آموزش نصب صندلی کودک در ماشین؛ راهنمای کامل و نکات

به گزارش وبلاگ عکس، صندلی های ماشین کودک برای ایمنی بچه ها سرنشین خودرو مهم هستند اما همواره به درستی نصب نمی شوند. در اینجا با آموزش نصب صندلی ماشین کودک همرا خواهید شد.

آموزش نصب صندلی کودک در ماشین؛ راهنمای کامل و نکات

در جریان بزرگ کردن بچه ها، والدین معمولا برای هر مرحله از رشد کودک خود لوازم مورد احتیاج را تهیه می نمایند. اما احتمالاً تعداد کمی از این محصولات برای ایمنی کودک شما مهم تر از صندلی ماشین هستند.

به گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های ایالات متحده (NHTSA) سالانه جان صدها کودک به وسیله صندلی های ماشین نجات می یابد.

آمار دیگری هم در این زمینه وجود دارد. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) حدود 46درصد از صندلی های ماشین و صندلی های یاریی (بوستر) به اشتباه استفاده می شوند و در نتیجه کارایی صندلی کاهش می یابد. اگر بوسترهای صندلی را از این آمار حذف کنیم، استفاده نادرست از صندلی ماشین کودک به 59درصد افزایش می یابد.

تصادف های وسایل نقلیه موتوری یکی از دلایل اصلی مرگ بچه ها در ایالات متحده است. ما نه تنها با مشکل بچه های که در صندلی های ماشین سوار نمی شوند روبرو هستیم، بلکه آن هایی هم که روی صندلی های کودک سوار می شوند، اغلب از صندلی استفاده نادرست می نمایند. نصب صندلی ماشین کودک ممکن است اگر نه اعصاب خردکن، ولی مشکل باشد. اما انجام صحیح این کار برای به حداکثر رساندن ایمنی کودک شما هنگام سوار شدن در ماشین بسیار مهم است.

همه امکانات صندلی ماشین

اولین قدم برای اطمینان از ایمن ترین سفر ممکن برای فرزندتان با اتومبیل، انتخاب یک صندلی ماشین مناسب برای هر مرحله از زندگی او است.

سه نوع اصلی صندلی وجود دارد:

  • صندلی های رو به عقب که شامل صندلی های رو به عقب ثابت، صندلی های قابل تغییر و صندلی های همه کاره می شوند.
  • صندلی های رو به جلو که شامل صندلی های قابل تغییر، صندلی های ترکیبی و همه کاره می شوند.
  • صندلی های تقویت نماینده یا بوستر برای بچه ها بزرگ تر.

هر سازنده صندلی محدودیت هایی برای ارتفاع و وزن صندلی های ماشین در نظر می گیرد که اغلب روی برچسب کناری صندلی ذکر می گردد. این اطلاعات بعلاوه ممکن است در دفترچه راهنمای صندلی گنجانده گردد. علاوه بر این، چندین آژانس دولتی در آمریکا از جمله NHTSA و CDC برای هر نوع صندلی توصیه های استفاده را ارائه می دهند. بعلاوه آموزشگاه اطفال آمریکا (AAP) دستورالعمل های مفیدی درباره مقدار و محدودیت سنی برای هر صندلی ارائه می دهد.

به خاطر داشته باشید، صندلی های خودرو منقضی می شوند، بنابراین اگر از صندلی های تازه خریداری شده استفاده نمی کنید، حتماً تاریخ انقضا را نیز آنالیز کنید.

زمان استفاده از هر صندلی ماشین

صندلی های فقط رو به عقب: این مدل صندلی برای کوچک ترین مسافران طراحی شده است. AAP توصیه می نماید که بسته به مدل صندلی، فقط از صندلی های رو به عقب تا زمانی که کودک 22 تا 35 پوند و 26 تا 35 اینچ است استفاده گردد. سن کودک در این محدوده تقریبا از تولد تا حدود 3 سالگی است.

صندلی های قابل تغییر و همه کاره رو به عقب: این صندلی ها در ابتدا به صورت رو به عقب برای کودک شما مورد استفاده قرار می گیرند و بعداً می توان آن ها را چرخانده و با رشد کودک در حالت رو به جلو استفاده کرد. طبق دستورالعمل های AAP، اغلب، صندلی های قابل تبدیل را می توان برای مدت طولانی تری در شرایط رو به عقب استفاده کرد، تا زمانی که وزن کودک شما به 40 تا 50 پوند برسد. به طور مشابه، صندلی های همه کاره ممکن است بتوانند کودک شما را در شرایط رو به عقب قرار دهند تا زمانی که کودک شما 40 تا 50 پوند وزن داشته باشد.

هنگامی که کودک به حد مجاز مقدار مشخص شده به وسیله سازنده صندلی رسید، صندلی های قابل تغییر و همه کاره باید به موقعیت رو به جلو برگردانده شوند. این بدان معناست که تغییر جهت این دو نوع صندلی معمولاً بر اساس وزن است، نه سن خاص. علاوه بر این، همه سازمان های ذکر شده بر اهمیت استفاده از حالت رو به عقب تا زمانی که محدودیت های قد و وزن صندلی اجازه می دهد، تاکید می نمایند.

صندلی های رو به عقب برای گرفتن ضربه و محافظت از سر، گردن و نخاع کودک طراحی شده اند. بنابراین تا زمانی که ممکن است آن ها را به سمت عقب نگه دارید.

Safe Kids Worldwide، یک سازمان غیرانتفاعی جهانی که بر محافظت از بچه ها در برابر آسیب های غیرعمدی، از جمله آسیب های ترافیکی تمرکز دارد اطلاع می دهد که: قبلاً توصیه می شد که بچه ها تا 2 سالگی روی صندلی های رو به عقب بمانند. اما توصیه فعلی این است که تا زمانی که از نظر قد یا وزن بیشتر از استاندارد صندلی های رو به عقب نشوند، باید از همان ها استفاده نمایند.

صندلی های رو به جلو: طبق AAP، بچه های که از حد مجاز وزن یا قد برای صندلی های قابل تغییر بیشتر شده اند، باید از صندلی رو به جلو استفاده نمایند. این صندلی ها نیز باید تا بالاترین وزن یا قدی که به وسیله سازنده صندلی خودرو مشخص شده است استفاده شوند.

CDC سن 5 سالگی را نهایت سن استفاده از صندلی های رو به جلو مشخص می نماید، در حالی که NHTSA می گوید می توان از آن ها تا 7 سالگی استفاده کرد. اما نکته کلیدی توجه به محدودیت های قد و وزن است که به وسیله سازنده صندلی ارائه شده است.

نصب صندلی ماشین رو به عقب

صندلی های ساخته شده به وسیله سازندگان مختلف ممکن است الزامات یا مشخصات خاص خود را برای نصب مناسب داشته باشند. علاوه بر این، هر وسیله نقلیه فرق دارد و این ممکن است مراحل نصب صحیح را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به این دلایل، همواره باید کتابچه راهنمای صندلی کودک و کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود را درباره نصب صندلی ماشین کودک با دقت مطالعه کنید.

پس از انجام این کار، مراحل کلی وجود دارد که می توان برای نصب صحیح صندلی ها دنبال کرد. وب سایت NHTSA راهنماها و فیلم های گام به گام نصب را برای هر نوع صندلی ارائه می دهد.

مراحل نصب پایه برای صندلی ماشین فقط رو به عقب با استفاده از کمربند ایمنی خودرو شما عبارت اند از:

  • پایه صندلی ماشین کودک را در صندلی عقب ماشین خود قرار دهید.
  • کمربند ایمنی خودرو را از مسیر کمربند صندلی کودک رو به عقب ببندید و مطمئن شوید که کمربند ایمنی را حین انجام این مرحله آنالیز نموده اید تا مطمئن شوید که پیچ خورده نباشد.
  • هنگامی که کمربند ایمنی ماشین شما از مسیر کمربند ایمنی روی صندلی عبور کرد، کمربند ایمنی خودرو را ببندید.
  • دستورالعمل های وسیله نقلیه خود را برای قفل کردن کمربند ایمنی در موقعیت خود دنبال کنید. این مرحله برای جلوگیری از حرکت صندلی بسیار مهم است.
  • پایه صندلی ماشین را فشار دهید تا در خودرو سفت گردد.
  • از درست بودن زاویه پایه صندلی ماشین اطمینان حاصل کنید. نوزادان برای باز نگه داشتن راه هوایی خود باید در حالت نیمه خوابیده سوار شوند. بسیاری از صندلی های ماشین کودک دارای نشانگر زاویه داخلی هستند که به شما یاری می نماید تا اطمینان حاصل کنید صندلی به درستی خم شده است. علاوه بر این، با بزرگ تر شدن فرزندتان، ممکن است احتیاج باشد که زاویه را مطابق دستورالعمل سازنده صندلی تنظیم کنید.
  • مرحله آخر این است که صندلی کریر نوزاد را به پایه ای که به تازگی در ماشین خود نصب نموده اید وصل کنید.

نصب صندلی رو به جلو

وقتی زمان انتقال فرزندتان به حالت رو به جلو فرا می رسد، دستورالعمل های نصب می تواند بر اساس نوع صندلی که خریداری نموده اید کمی متفاوت باشد. با این حال، چند رویکرد کلی برای نصب وجود دارد: استفاده از کمربند ایمنی و بند ایمنی وسیله نقلیه خود برای محکم کردن صندلی یا استفاده از گیره ها و بند پایینی خودرو که به عنوان ضامن یا LATCH شناخته می شوند.

نصب کمربند ایمنی و بند

قبل از آغاز، کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود را درباره محل اتصالات و نحوه استفاده از آن ها بخوانید. در اینجا دستورالعمل های مشخص شده به وسیله NHTSA آمده است:

  • صندلی کودک را در صندلی عقب ماشین خود در شرایط رو به جلو قرار دهید.
  • سپس، کمربند ایمنی خودرو را از مسیر کمربند رو به جلو صندلی کودک بگذرانید. دوباره، هنگام تکمیل این مرحله، مطمئن شوید که در کمربند ایمنی پیچ و تاب وجود ندارد.
  • کمربند ایمنی را در سگک خودرو ببندید.
  • دستورالعمل های وسیله نقلیه خود را درباره نحوه قفل کردن کمربند ایمنی بخوانید و دنبال کنید.
  • صندلی را محکم فشار دهید تا از سفت بودن آن مطمئن شوید. نکته کلیدی در اینجا این است که صندلی نباید بیش از یک اینچ به پهلو یا جلو و عقب حرکت کند.
  • در نهایت، بند پایین صندلی ایمنی کودک را به گیره ماشین خود وصل کنید و این بند را محکم بکشید. این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا در صورت تصادف، حرکت صندلی را محدود می نماید.

نصب گیره و اتصال پایین (LATCH)

  • قبل از آغاز نصب، دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود را درباره محل گیره های پایینی و لنگرهای اتصال و نحوه استفاده از آن ها بخوانید.
  • صندلی ماشین را در صندلی عقب ماشین خود در شرایط رو به جلو قرار دهید.
  • گیره های پایینی ماشین خود را پیدا کنید. اتصالات گیره پایینی روی صندلی ماشین کودک را به گیره های پایینی خودرو وصل کنید. هنگام تکمیل این مرحله، مطمئن شوید که تسمه ها به هیچ وجه پیچ خورده نیستند.
  • صندلی ماشین کودک را محکم فشار دهید و تسمه ها را نیز سفت کنید. در اینجا نیز صندلی کودک نباید بیش از یک اینچ به پهلو یا جلو و عقب حرکت کند.
  • اکنون زمان آن رسیده است که بند صندلی ماشین کودک را به گیره خودروی خود متصل نموده و محکم بکشید. این مرحله بعلاوه بسیار مهم است، زیرا یک بند محکم از جلو رفتن صندلی کودک در صورت تصادف جلوگیری می نماید.

نحوه نصب تقویت نماینده صندلی ماشین یا بوستر

مرحله آخر استفاده از صندلی ماشین کودک، استفاده از تقویت نماینده یا بوستر است. در اینجا نیز، دستورالعمل های ایمنی و استفاده مهمی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

تقویت نماینده های صندلی مهم هستند زیرا کمربند ایمنی بزرگسالان در یک وسیله نقلیه معمولاً تا زمانی که کودک 4 فوت و 9 اینچ قد ندارد مناسب نیست و این می تواند از 8 تا 12 سالگی کودک را در بر گیرد. تقویت نماینده های صندلی برای تقویت قد کودک و مناسب کردن کمربند ایمنی خودرو برای آن ها طراحی شده اند.

AAP می گوید در بسیاری از موارد، کودک تا زمانی که حداقل 10 تا 12 سال سن نداشته باشد، به مقدار کافی بزرگ نیست که بتواند به وسیله کمربند ایمنی وسیله نقلیه بدون صندلی ماشین محافظت گردد.

