طرز تهیه دونات شکم پر شکلاتی

به گزارش وبلاگ عکس، خبرنگارانـ شیرینی ها یکی از محبوب ترین و متنوع ترین خوراکی ها در سراسر دنیا هستند، مخصوصا شیرینی هایی که دارای خامه، انواع کرم و یا پنیر هستند، محبوبیت بیشتری دارد. دونات یکی از انواع نان های شیرین حجیم است که معمولا داخل آن را با شکلات یا کرم پر می نمایند. می گویند مهاجران هلندی که در آمریکا زندگی می کردند، اولین دونات را پختند؛ اما یک قناد جوان 16 ساله هم ادعا نموده است که دونات حلقه ای را اولین بار در سال 1847 میلادی روی عرشه یک کشتی تجاری پخته است.

طرز تهیه دونات شکم پر شکلاتی

به گزارش وبلاگ عکس، دونات در آمریکا به اندازه ای محبوبیت دارد که اولین آدینه ماه ژوئن به نام روز جهانی دونات نام گذاری شده است. دونات با بافت نرم و شیرینی که دارد، در میان بچه ها و هم بزرگ سالان محبوبیت دارد و برای صبحانه یا میان وعده یک خوارکی مناسب است. در ادامه این مطلب با طرز تهیه دونات شکاتی همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه آن همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه دونات شکم پر شکلاتی

آرد سفید قنادی: 250 گرم

شکر: 30 گرم

شیر خشک قنادی: 15 گرم

زرده تخم مرغ: 1 عدد

کره: 30 گرم

پودر خمیر مایه: 3 قاشق غذاخوری سرپر

نمک: نوک قاشق چای خوری

آب ولرم: 150 گرم

روغن برای سرخ کردن دونات: به اندازه لازم

مواد لازم برای تهیه گاناش میانی دونات

خامه صبحانه: 200 گرم

شکلات تخته ای: 250 گرم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به شیرخشک قنادی

توجه داشته باشید که شیر خشک قنادی با شیر خشک مصرفی بچه ها فرق دارد. این شیرخشک را باید از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. هنگام خرید توجه داشته باشید که شیر خشک قنادی دو نوع شور و شیرین دارد. از نوع شور آن برای تهیه سوسیس و کالباس استفاده می گردد و برای تهیه دونات باید از شیر خشک نوع شیرین بهره ببرید.

نکات مربوط به پودر خمیرمایه

خمیر مایه یا مخمر یکی از انواع مخمر است که در پخت نان، پیراشکی، پیتزا و ... از آن استفاده می گردد. استفاده از پودر خمیر مایه در خمیر باعث فراوری گاز کربنیک و مواد آلی می گردد و در نتیجه افزایش حجم خمیر و عطر و طعم خوب آن را به همراه خواهد داشت و نان و شیرینی را پوک و توخالی می نماید. پودر خمیر مایه را می توانید در منزل و در محیطی که زیاد گرم نباشد، نگهداری کنید. پس از باز کردن بسته خمیرمایه حتما آن را در فریزر نگه دارید. خمیر مایه بعد از چند ماه کیفیت اولیه خود را از دست می دهد؛ بنابراین بهتر است آن را به اندازه ای که مصرف دارید، بخرید.

نکات مربوط به آرد

نکته مهمی که در خصوص آرد باید به آن توجه داشته باشید، این است که کیفیت آرد های موجود در بازار فرق دارد. به همین علت متناسب با کیفیت آرد ممکن است اندازه آن کم تر یا بیش تر از میزانی گردد که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شما درحال سفت شدن است و هنوز میزانی از آرد به جای مانده است؛ یعنی آردی که اضافه نموده اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید.

اگر اندازه آرد را طبق دستور اضافه کردید و دیدید که خمیر شما هنوز به دست میچسبد؛ یعنی باید کمی بیش تر به آن آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همواره میزان آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید؛ ولی ممکن است این میزان باتوجه به کیفیت و نوع آرد کم یا زیاد گردد.

طرز تهیه مرحله به مرحله دونات شکم پر شکلاتی

1 ـ برای آغاز کار آرد سفید را داخل یک کاسه بریزید؛ سپس نمک، شیرخشک و شکر را به آن اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا مواد خشک با هم مخلوط شوند.

2 ـ پودر خمیر مایه را داخل آب ولرم بریزید و هم نزنید. یک بشقاب روی لیوان بگذارید و پانزده دقیقه صبر کنید تا خمیرمایه به عمل بیاید و پف کند.

3 ـ مخلوط آب و خمیرمایه عمل آمده را همراه با زرده تخم مرغ داخل مواد خشک بریزید و با دست ورز بدهید تا همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

4 ـ در این مرحله کره را که به دمای محیط رسیده است، به خمیر اضافه کنید و باز هم ورز بدهید تا خمیر جمع گردد و دیگر به دست نچسبد. روی ظرف خمیر را با یک پارچه یا حوله تمیر بپوشانید و بگذارید به مدت 15 دقیقه در محیط آشپزخانه استراحت کند.

5 ـ حالا خمیر را از ظرف خارج کنید و آن را به چانه هایی با وزن تقریبا 20 گرم تقسیم کنید. هر کدام از خمیر ها را با دست گرد و سطح آن را صاف کنید. می توانید از کاتر گرد هم برای این کار بهره ببرید. کف یک سینی را با کره سرد چرب کنید و کمی آرد روی سینی بپاشید. خمیر های گرد شده را با فاصله کف سینی فر بچینید و با استفاده از کاتر مخصوص یا ته ماسوره وسط هر خمیر را سوراخ کنید تا شبیه دونات گردد. دوباره روی سینی دونات ها را با پارچه یا حوله تمیر بپوشانید و بگذارید خمیر حدود 1 ساعت در محیط آشپزخانه استراحت کند.

6 ـ در این مرحله یک ماهی تابه یا قابلمه گود مناسب را روی اجاق گاز بگذارید و داخل آن را تا نیمه پر از روغن کنید. دونات ها را یکی یکی داخل روغن داغ بیندازید. برای بهتر سرخ شدن دونات بهتر است که دونات ها را یکی یکی سرخ کنید و در حین سرخ شدن با یک چنگال دونات را از حلقه وسط آن داخل روغن بچرخانید. بعد از اینکه یک سمت دونات سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگرش هم طلایی گردد. دونات سرخ شده را از روغن خارج کنید و داخل صافی یا دستمال مخصوص جذب روغن بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته گردد.

7 ـ بعد از اینکه دونات ها سرد شدند، باید داخلشان را با گاناش شکلاتی پر کنید. به این صورت که گاناش را داخل قیف بریزید و یک ماسوره معمولی روی قیف بگذارید. دونات را بردارید و سر ماسوره را از دیواره حلقه وسط دونات به سمت داخل دونات فرو کنید تا سوراخ گردد؛ سپس قیف را فشار بدهید تا داخل دونات با گاناش پر گردد. می توانید این کار را از جهات مختلف داخل حلقه انجام بدهید تا همه جای دونات به صورت یکنواخت از گاناش پر گردد. در آخر می توانید روی دونات های آماده پودر قند الک کنید. حالا دونات های شکلاتی نرم و خوشمزه شما آماده سرو است، نوش جان.

طرز تهیه گاناش شکلاتی

خامه صبحانه را داخل یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت کم اجاق گاز بگذارید. حرارت باید حتما کم باشد و خامه نباید بیش از حد داغ گردد و بخار کند. همین که خامه از اطراف آغاز به جوش های ریز کرد، اجاق گاز را خاموش کنید و شکلات تخته ای را که به دمای محیط رسیده است، داخل خامه بریزید و هم بزنید تا شکلات آب گردد. حالا گاناش شما آماده است.

منبع: فرارو

به "طرز تهیه دونات شکم پر شکلاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دونات شکم پر شکلاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید