صداگیری خودرو را چگونه انجام دهیم؟ برای همواره از شر صداهای مزاحم خلاص شوید
به گزارش وبلاگ عکس، صداگیری خودرو، به شما یاری می نماید تا با هر خودرویی که دارید، کم صداتر رانندگی کنید و آرامش بیشتری داشته باشید. در ادامه گزارش این روش ها را بیاموزید.
وبلاگ عکس - مجتبی اسماعیلی: اگر فکر می کنید که صدا و نویز کم خودروهای خارجی و آرامش داخل کابین آن ها، تنها به دلیل کیفیت آن ها است، سخت در اشتباهید!
خودروهای برند علاوه بر کیفیت بالا از روش های صداگیری خودرو هم استفاده می نمایند که این اقدامات در ساخت خودروهای ارزان، ارزان نیست. اما شما می توانید با استفاده از این روش ها، صدای یک خودرو حتی ایرانی را بسیار کم کنید به طوری که مشابه خودروهای خارجی گردد.
عوامل ایجاد صدای مزاحم در خودرو
ابتدا باید بدانید که نویزها یا صداهای آزار دهنده در خودرو چند عامل دارند؛ صدای تایر، صدای باد، صدای موتور و صدای اتصالات پلاستیکی داخل کابین مهم ترین عوامل ایجاد صداهای مزاحم در خودرو هستند.
در خودروهای خارجی برند، این صداها به وسیله روش های مختلف صداگیری خودرو، به حداقل می رسند. اما این بدان معنی نیست که نمی گردد در یک خودرو ایرانی این صداها را از بین برد. در ادامه این گزارش متوجه می شوید که می گردد بعضی از ضعف های عایق بندی خودروهای خارجی را حتی در یک خودرو داخلی، بر طرف کرد.
تایر خودرو یک عامل مهم در صداگیری خودرو
صدای تایر خودرو یکی از مهم ترین دلایل ایجاد نویزهای اضافی در خودرو است. تایر خودرو یک جسم تو خالی پر شده از هوا، درست مانند طبل است. وقتی با خودرو حرکت می کنید، تایر خودرو غلت می زند و لرزش ایجاد می نماید. این لرزش باعث ایجاد نویز با فرکانس پایین می گردد. این صدا به وسیله کف کابین خودرو و درزهای در، به داخل کابین منتقل می گردد.
در نتیجه فارغ از اینکه چه خودرویی دارید، یکی از مهم ترین اقدامات برای صداگیری خودرو شما، کاهش صدای تایر است. در واقع صدای تایر اولین و مهم ترین منبع ایجاد صدای مزاحم در خودرو است. اما راه حل برطرف آن چیست؟
راه حلهای صداگیری خودرو
استفاده از تایر مطابق با استاندارد خودرو
برای صداگیری خودرو در تایر، ابتدا پیشنهاد می گردد که آنالیز کنید از تایر سایز استاندارد خودرو استفاده می کنید یا خیر. عرض تایر تاثیر بسیار زیادی در افزایش صدای تایر دارد. بعلاوه جنس تایری که استفاده می کنید بسیار مهم است. تایرهای خارجی مرغوب، کم ترین نویز ممکن را فراوری می نمایند. پس اگر بودجه کافی دارید، تایر خودرو را با نمونه های خارجی مرغوب تعویض کنید.
در غیر این صورت باید از بالانس بودن تایرها و بعلاوه سلامت جلوبندی خودرو مطمئن شوید. وجود ایراد در جلوبندی و زیر بندی و بعلاوه بالانس نبودن تایرها به افزایش نویز تایرها یاری می نمایند.
تعویض نوار لاستیکی و رگلاژ درها
یکی دیگر از اقدامات موثر در صداگیری خودرو، آنالیز نوار لاستیکی درها است. همان طور که احتمالا می دانید نوارهای لاستیکی کار شده در خودرو موظف هستند تا از نفوذ جریان هوا و بعلاوه صدای آن به داخل کابین، از لای درزهای قطعات متحرک خودرو، جلوگیری نمایند. بعلاوه صدای نویز تایرها هم به وسیله همین درزها به داخل منتقل می شوند.
پس اگر نوار لاستیک دور درهای خودرو شما فرسوده شده است، حتما آن را با نمونه های با کیفیت تعویض کنید. بعلاوه می توانید نوارهای درزگیر باریک و مخصوص این کار را هم اضافه کنید.
درهای خودرو پس از مدتی کار، نشست می نمایند و حتما احتیاج به رگلاژ دارند. در نظر داشته باشید رگلاژ درهای خودرو و اینکه سر جای خودشان باشند، بسیار مهم است.
مجموع این اقدامات به کاهش صدای باد و بعلاوه تایر در داخل کابین خودرو یاری مهمی می نماید.
استفاده از عایق های صوتی برای صداگیری خودرو
عایق کاری کف کابین و درها
یکی از مهم ترین راه حلهای صداگیری خودرو، استفاده از عایق صوتی ضخیم و با کیفیت در خودرو است. به جرات می توان گفت که اگر از یک عایق مناسب صوتی در کف کابین یک خودرو معمولی بهره ببرید، خودرو تقریبا بی صدا می گردد! چرا که صدای نویز تایرها و بعلاوه برخورد جریان هوا با کف خودرو تقریبا خنثی می گردد.
از طرف دیگر درهای خودرو نیز فرم یک جعبه توخالی را دارند که هم صدای اتصالات تجهیزات داخل آن (شیشه بالابر، قفل و…) در روبرو با دست اندازها و هم پیچیدن صدای جریان هوا داخل آن، باعث به وجود آمدن صداهای مزاحم زیادی می شوند. پس استفاده از عایق های صوتی مناسب داخل درها نیز تاثیر بسیار زیادی در صداگیری خودرو دارد.
عایق کاری سقف خودرو
سقف خودرو با توجه به برخورد شدید و مستقیم جریان هوا با آن، از مهم ترین منابع ایجاد صداهای مزاحم است. عایق کاری این قسمت نیز تاثیر زیادی در کاهش صدای خودرو دارد.
عایق کاری داشبورد، یک گام موثر برای صداگیری خودرو
دیگر صدای مزاحم داخل خودرو صدای پیشرانه است. پیشرانه های چهار سیلندر به طور کلی تعادل دینامیکی چندان خوبی ندارند و پر صدا هستند. اغلب خودروها از همین نوع استفاده می نمایند. معمولا در تمام خودروها یک عایق صوتی و حرارتی در قسمت پشت داشبورد (بین محفظه موتور و کابین) وجود دارد. اما این عایق ها در خودروهای مالی ضخامت چندانی ندارند. در نتیجه با تعویض این عایق و نصب یک عایق بهتر، جلوی نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین، تا حد زیادی گرفته می گردد.
عایق کاری قطعات پلاستیکی کابین
دیگر صدای بسیار آزار دهنده در خودرو، صدای جیر جیر یا تلق تلق قطعات پلاستیکی مانند قاب ستون ها، درِ داشبورد، صفحه کیلومتر و… است. قطعات پلاستیکی داخل کابین خودرو با پیچ های فلزی به هم بسته می شوند و این نکته باعث می گردد تا هرگز به خوبی آب بندی نشوند.
از طرف دیگر انبساط و انقباض قطعات پلاستیکی در سرما و گرما باعث می گردد تا این قطعات تغییر شکل داده و از حالت مونتاژ دقیق خارج شوند. این قطعات پلاستیکی علاوه بر صدای مزاحم اتصالاتشان، روی سایر قطعات در مجاورت خود هم ساییده می شوند. یکی از دلایل استفاده از قطعات پلاستیکی نرم (Soft touch) در کابین خودروهای مرغوب، مقابله با همین مسئله است.
باز کردن این قطعات، قراردادن نمد ویژه پشت آنها و کیپ کردن شان تاثیر بسیار زیادی در صداگیری خودرو دارند.
البته در نظر داشته باشید که عایق کاری خودرو یک کار بسیار تخصصی است و باید برای این کار به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
کم صدا برانید
در این گزارش موثرترین روش های صداگیری خودرو، آنالیز شد. با انجام اصولی این اقدامات حتی در محصولات ارزان قیمت، خودرویی بسیار بی صداتر از حالت صفر کیلومتر خواهید داشت.
اما باید بدانید که انجام این اقدامات بسیار تخصصی است و در صورت غیر اصولی بودن، می تواند نتیجه منفی در پی داشته باشد. توصیه جدی می گردد برای صداگیری خودرو به مراکز تخصصی و معتبر مراجعه کنید.