چند نوع تقویت نماینده صندلی مختلف وجود دارد. از جمله بوسترهای با پشتی بلند و بدون پشتی. مهم نیست که کدام گزینه را انتخاب می کنید. هدف بوستر این است که کودک را به مقدار ای بالا بیاورد که کمربند ایمنی خودروی شما به درستی روی بدنش قرار گیرد.

کمربند باید به بالای ران کودک برسد و کمربند شانه ای باید وسط شانه او باشد. علاوه بر این، زانوی کودک باید روی صندلی وسیله نقلیه خم گردد و پاهای او باید روی زمین صاف باشد. این واقعاً مهم است زیرا در غیر این صورت، ممکن است کودک به جلو سر بخورد.

NHTSA توصیه می نماید که کمربند ایمنی باید به خوبی روی شانه و سینه کودک شما قرار گیرد تا در هنگام تصادف به درستی او را مهار کند. کمربند نباید روی ناحیه شکم یا روی گردن یا صورت کودک قرار گیرد.

صندلی ماشین باید پشت سر راننده باشد یا سرنشین؟

این سوالی است که بسیاری از والدین می پرسند: صندلی کودک در کجای خودرو باید نصب گردد؟ کارشناسان می گویند پاسخ به این سوال به طیف وسیعی از عوامل خاص وابسته به شما، خانواده و وسیله نقلیه شما بستگی دارد.

برترین مکان برای نصب جایی است که برترین تناسب را برای شما داشته باشد. اما واقعاً وقتی این سؤال را می پرسیم، شما باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، می خواهیم بدانیم صندلی های ماشین دیگر در کجای خودرو نصب شده اند و مسافران دیگری نیز در آن خودرو سوار می شوند یا نه. بعلاوه مهم است که در نظر بگیرید که آیا راننده قد بلندی دارد که فضای زیادی برای صندلی ماشین باقی نگذارد؟ امن ترین موقعیت برای گذاشتن صندلی وجود ندارد.

با این حال، مطالعه ای در سال 2007 درباره الگوهای نشستن و خطر آسیب نشان داد که بچه های که در صندلی های خودرو در مرکز صندلی عقب خودرو قرار گرفته اند، در مقایسه با افرادی که در سمت راست یا چپ صندلی عقب نشسته اند، 43درصد کمتر در معرض خطر آسیب قرار دارند.

اشتباهات رایج هنگام نصب صندلی ماشین چیست؟

حتی باتجربه ترین والدین نیز ممکن است در هنگام نصب صندلی ماشین یا در حین استفاده از صندلی اشتباه نمایند. بعضی از رایج ترین اشتباهات عبارت اند از:

  • نصب شل
  • لباس زمستانی زیاد

پوشاندن کت های زمستانی ضخیم به کودک، بین بدن او و دسته یا سگک صندلی ماشین که برای نگه داشتن کودک در جای خود طراحی شده است، فاصله ایجاد می نماید. برترین راه برای گرم نگه داشتن کودک در زمستان، استفاده از یک پتوی گرم روی کودک و صندلی است.

  • مسیر نادرست کمربند
  • درست قرار نگرفتن بند مهار صندلی کودک

بند مهار باید همواره روی کودک شما قرار بگیرد و پیچ خورده نباشد. علاوه بر این، بند باید از شکافی که روی شانه های کودک شما یا زیر او در صندلی رو به عقب قرار گرفته است، رد شده باشد. در صندلی رو به جلو، این بند باید از شکافی که در بالای شانه های کودک یا بالای آن قرار گرفته است رد شده باشد. در نهایت، طبق NHTSA، بند باید بسیار محکم باشد.

این ها فقط بعضی از اشتباهاتی هستند که باید از آن ها اجتناب کرد. اغلب سازندگان صندلی ماشین ویدئوهایی را در وب سایت های خود دارند که نشان می دهد صندلی های ماشین آن ها چگونه باید به درستی نصب و استفاده گردد.

سخن پایانی

استفاده از صندلی ماشین بدون رعایت اصول صحیح نصب آن کافی نیست. یک صندلی ماشین که به درستی نصب شده باشد، بیش از یک اینچ در هیچ جهتی حرکت نمی نماید. برای آزمایش این موضوع، صندلی ماشین را نزدیک مسیر کمربندش بکشید تا مشخص گردد چقدر می تواند حرکت کند.

منبع: Parents

منبع: دیجیکالا مگ

به "آموزش نصب صندلی کودک در ماشین؛ راهنمای کامل و نکات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش نصب صندلی کودک در ماشین؛ راهنمای کامل و نکات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید