بودند و از این رو و با آنالیز های دقیق موضوع در دستگاه های ذیربط، پیگیری و تصمیم ترخیص اتخاذ شد؛ این گروه ها شامل خودروهایی همچون آمبولانس،خودروهای آتش نشانی، خودروهای عمومی و تعدادی هم خودروهای شخصی و سواری بودند.

او ادامه داد: برای پرهیز از زیان بیشتر سرمایه گذاری مردم و شرکت های خصوصی، تصمیم گرفته شد مجوز محدود برای ترخیص این خودروها صادر گردد البته؛ ما امیدواریم به سمتی برویم که گمرک از خودروهای وارداتی خالی گردد و در آینده شاهد ورود قطعات ضروری برای صنعت خودرو کشور باشیم.

  • وضعیت رو به رشد صنعت خودرو

مفیدی با تحلیل وضعیت صنعت خودرو کشور گفت: وضعیت صنعت خودرو، رو به رشد است و فرصت هایی که با عنوان محدودیت و تحریم برای صنعت خود به وجود آمده، فرصت های خوبی است. قطعه سازان و نیروهای متخصص ما از این فرصت باید حداکثر استفاده را ببرند و جبران مافات نمایند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت گفت: بخشی از کارشناسان حوزه صنعت معتقد بودند که ما در خودرو مزیت نداریم اما امروزه معتقدند صنعت خودرو به لحاظ سهم بازار، میزان اشتغال و به لحاظ ظرفیت های ایجاد شده، یک مزیت است و باید از این فرصت استفاده کنیم.

  • دلال سودجو پذیرفته شده نیست

او با اشاره به بعضی دلالان فرصت طلب در صنعت خودرو گفت: دلالی با سود غیرمتعارف از نظر ما مذموم است؛ ولی دلال به مفهوم واسطه گر کالا و بازار، نقش های مهمی را در جامعه ایفا نموده است.

مفیدی گفت: صنعت خودرو برخلاف دیگر بخشها که از لحاظ تحریم ها به تنگنا و مشکل برخورده است؛ مشکل خاصی ندارد جز اینکه باید به خودباوری بیشتر و به توانمندی های داخلی اتکا نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "مشتریان سراتو نگران ایفای تعهدات نباشند ، واردات خودرو آزاد نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشتریان سراتو نگران ایفای تعهدات نباشند ، واردات خودرو آزاد نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید