کمبودی که سد راه توسعه خراسان جنوبی شد، محرومیت از حمل ونقل هوایی
به گزارش وبلاگ عکس، خبرنگاران- گروه استان ها: حمل ونقل هوایی یکی از سیستم های عمده حمل ونقل امروزی است که گسترش روزافزون این صنعت طی دهه اخیر در جهان به عنوان یکی از مهم ترین محورهای توسعه کشورها مطرح شده است.
رشد فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در ایران لزوم جابجایی سریع مردم، کالا و در نتیجه افزایش روزافزون تقاضا، بخش صنعت حمل ونقل هوایی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر ساخته است.
در این میان خراسان جنوبی به عنوان یک استان دور از مرکز و همیشه محروم درحالی از نعمت زیرساخت هایی همچون آزادراه و راه آهن بی بهره است و تنها فرودگاه آن که تنها نام بین المللی را یدک می کشد، نیز پروازهای معدودی دارد که این موضوع سبب شده بیشتر مردم این استان از مزایای استفاده از هواپیما برای جابه جایی محروم مانده و همان معدود پرواز موجود نیز قسمت مسئولان برای تردد به دیگر استان ها به ویژه پایتخت شود.
کمبود پروازهای فرودگاه بیرجند سبب شده که بیشتر مردم برای تهیه بلیت با مشکل روبرو شده و اگر هم بخت با آنان یار باشد و بتوانند بلیتی تهیه کنند، باید حداقل آن را از 12 روز قبل از پرواز پیش خرید کرده باشند.
کمبود پروازها سدی برای توسعه استان
انتظار برای دریافت بلیت تنها یک روی سکه محرومیت از صنعت حمل ونقل هوایی است، چراکه این انتظارها و نبود پروازها سبب شده که بسکمک از گردشگران، سرمایه گذاران و حتی مسئولان کشوری که خود باید این زیرساخت ها را فراهم می کردند، از بیرجند تغییر جهت داده و استان های دیگر را بر می گزینند.
تعداد پروازها از یک سو و هوای همیشه طوفانی استان کویری خراسان جنوبی از سوی دیگر مسائل صنعت هوایی این استان را دو برابر کرده به گونه ای که بسکمک از همین پروازهای اندک باید به خاطر شرایط نامساعد جوی لغو شود.
یکی از شهروندان بیرجندی که حالا ساکن تهران است در مصاحبه با وبلاگ عکس می گوید: من به خاطر خانواده که ساکن بیرجند هستند هر دو سه ماه یک بار به بیرجند سفر می کنم.
مهربان با انتقاد از تعداد کم پروازهای بیرجند، بیان می کند: الآن تعداد پروازهای بعدازظهر تهران به بیرجند کم شده، در گذشته جمعه عصر پرواز بود که اکنون این پرواز هم لغو شده است.
وی ادامه داد: گاهی اوقات همین پروازهای کم نیز به دلیل شرایط جوی لغو می شود که این موضوع مسائل زیادی برای مردم به وجود آورده است.
میری نیز که یکی دیگر از شهروندان بیرجندی است و در تهران تحصیل می کند، به وبلاگ عکس می گوید: یک پرواز از تهران به بیرجند واقعاً کم است و خیلی ها از کارهای خود عقب می مانند.
تقاضای زیاد مردم و رزرو بلیت از دو هفته قبل
وی ادامه می دهد: به همین دلیل کمبود پرواز ، خیلی برای تهیه بلیت مشکل داریم، گاهی اوقات باید از دو هفته قبل بلیت رزرو کنیم.
شهروند دیگر بیرجندی در گفت و گو با مهر، بیشترین مشکل فرودگاه بیرجند را کمبود پرواز عنوان می کند و می گوید: تعداد پروازهای بیرجند قبلاً هم کم بود اما الآن برخی از همان پروازها هم کنسل شده که شرکت های هواپیمایی دلیل آن را کمبود مسافر عنوان کرده اند.
قدیری با بیان اینکه اگر شرکت های هواپیمایی هفته ای یک پرواز به تعداد پروازهای خود اضافه کنند خیلی خوب می شود، اظهار داشت: مسافران در حال حاضر برای تهیه بلیت مشکل زیادی دارند، خودم 16 روز پیش بلیت گرفتم اگر دیر می جنبیدم بلیت پیدا نمی کردم.
این شهروند اضافه کرد: کسی که کار ضروری برایش اتفاق بیفتد باید از پرواز تهران به مشهد مسافرت کند و از آنجا با اتوبوس به بیرجند بیاید.
شهروند دیگر بیرجندی نیز در گفت وگو با وبلاگ عکس با اشاره به کمبود پروازهای بیرجند می گوید: خود من چند وقت پیش مادربزرگم در تهران مریض بود ولی هرچه تلاش کردم نتوانستم زودتر از یک هفته بلیت تهیه کنم.
کار اقتصادی نیاز به سرعت دارد
محمدی با اشاره به اینکه هم اکنون مسافران باید از دو هفته قبل برای تهیه بلیت اقدام کنند، بیان داشت: شرکت های هواپیمایی دلیل تعداد کم پروازهای بیرجند را کمبود مسافر عنوان می کنند، البته شاید در گذشته این گونه بوده اما الآن واقعاً تقاضای مردم برای حمل ونقل هوایی بالا رفته است.
وی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای سرعت و تکنولوژی است و مردم در این عصر به سرعت نیاز دارند، اضافه کرد: خراسان جنوبی همیشه در همه بخش ها محروم بود، به عنوان مثال اگر امروز بخواهیم فقط یک برنامه فرهنگی در استان اجرا کنیم هر هنرمندی که بخواهد در این برنامه شرکت کند یا قبول نمی کند اگر هم قبول کند هزینه بالایی طلب می کند.
این شهروند عنوان داشت: برای یک سرمایه گذار و مسئول هم این موضوع وجود دارد، به هرحال کسی که قرار است در این استان کار اقتصادی کند سرعت برای او خیلی مهم است و نمی تواند مثلاً برای یک سفر کاری دو هفته منتظر بماند.
شهروند دیگر بیرجندی نیز در گفت وگو با وبلاگ عکس می گوید: نه تنها در استان کمبود پرواز وجود دارد بلکه خراسان جنوبی یک استان کویری است و همیشه شاهد طوفان و ریز گرد در این استان هستیم و خیلی اوقات به همین دلیل پروازها لغو می شود.
میرزایی با بیان اینکه اگر هم پرواز به این دلیل کنسل نشود، با تأخیر انجام می شود، ادامه می دهد: هر چند نباید فرودگاهی مانند بیرجند را با فرودگاه تهران مقایسه کرد اما لغو پرواز به دلیل شرایط جوی به این اندازه در جاهای دیگر وجود ندارد که شاید یک دلیل آن کمبود امکانات و زیرساخت ها در فرودگاه بیرجند باشد.
موضوع کمبود پروازهای بیرجند نه تنها گفته شهروندان بیرجندی است بلکه بسکمک از مسئولان مرکز و گردشگران نیز این موضوع را متذکر بوده اند.
همین چند وقت پیش بود که جامعه تور گردانان ایران برای آشنایی با جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی سفری به استان داشتند، دراین سفر رئیس جامعه تور گردانان ایران نخستین حرفی که در دیدار با استاندار اعلام کرد همین موضوع کمبود پرواز بود و گفت: اگر پروازهای بیرجند همیشه مثل امروز باشد گردشگران مشکل زیادی خواهند داشت به همین دلیل باید جهتهای دیگری برای سفربه این استان طراحی کنیم.
کمبود پرواز در همه کشور وجود دارد
مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی دراین ارتباط در گفت وگو با وبلاگ عکس اظهار کرد: موضوع افزایش پروازها یکی از موضوعات جدی است که از طرف استان به خصوص شخص استاندار در حال پیگیری است.
سلامی اظهار داشت: اما واقعیت این است که مشکل کمبود پرواز در تمام کشور وجود دارد و تحریم ها شرایط سختی برای ناوگان هوایی کشور به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر این توجه در سازمان هواپیمایی کشور نیز به وجود آمده که خراسان جنوبی نیاز به افزایش پروازها دارد، عنوان داشت: طبق گفته مسئولان مرکز قرار بر این شده که خراسان جنوبی در اولویت افزایش پروازها قرار گیرد.
افزایش استقبال مردم خراسان جنوبی از صنعت هوایی
مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی با بیان اینکه فرودگاه بیرجند قابلیت پروازهای بیشتر از این را نیز دارد، بیان داشت: هرچند خراسان جنوبی استان کم برخوردار است اما از نظر امکانات فرودگاهی شرایط خوبی داریم و از این امکانات به خوبی استفاده نشده است.
سلامی با اشاره به اینکه در گذشته مردم استقبال چندانی از حمل ونقل هوایی استان نداشتند، گفت: در گذشته در بسکمک از پروازها صندلی ها خالی بود و شرکت های هواپیمایی نیز به دنبال این هستند که صندلی خالی نداشته باشند وگرنه برای آن ها صرفه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: اما در حال حاضر این فرهنگ مردم تغییر پیداکرده و استقبال بالاتر رفته و ما نیز به دنبال افزایش پروازها هستیم که امیدواریم در سال آینده به نتیجه برسد.
مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی، میانگین زمان تأخیر پروازهای استان را 20 دقیقه عنوان کرد و اضافه کرد: این بدان معنا است که شاید در برخی پروازها هیچ تأخیری نداشتیم و شاید هم پروازی با دو ساعت تأخیر اجرا شده باشد.
75 درصد تأخیر و لغو پروازها به دلیل شرایط جوی است
سلامی، 75 درصد دلیل تأخیر و لغو پروازهای استان را به دلیل شرایط نامساعد جوی دانست و گفت: گاهی اوقات شاهد شرایط واقعاً نامساعد جوی هستیم که در این شرایط هیچ فرودگاهی پرواز انجام نمی دهد.
وی عنوان کرد: هم اکنون در هفته 10 پرواز از فرودگاه بیرجند و دو پرواز از فرودگاه طبس داریم.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته پیشرفت خوبی در بحث امکانات فرودگاهی داشته ایم، بیان داشت: در حال حاضر به دنبال پیگیری هستیم که برخی از امکانات را در فرودگاه بیرجند راه اندازی کنیم تا این امکانات بتواند در شرایط نامساعد جوی به خلبان کمک کند.
نیاز به اعتبارات میلیاردی برای کاهش لغو پروازها
مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی عنوان داشت: یکی از این دستگاه ها آر. وی. آر است که زاویه نشست به پرواز می دهد.
سلامی ادامه داد: در شرایط عادی خلبان به دید تا فاصله چهار هزار متری نیاز دارد که اگر این دستگاه نصب شود با دید دو هزار متری یا حتی کمتر هم می تواند بنشیند.
کمبود پروازهای روزانه ناوگان هوایی به استان آن هم تنها به دو مقصد تهران و مشهد، راه را بر رفت وآمد مسافران و سرمایه گذاران بسته است که این خود سبب عقب ماندگی استان شده و می طلبد که مسئولان مربوطه در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند تا بدین وسیله خراسان جنوبی به استانی توسعه یافته و شناخته شده تبدیل شود و اقتصاد استان رونق گیرد.
منبع: خبرگزاری مهر