کشف قدیمی ترین فسیل با قدمت 1.6 میلیارد سال

به گزارش وبلاگ عکس، قدیمی ترین فسیل دنیا به قدمت 1/6 میلیارد سال

این روزها خبر از پیدا شدن فسیلی با قدمت یک میلیارد و 600 میلیون سال پیش در منطقه ها مرکزی هندوستان به گوش می رسد. با توجه به اینکه عمر زمین تا به امروز 4.6 میلیار سال است، دانشمندان معتقدند که در این فسیل میکروب های کوچکی وجود دارند که حاکی از معدود گونه های نخستین حیات بر روی زمین بوده اند و در آب های کم عمق زندگی می کردند. اینکه بدانیم اولین هایی که بر روی کره زمین زندگی می کردند چه موجوداتی بودند هیجان انگیز است، خبرنگاران را در مطلب قدیمی ترین فسیل دنیا همراهی کنید، شاید راز اولین ها بر روی کره زمین در دل این فسیل باشد.

کشف قدیمی ترین فسیل با قدمت 1.6 میلیارد سال

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، پژوهشگران باستان شناسی، با آنالیز سنگواره ای با قدمت 1.6 میلیار سال دریافته اند که در این فسیل حباب های اکسیژنی وجود دارد که در اثر فعالیت های میکروبی بر روی کره زمین فعالیت داشته اند. به نقل از خبرگزاری های رسمی، آنچه در تصویر نشان داده شده فسیلی است با قدمت یک میلیارد و 600 میلیون سال است. در این فسیل ها، حباب های اکسیژن بر اثر فعالیت میکروب های کوچک به وجود آمده اند.

پژوهشگران با توجه به آنالیز هایی که بر روی این میکروب ها انجام داده اند، متوجه شده اند که در روزگارهای بسیار دور زمانی که زمین حدود دو سوم عمر خود را پشت سر می گذاشته است آن ها در آب های کم عمق زندگی می کردند و جزء معدود گونه های حیات نخستین بر روی زمین به شمار می رفته اند. محققان و پژوهشگران علوم زمین شناسی و متخصصان نخستین حیات ها بر روی کره زمین، این فسیل را به همراه حباب های اکسیژن شکل گرفته، در آنها تجزیه وتحلیل کرده اند و از آنها نیز مستندسازی کرده اند.

به گفته آنها، آزمایش بر روی این فسیل ها نتایج بسیار شگفت انگیزی را به ما نشان داده است، زیرا این گونه ها نه تنها جزء اولین گونه های شکل گرفته حیات در کره زمین بوده اند بلکه با فعالیت هایی که داشته اند نیز باعث ایجاد تنوع هایی زیادی برای زندگی انواع گیاهان و جانوارن بر روی کره زمین شده اند.

میکروب هایی که در این فسیل پیدا شده اند، از نوع سیانوباکتری ها (cyanobacteria) هستند که در آب های نخستین و اولیه زمین تکثیر شده اند. سیانوباکتری ها بخشی از میکروارگانیسم های مشابه باکتری محسوب می شوند که قادر به فتوسنتز هستند. آن ها اولین فرم شناخته شده حیات در کره زمین را نشان می دهند. این میکروب ها به وسیله فتوسنتز کردن قادر به فراوری اکسیژن بودند و گاهی این حباب های اکسیژن در مایع های میکروبی چسبنده به دام می افتادند و باقی می ماندند.

به گفته پژوهشگران این حباب های فسیلی و بافت های سیانوباکتریایی که در بسترهای میکروبی نیز فسفات شده اند متعلق به گروه ویژه ویندیان بوده اند و قدمت آن ها به 1.6 میلیار سال پیش بر می شود. پژوهشگران بر این باورند که این حباب های فسیلی در داخل عکس، امضایی از طبیعت در شکل گیری حیات به شمار می فرایند.

دکتر سالستد و همکارانش در دانشگاه جنوبی دانمارک و موزه تاریخ طبیعی سوئد با مشارکت همکارانش در دانشگاه استکهلم، این فسیل ها را مورد آنالیز های بیشتری قرار داده اند و نیز اطلاعات نوتری را در حوزه فعالیت های میکروبی در بافت های فسیل شده ناشی از مایعات میکروب ها به دست آورده اند. با توجه به این نتایج دکتر سالستد در خصوص این موضوع نیز چنین گفته:

نتایج مطالعه و تفسیر این فسیل، نشان می دهد که حباب های اکسیژن ناشی از فعالیت سیانوباکتری ها در مایع غلیظ میکروبی محبوس شده اند، در آب های کم عمق 1.6 میلیارد سال پیش این ساختار خاص را به وجود آورده اند و سپس به فسیل تبدیل شده اند.

سیانوباکتری ها تغییراتی عمده و بازگشت ناپذیر در سطح زمین ایجاد نموده اند و عامل پراکندگی وسیع اکسیژن در اتمسفر به شمار می فرایند. هم زمان با این رویداد، آن ها ساختارهای رسوبی موسوم به استروماتولیت ها (stromatolites) را در کره زمین به وجود آوردند که هم اکنون نیز بر روی کره زمین وجود دارند.

با این نتایجی که بدست آمده دانشمندان متوجه شده اند که بعضی از حباب های موجود در این فسیل ها به طور کامل فشرده شده اند و نشان دهنده این هستند که این میکروب دارای انعطاف زیادی بوده است. همین موضوع نشان دهنده این است که سیانوباکتری ها در شکل گیری حیات و ساختارهای رسوبی مربوط به فسفریت ها در آب های کم عمق باستانی نقش عمده تری را نسبت به آنچه تا به امروز ما فکر می کردیم، داشته اند. این تحقیقات و نظریه ها به دانشمندان امکان این را داده تا با گشودن دریچه هایی نو در زیست بوم روزگار باستان و سال های نخستین شکل گیری زمین را بهتر و دقیق تر مطالعه نمایند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص این پژوهش می توانید آن در آخرین شماره مجله تخصصی علمی منتشر شده در Geobiology مطالعه کنید.

منبع: الی گشت

به "کشف قدیمی ترین فسیل با قدمت 1.6 میلیارد سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی ترین فسیل با قدمت 1.6 میلیارد سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید