همسان سازی خرید های آنلاین با خرید های حضوری
به گزارش وبلاگ عکس، خبرنگاران:آدم هنگام خرید آنلاین تنهاست،هشتادوشش درصد مشتریان، ترجیح می دهند با فروشنده طرف باشند تا با نرم افزار. کارشناسان معتقدند که خریدوفروش آنلاین باید رویکردی انسانی تر داشته باشد.
قرنطینه های اخیر وابستگی بشر را به فناوری بیش از پیش نشان داده و حالا کارشناسان می خواهند خرید آنلاین را انسانی تر نمایند.
در خاورمیانه نیز مردم برای خرید، ملاقات و آموزش، بیش ازپیش به اینترنت مراجعه می نمایند. اما بازار پوشاک از اوایل سال 2020 سقوط چشمگیری داشته و کارشناسان معتقدند که خریدوفروش آنلاین باید رویکردی انسانی تر داشته باشد.
شرکت نرم افزاری جت بیِ دُبی، پایگاهی اینترنتی برای برند ها طراحی نموده که هر مشتری می تواند با استفاده از آن اجناس را ببیند و با هم مقایسه کند و دربارهٔ آنها با کارشناس مطلوب خود مشاوره کند.
مدیر این شرکت می گوید در سال 2020 صنعت مُد و پوشاک اُفت زیادی کرد، فروش آنلاین 20 برندی که از پایانهٔ آنها استفاده کردند 28 درصد بیشتر شده است.
تئا مایهروُلد، مدیرعامل جت بی می افزاید: آدمی هنگام خرید آنلاین تنهاست، اما مشتری در نهایت دارد از یک فروشنده خرید می نماید. هشتادوشش درصد مشتریان، ترجیح می دهند با فروشنده طرف باشند تا با نرم افزار. پس این خرید فردی عملا کار می نماید.
گروه شل هاب میدل ایست، برای برندهای لوکسی نظیر لنکام و فیسز کار فروش اختصاصی فراهم می نماید. الکساندرا هارچیارک، مدیر پروژهٔ دیجیتال گروه شل هاب معتقد است انسانی کردن پایانه های فروش آنلاین، به ویژه پس از بیماری همه گیر، راستا آینده است.
طراحان معتقدند برای ایجاد فناوری های که ارتباط انسانی داشته باشند و اعتماد بیشتری جلب نمایند، باید ارزش های انسانی را در فناوری های پیچیده تر نظیر هوش مصنوعی گنجاند. اما این پرسش باقی است که آیا ممکن است فناوری دروغ بگوید؟ پاسخ به مؤلّفهٔ انسانی بر می گردد یعنی به اطلاعاتی که برای هدایت یادگیری ماشین واردِ کار می کنیم.
هوش مصنوعی و اخلاقیات
در سال 2015 روشن شد که جستجوگر استخدام آمازون، که مجهز به هوش مصنوعی بود، رزومه هایی که کلمهٔ زنان در آنها وجود داشت را کمتر می پسندید. مطالعهٔ سال 2018 دانشگاه ام آی تی نیز نشان داد که الگوریتم اتوماتیک تشخیص چهره، بیشتر در خصوص سیاهپوستان خطا می نماید تا سفیدپوستان.
و خاتمه اعتراض های سال 2020 در این زمینه سبب شد شرکت هایی نظیر ای بی ام و آمازون، به سبب ترس از نظارت سراسری و تقویت تبعیض نژادی، نرم افزار تحلیل چهرهٔ خود را در اختیار پلیس آمریکا نگذارند.
با این همه، طبق اعلام پژوهشگاه پرایس واترهاوس کوپرز، تنها 25 درصد از شرکت ها، پیش از به کارگیری هوش مصنوعی، الزامات اخلاقی را در نظر می گیرند. این شرکت برآورد می نماید که هوش مصنوعی تا سال 2030 حدود 13 تریلیون یورو به توان مالی دنیا خواهد اضافه نمود.
استارتآپ داتوم کان، هوش مصنوعی را برای کارهایی نظیر حفاری ایمن در صنعت نفت، رعایت فاصلهٔ اجتماعی و زدن ماسک و همچنین تحلیل احساس به کار می گیرد.
مدیر این شرکت می گوید هوش مصنوعی در انجام بعضی وظایف خاص بهتر از انسان عمل می نماید اما برای وظایف پیچیده تری نظیر تشخیص احساس هنوز نیازمند هدایت انسانی است، که اگر درست انجام نگردد تشخیص ماشین دچار جهت گیری می گردد.
شرکت داتوم کان برای آنکه تشخیص احساسات اصلی را به نرم افزار بیاموزد، 30 هزار چهرهٔ مختلف را، تحت نظر یک روان شناس، به کار گرفته است.
تمامی اینها تلاشی است برای ساخت فناوری هایی که از حال آدمی آگاهتر بوده، آگاهیِ انسانی تری داشته باشند.
منبع: اقتصادنیوز